Nebudem sa zbytočne zaujímať statickou prezentáciou vozidla, nakoľko už sme otestovali najnovšiu generáciu Corsy v troj aj päťdverovom prevedení. Zhrnieme si iba to podstatné. Variant OPC stojí štandardne na 17-palcových diskoch a je rozhodne kvalitne odlíšený od klasickej trojdverovej Corsy počnúc nárazníkmi a končiac dvoma výfukmi v zadnom nárazníku. Veď dokonalý obraz o rozdieloch dostanete aj z našich fotiek.
[adsense]
Najšportovejšia Corsa OPC má tiež kopu vylepšení i v interiéri. Recaro sedadlá zožali úspech ešte v predchádzajúcej generácii, a podobne ako v terajšej Astre OPC, aj tu poskytujú dokonalú oporu tela. Volant inžinieri zosekli na spodku venca a jeho hrúbku urobili na mieru rukám. Drží sa perfektne a spoločne so sedadlom dovoľuje vodičovi nájsť športovú, ale aj každodennú pozíciu na riadenie. Radiaca páka má kvôli tvaru svojich odporcov a zástancov. Mne nevadí jej tvar a dobre sa mi s ňou spolupracovalo i pri rýchlych preradeniach.
Nerád sa zdržiavam informáciami o cene, avšak pri Corse OPC urobím výnimku. Musíte totiž poznať celú pravdu. Pod kapotou skrýva silný prepĺňaný benzín so štyrmi valcami, ktorý vyprodukuje až 152 kW. Podvozok je tvrdosťou naladený pomaly ako motokára, takže isto s týmto autom viete zažiť veľa zábavy. No, aby ste do servisu nechodili predčasne, k základnej akciovej cene 17 990€ si rovno v opciách prirátajte 2200€ za OPC Performance paket.
Verím, že už štandarde musí byť Corsa ideálny hot-hatch, no k dokonalosti by jej mohli chýbať silné brzdy a samosvor. Presne toto však dostanete v spomínanom pakete, konkrétne brzdy Brembo a mechanický samosvorný diferenciál. Ostatné príplatky v ponuke pokojne ignorujte! Ako jazdí malý rýchly hatchback za 20 tisíc eur z Nemecka sa dozviete na nasledujúcich riadkoch.
Pekne poporiadku. K práci zobúdzam otočením kľúča naraz 207 koní. Na voľnobehu moc „neerdžia“, akoby skôr iba zafŕkali. To je zrejme dôsledok nielen prítomného turba, ale aj nezmyselných emisných, zvukových, či možno už aj trasľavých limitov z Bruselu. Corsa nevie skrátka ani potichu bľabotať. Tak stláčam troška tuhú spojku, radím jednotku a pridávam plyn. Nič skoro nepočuť až po hranicu 2500 ot./min.
V meste teda jazdím ako s bežnou Corsou, zbytočne ju nevytáčam a cítim, že turbo sa začne aktívne prebúdzať v skutočnosti až keď ručička otáčkomeru príde medzi dvojku a trojku. V tej chvíli začína úradovať 280 Nm krútiaceho momentu a turbo tiež nasalo dosť vzduchu na efektívnejšie spaľovanie. Posluchovo vodič vníma motor stále tlmene, chýba mi tu sací efekt ako v Astre OPC. Na druhej strane, zo záťahu a ochoty točiť motor až tesne za hranicu 6000 ot./min. Corsa OPC absolútne odrovná zmysly nejedného športovo založeného šoféra.
[adsense]
Netočí sa všetko okolo dynamiky. Do ľahkého vozidla namontovať dvestokoňový agregát nie je nič nezvyčajné na túto dobu, ale preniesť to na vozovku so želaným efektom už nedokáže každá automobilka tak precízne vštepiť do vozidla. Opel áno. Samosvorný diferenciál rozhodne pomáha Corse OPC dodať na asfalt, čo najviac sily a eliminovať straty. V skutočnosti toto auto dokáže perfektne zrýchľovať i na mokrom povrchu bez toho, aby ste cítili razantné zásahy elektroniky do kolies. Toto je len prvé plus. Ďalšie sú zákruty.
Opäť zdôrazňujem, že rýchle auto nemusí byť zároveň obratné, a také, čo nie je obratné sa nedá klasifikovať za športové. Corsa OPC porazila v našom teste túto obavu na jednotku. Zatáča, zatáča a ešte raz zatáča, kam ju ruky na volante nasmerujú. Pneumatiky sa len silno zahryznú do asfaltu, občas zapískajú a vodič zabúda na pojem nedotáčavosť. Mechanický samosvor jednoducho urobí z Corsy OPC atlétku. S autom si tak užijete nielen serpentíny, ale aj nehorázne obratné manévre medzi kužeľmi, či vyhýbačky.
Brzdy Brembo a tuhý podvozok predurčujú toto auto k rýchlej jazde. Bohužiaľ, naše cesty, alebo respektíve jednoducho zvlnené cesty s koľajami nie sú bezpečné pre tento typ auta. Auto sa tu chová neisto a skáče, vtedy aj samosvor má čo robiť, aby udržal Corsu OPC v priamom smere. Musíte sa tu hrať citlivejšie s plynom a do zákruty sa vrhajte opatrnejšie. Na výjazde vozovky s hrboľatým povrchom sa mi neraz stalo, že som do volantu dostal silný odpor a ubralo ma o pár centimetrov mimo želanej stopy. To môže znamenať stret s protiidúcim vozidlom.
Ak sa ocitnete na brutálne hladkej ceste alebo rovno okruhu, Corsa OPC sa chová ako zmyslov zbavená. Tu sa za volantom nemusíte pretvarovať s náladou, úsmev budete mať permanentný. Limit brzdového účinku Brembo sústavy obyčajný šofér nezlomí, veď podľa iných kolegov z brandže vie bez problémov zajazdiť bez oddychu niekoľko okruhov na pretekárskej dráhe. Na požiadanie importu som s Corsou OPC nešiel na Slovakia Ring, ale nedalo mi niekoľkokrát za sebou zdolať Pezinskú Babu. Brzdy išli aj po piatom prejdení horou rovnako dobre (samozrejme, že jazda sa musela prispôsobiť podmienkam dopravy).
[adsense]
Lámať si hlavu, či kúpiť toto auto alebo nie rozhodne vaše zmýšľanie celkom rýchlo. Môžem k tomuto auto postaviť protiargument napríklad Renault Clio R.S. Troje dvere vs. päť dverí? Lepšie spracovanie interiéru, ale neprispôsobivý podvozok na bežné cesty(OPC) vs. lacnejšie komponenty, ale flexibilnejší podvozok (R.S.)? Šesťstupňový manuál vs. sedemstupňová dvojspojka? Nemec vs. Francúz? Na tieto otázky si už musíte odpovedať sami.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 152 / 5800 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 280 / 1900 - 5800 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 230 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 6,8 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 9,9 / 6,2 / 7,5 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,2 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4021 / 1736 / 1479 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 285 / 1090 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1293 / 377 |