Do redakcie zavítal vrcholný model s nabúchanou výbavou v krásnej modrej metalíze. Úsporný motor 1.6 CDTI BiTurbo zladený so šesťstupňovým manuálom sľuboval od začiatku veľmi zaujímavé zážitky. My sme si ich otestovali na ceste do Chorvátska.

Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo

K dizajnu sa nebudem veľmi dlho vyjadrovať. Z môjho pohľadu pôsobí nová generácia kompaktnejším dojmom, spredu ide do dynamiky. Boky sú elegantné a...ten zadok... no rozumiem tomu, že nejako ho museli majstri dizajnéri vytesať, avšak veľmi sa mi nápadne podobá na nepekný hranatý kombík Opel Vectra poslednej generácie. Čiže miesto elegancie a dynamiky tu vidím nutné a nudné zakončenie. Každý si však spravte vlastný názor.

Po exteriérovej prezentácii idem pekne dovnútra. Nemám sa načo sťažovať z dvoch dôvodov. Ten prvý tkvie v nadštandardnej výbave, kde okrem iného nájdete masážne sedačky, parkovací asistent alebo vyhrievanie volantu. Druhý dôvod tkvie v rovnakom spracovaní ako hatchback. To znamená rovnaká ergonómia, redukcia počtu tlačidiel aj kvalita spracovania.

Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo

Opel Astra ST sa môže pochváliť základným objemom kufra o hodnote 540 litrov (nezarátavajú sa sem bočné priehlbiny), čo je momentálne najväčší v danom segmente kombíkov. Rozhodne sem odporúčam zadovážiť si nejaký ten sieťový program, pretože bežné tašky v tomto priestore poletujú a po jazde sa ocitnú zväčša vzadu, kam sa treba celým telom naťahovať. Nakladacia hrana je vo výbornej pozícii. No a čo sa týka priestoru pre posádku, vpredu aj vzadu sa pohodlne odvezú štyria cestujúci na dlhú cestu. Ten piaty v strede až tak nie.

Pre zákazníka je z naftových motorov pripravený jeden štvorvalcový agregát 1.6 CDTI, pričom vrcholný variant spolupracuje s dvoma turbami v tandeme. A práve tento sme si vybrali na test. Nie len preto, že je najvýkonnejší (118 kW), ale aj preto, že do hatchbacku sa zatiaľ neponúka. Pre milovníkov automatických prevodoviek mám zlú správu. BiTurbo spárujete iba s manuálom, automat je k dispozícii vo verzii s výkonom 100 kW.

Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo

Na tichučký šepot som si už zvykol z predošlého testu, nič iné sa nedalo čakať ani vo výkonnejšom variante. Tento motor v podstate nahrádza dvojlitrové BiTurbo, ktoré sme tiež skúšali ešte v predošlej generácii Astry GTC. Má možno o niečo slabšie parametre a nižší objem o štyri deci, avšak štvorvalec zároveň pracuje s oveľa nižšou hmotnosťou.

V praxi to znamená subjektívne lepší záťah, mimoriadne dobré reakcie na plynový pedál už od nízkych otáčok (cca 1200 ot./min.) a samozrejme lepšia spotreba paliva. Prvé kilometre testu som absolvoval s Astrou ST v noci a po diaľnici. Diaľničný limit znamená 2500 ot./min. a odber 6,1 litra nafty. Keď som prišiel na okresné cesty a udržiaval maximálne svižné tempo, spotreba paliva mala tendenciu ešte klesať.

Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo

Diaľničné rýchlosti si v Astre ST užívate komfortne, kde tu nejaký ten hvizd obtekajúceho vzduchu započujete, no vo všeobecnosti posádku neunavuje. O komforte sa dá hovoriť aj v prípade pruženia. Astra ST nedostane,  podľa vyjadrení československého zástupcu importu, adaptívne tlmiče na zadnú nápravu ako mala predošlá generácia. Musím však potvrdiť ich slová, že kombík naozaj nepotrebuje pritvrdiť alebo zmäkčiť pruženie podľa štýlu jazdy a stavu vozovky.

Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo

Nižšia váha vozidla skrátka s Astrou spravila riadne divy. Ťaží z toho tiež druhý predstavený karosársky variant ST a ja osobne sa veľmi teším, keď príde športová verzia OPC.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 118 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 350 / 1500 - 2250
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 8,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,1 / 3,6 / 4,1
Spotreba počas testu (l/100km): 6,1
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4702 / 1809 / 1510
Batožinový priestor - min./max. (l): 540 / 1630
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1360 / 550

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.