Astra ST v našej redakcii zožala úspech už pri jej prvom oboznámení v slovenskej predpremiére. Je to neskutočne vydarený dizajnový skvost s vyváženými proporciami. Rozmerovo drví súčasnú konkurenciu, dokonca aj Octaviu. Má náskok taktiež v technických inováciách. Usúdili sme, že momentálne jej patrí prvenstvo v kategórii kompaktných kombíkov. Apropo, u Astry ST si predstavte pod pojmom kompaktný kombík, vozidlo, ktoré prechádza do vyššej veľkostnej kategórie kombi. Nie nadarmo píše Opel o Astre ST, že je to najväčšia Astra všetkých čias. Páči sa nám jej vonkajšie stvárnenie. Ak chce väčšina automobiliek dosiahnuť veľkolepé rozmery vozidiel, zvyčajne ich oblečie do „bublinových“ alebo „krabicových“ kabátov. To však nie je prípad Astry ST. Z fotiek málokedy zbadáte jej skutočné rozmery. Jej kabát je akoby ušitý na mieru poslaniu vozidla. Dynamický, vyrovnaný a príjemne okorenený sexappealom, a pritom poskytuje nečakaný priestor pre posádku i batožinu.

Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTi

Za desať dní nabehať 5700km cez pol Európy sa nepodarí každej redakcii. My sme tak učinili a spojili príjemné s užitočným. Astra ST sa stala skvelým spoločníkom na dlhú trasu a my sa tešíme, že môžeme bez zaváhania tvrdiť, že sme daný model otestovali na maximum a tak odhalili všetky pre a proti modelu. Rozsiahly test sa začal v piatok v skorých hodinách, kedy sme našu púť za dobrodružstvom odštartovali z Trnavy. Tri osoby nemajú problém zbaliť sa. Do kufra o objeme 500l napracú všetku potrebnú výbavu. Dokonca, ak nebudete brať so sebou osobu s nadpriemernými požiadavkami pre batožinu, možno vám ešte ostane kus miesta navyše. V našom prípade však niekto zobral doslova celú výbavu obývačky. Pohodlné a rýchle cestovanie znamenalo voľbu trasy po diaľniciach, ktoré preverili razom niekoľko faktov a predností Astry ST. Po dosiahnutí diaľničného maxima 130km/h sa ustáli ručička otáčkomera na hodnote 2750 ot./min. a hluk v kabíne pripomína hluk slovenských vlakových súprav IC. Čiže len jemné hvízdanie vzduchu okolo karosérie a mierne tlmené pazvuky sa ozývali z podbehov od pneumatík. Spotreba pri danom zaťažení a pustenej klíme nemusí odpovedať hodnotám, ktoré dosiahne užívateľ v bežnej prevádzke, ale poslúži na orientáciu pri plánovaní podobnej dovolenky. Hodnotu 4,6 l/100km si vypusťte z hlavy veľmi rýchlo. Náš odhad bol 5,5, no reálne sme jazdili za 6,7 l/100km a motor bol už riadne zabehnutý. Ak odrátame záťaž a zmenšíme priemernú rýchlosť, budete zrejme jazdiť priemerne okolo 6 litrov na 100 kilometrov. Tu sa naskytuje otázka, či nie je vhodnejšie siahnuť po dvojlitrovej naftovej verzii. Sme si istí, že rozdiel v nameraných hodnotách by nebol závratne vyšší.

Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTi

Cesta do cieľovej lokality Marida D´Or na západnej časti Španielska blízko Valencie bola naplánovaná na dva dni cestovania. Taká dlhá porcia kilometrov (2200km) môže vyvolať v posádke nespokojný výraz, ak auto nespĺňa interiérové predpoklady. Rozdeľme si to na dve zóny. Zóna prvá patrí pre vodiča a spolujazdca. Pre osoby sediace vpredu sú nachystané skvelé anatomické pohodlné sedadlá, samozrejme vyhrievané. Vodičové je dokonca elektronické. Lakťová opierka medzi sedadlami je dostatočne široká pre obe osoby a posuvná. Vodiča poteší ďalej jednoduchá obsluha navigačného systému v našom rodnom jazyku a podrobnou aktualizáciou máp. V Španielsku sme však aj tak natrafili na úseky, ktoré ešte neboli aktualizované na DVD disku 2011. Nuž vo vyspelých krajinách sa nestavajú 20 kilometrové úseky diaľnic 5 rokov. Druhá zóna pre sediacich vzadu je priestranná, najvyužiteľnejšia pri obsadení krajných sedadiel. Miesto na nohy, či hlavu postačí nielen basketbalistom, ale hádam aj mláďaťu žirafy. Ako tak píšem o prednostiach Astry ST vytrácajú sa mi z mysle nedostatky. Tie však nenájdete v tomto vozidle. Možno vás prekvapí slabšia kultivovanosť motora pri zrýchľovaní, taktiež badať slabý turboefekt. Nie sú to však obrovské chyby, ktoré by vadili väčšine majiteľov. Importér Opla nám navyše poskytol najvyššiu výbavu, ktorá zahŕňala okrem spomínaných sedadiel i kožené čalúnenie v dvojfarebnom prevedení, xenónové svetlomety AFL a všetky flex-systémy, ktorými môže byť ST-čko vybavené.

Potvrdzujeme po druhýkrát v teste, že top kombi na trhu je Astra ST. Nemožno pochybovať o podvozku, ktorý má k dispozícii tri podoby naladenia. Manipulácia s prevodovkou a riadením je bezproblémová.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov vznetový/radové
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1686
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 92/4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 280/2000-2700
Prevodovka typ/počet stupňov: M/6
Maximálna rýchlosť (km/h): 192
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 11,7
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,6/4,0/4,6
Spotreba počas testu (l/100km): 6,8
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4698/1814/1535
Batožinový priestor - min./max. (l): 500/1550
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): Podľa motora a výbavy: 1393-1550/535-567

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.