O automobilke Opel by sa dalo povedať, že si s uvádzaním nástupcov úspešných modelov dáva na čas. Na jednej strane je to dobré riešenie pokiaľ má súčasný model uspokojivé predajné výsledky, na strane druhej, technika, dizajn a vývoj motorov zaostáva oproti konkurencii. Nemeckí inžinieri sú si vedomí svojho záväzku voči spokojným zákazníkom a preto opatrne vyvíjajú následníka, ktorý preberie trón. Poškodenie mena značky neprichádza do úvahy. Nový hatchback Astra sa objavil po dlhých deviatich rokoch, na Astru Sports Tourer sme si museli počkať o rok dlhšie. Dosť dlhý čas neurobiť chybu a nadviazať na úspech minulej generácie, ktorá patrila medzi najväčšie bestsellery na trhu.

V medzinárodnom technickom a dizajnovom centre značky Opel v Rüsselsheime sa dielo vydarilo. Dizajn auta patrične zdieľa prvky Insignie, no oproti nej vyzerá štíhlejšie a vyrovnanejšie. Opticky z fotky by ste len ťažko uhádli skutočnú veľkosť vozidla. Tento mylný dojem majú na svedomí krátke previsy karosérie a zužujúce sa presklené plochy bočných okien. Živý pohľad na Astru Tourer upraví vaše odhady na správnu mieru. Je to vyšportovaná, do oka bijúca krásavica oblečená v kabáte zvýrazňujúcom jej prednosti. Jednoducho jej to sekne, a červená vyzývavá farba adekvátne dielo zakončuje.

Opel Astra Sports Tourer 1.4 TURBO

Krátke oboznámenie s modelom sme už zažili pred pár mesiacmi v Modre, kedy sme zhodou okolností prevetrali rovnakú motorizáciu 1.4 TURBO v karpatských serpentínach. Malá zmena nastala v preraďovaní. Zatiaľ čo na prezentácii sme sa zviezli so šesťstupňovým manuálom, teraz sme týždeň testovali verziu s automatickou prevodovkou. Počet prevodových stupňov ostal rovnaký. Výkon 103kW však automat trošku krotí, opäť je predurčený ku komfortnej jazde, a to aj v prípade, ak zvolíte mód Sport. Vtedy prístroje sčervenajú, podvozok citeľne pritvrdí, no prevodovka a motor sa zdanlivo správajú rovnako, ako v módoch Tour a Normal. Výrobca však uvádza zmenu v charakteristike aj v týchto partiách. V športovom režime by sme čakali podobné nadopované oživenie, aké sme zažili v AR Guliette, ktorá tiež ponúka tri rôzne režimy označované pod skratkou DNA. Veľmi príjemný pocit sme mali na diaľnici. Na diaľničnú rýchlosť vystačí so 7 litrami na 100km a motor točí len 2500 ot./min. Čo sa týka podvozku, tu strávili konštruktéri dlhé nadčasy jeho vylaďovaním. Nepoznám lepšie a stabilnejšie kombi na trhu, ktoré by tak precízne pohltilo zvuky nárazov od nerovností. Keď príde na rad rýchla jazda po okresných cestách, pritvrdené riadenie a tlmiče navodzujú pocit športového kupé. Astra Sports Tourer nie je len marketingové označenie, v skutočnosti vystihuje poslanie vozidla. Maličkosť, ktorá poteší nejedného užívateľa. Výfukové potrubie je naladené pri rozjazdoch na veľmi podobný zvuk šesťvalcov. To sa vám bude zaručene páčiť.

Opel Astra Sports Tourer 1.4 TURBO

Rodina, či stredný podnikateľ ocení bohatú výbavu. Do Astry ST je možné nainštalovať takmer čokoľvek z bezpečnostných, či komfortných prvkov dostupných na trhu v tejto triede, plus pridáva niečo navyše. V prvom rade sú to ergonomické predné sedadlá, ocenené certifikátom asociácie ortopédov, dodávané za príplatok. Nepresedeli sme v nej zatiaľ dlhú cestu, avšak onedlho si otestujeme na vlastnej koži, či bol certifikát skutočne udelený oprávnene. Astru ST sme si vybrali ako spoločníka na dovolenku do Španielska, začiatkom augusta prinesieme ďalší poznatok. Prístroje a ovládače sú totožné z veľkej časti so súčasnými súrodencami značky. Podobne ako v Merive, aj tu sme sa posťažovali na malé písmenká a číslice na tlačidlách klimatizácie. Pokiaľ však ide o celkový dojem zo spracovania a použitia materiálov, nemáme čo vytknúť. Je to jedno z mála áut na trhu, ktoré od výroby ponúka navigáciu v slovenskom jazyku, tak i palubný počítač. V slnečných dňoch poteší účinná klimatizácia. Rozohriaty interiér dokáže do minúty schladiť na prijateľnú teplotu. Po otvorení batožinového priestoru sa vám naskytne pohľad na kubickú dieru s objemom 500l. Dokonca nevyčnievajú do neho podbehy zadných kolies, čím sa zvyšuje využiteľnosť priestoru aj v šírkovom spektre. Po sklopení máte bez debaty nadbytok miesta bez zásahu nejakého schodu od sedadiel. Tie sa sklopia do podlahy jediným potiahnutím páčky.

Nadväzovať na úspechy predchodcu modelu ktorejkoľvek automobilky je pre inžinierov ťažký oriešok. Niekedy pridlho vyčkávajú s nástupom novej generácie len preto, aby správne odhadli požiadavky čoraz náročnejšieho zákazníka. Nová Astra Sports Tourer v našich očiach nezaváhala a s čistým štítom jej udeľujeme „najlepší kombík“ súčasnosti.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov zážihový/radové
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1364
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 103/4900-6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 200/1850-4900
Prevodovka typ/počet stupňov: A/6
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,5
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 9,3/5,7/7,0
Spotreba počas testu (l/100km): 7,8
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4698/1814/1535
Batožinový priestor - min./max. (l): 500/1550
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): Podľa motora a výbavy: 1393-1550/535-567

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.