S predchádzajúcou generáciou mám bohaté skúsenosti v rôznych motorizáciách aj variantoch. Páčila sa mi už vtedy, hoci nejaké neduhy sa vždy našli. Tým najväčším hendikepom bola váha vozidla. Každý nový predstavený Opel oznamuje znižovanie hmotnosti o zásadné hodnoty. U novej Astry je to rozdiel až 200 kg podľa modelu. Tomu hovorím riadna diéta!

Opel Astra 1.6 CDTI

Hatchback sa predstavuje najprv v päťdverovom prevedení. Typické sú pre novú Astru ostré a elegantné tvary karosérie. Zvonka na mňa pôsobí kompaktnejším dojmom ako predchodkyňa a viac dynamicky. Hoci zrejme nie je dokonalou pastvou pre oči manekýnov, toto auto je z hľadiska ergonómie dotiahnuté do bodky! Či sa pozriete spredu, zozadu alebo z profilu, Astra je z každej strany pekne dotiahnutá. Nepôsobí ani „pribrato“, ani „chudo“. Podobne ako VW Golf.

[adsense]

Veľké výčitky smerovali kedysi k množstvu tlačidiel na palubnej doske. To je už minulosť, nami testovaný model v najvyššom stupni výbavy Innovation ukazuje, že i s nadštandardnými prvkami výbavy má iba minimálne množstvo tlačidiel. Veľkú časť stredovej konzoly zapĺňa dotykový systém Intellink. Pod ním si našli miesto niektoré kruhové ovládače rádia (ladenie staníc a hlasitosti) a pár gombíkov pre rýchle navigovanie v menu.

Opel Astra 1.6 CDTI

Pod šedou lištou imitujúcu kov, ktorá sa tiahne po celej šírke palubnej dosky, má svoje miesto ovládanie klimatizácie. V tomto priestore sa, podľa výbavy, nachádzajú tiež gombíky na vyhrievanie, prípadne odvetrávanie predných sedadiel a vyhrievanie volantu. Všetko na jednom mieste. Spočiatku divno na mňa pôsobil akýsi výbežok pod klimatizáciou, ten však slúži na pripojenie držiaku na mobil. Dá sa cez neho nabíjať a je v dosahu rúk.

Krátko sa povenujem multimediálnemu systému Intellink. Táto inteligentná súčasť vozidla má niekoľko zaujímavých funkcií. Napríklad prostredníctvom USB prehrá film, ak stojíte. Samozrejme, že si tiež prepojíte cez Bluetooth váš smartfón, ale taktiež nielen vizuálne zobrazí prijaté SMS správy, ono ich dokáže aj prehrať zvukovo. K negatívam systému patrí nemožnosť hlasového ovládania v slovenskom jazyku a tiež veľmi zložité vyhľadávanie kontaktov. Viete si ich síce hľadať i cez samotný palubný počítač, no chýba tu nejaké jednoduchšie vyhľadávanie, napríklad pomocou abecedy.

Opel Astra 1.6 CDTI

V stredovej konzole tlačidlá ubudli, zato na volante pribudli. Nová Astra má rovnako usporiadané tlačidlá na volante ako Insignia. Pomocou nich prezeráte stručnejšie informácie cez palubný počítač ako je rádio, navigácia, údaje o jazde, telefón a pod. Všetko v slovenskom jazyku. Ak by som tu mal niečo vytknúť, tak sa opriem do ukazovateľa dojazdu. Pod 50 km sa vynuluje a nezobrazuje nič iné ako veľký symbol tankovacieho stojanu. Zmizne dokonca aj samotné počítadlo kilometrov.

[adsense]

Náš testovaný model ďalej disponoval manuálne nastaviteľnými sedačkami, no za príplatok sú k dispozícii elektrické s masážou. Už štandardné poskytujú vodičovi aj spolujazdcovi perfektný komfort sedenia. Opel je známy tým, že na sedačkách si dá záležať. Treba spomenúť príplatkového parkovacieho robota schopného zaparkovať pozdĺžne aj kolmo do oboch strán.

Opel Astra 1.6 CDTI

Priestorovo na zadných sedadlách sa Astra piatej generácie opäť o trošku posunula k lepšiemu v prospech nôh pasažierov. V oblasti hlavy a ramien poskytuje dobré pohodlie pre dve krajné sediace osoby. V zimnom príplatkovom balíčku navyše dostáva vyhrievané sedáky a dvakrát USB vstupy využiteľné na nabíjanie telefónu. Chýba tu lakťová opierka. Batožinový priestor s objemom 370 litrov veľkosťou nenadchne, zato si však vezie so sebou rezervné koleso.

Do rúk sa mi dostal najvýkonnejší naftový variant spriahnutý so šesťstupňovým manuálom. Tento agregát s výkonom 100 kW poznáme zo štvrtej generácie, avšak teraz inžinieri skrátili prevody, čo spolu s nižšou hmotnosťou auta zaručuje lepšiu dynamiku. A presne tak sa aj nová Astra na cestách správa.

Opel Astra 1.6 CDTI

S daným exemplárom som najazdil 1600 km kvôli roadtripu po vianočných trhoch v Krakove, Košiciach, Budapešti a Viedni. Jazdil som asi 70% diaľnice a 40 % okresné cesty s mestami. Svižné tempo, zimné pneumatiky, plne naložené auto a len päťstupňové teploty nad nulou agregátu neprekážali. Pekne si to švihal mnou nastaveným tempom a to všetko za 5,4 litra nafty na 100 km/h v priemere.

Štvorvalec sa zbiera do života už od 1300 ot./min., no končí pri 4000 ot./min., potom príde riadny pokles záťahu. Ani vo vyšších rýchlostiach mu nechýba sila, ochotne potiahne aj nad diaľničným limitom. Pri rýchlosti 130 km/h točí niečo tesne pod 2500 ot./min. Odhlučnenie je aj v tejto rýchlosti ukážkové. Vadil mi len mierne vyšší hukot od výfuku pri rozjazdoch a prudšom zrýchľovaní.

Opel Astra 1.6 CDTI

Sklamaný, ale len trošku som ostal s radiacej páky šesťstupňovej prevodovky. Jej dráhy sú dlhé s gumovým dorazom a malinkou nepresnosťou. Ani jej samotný tvar mi nesadol do dlane prirodzene. Z párnych prevodov na vyššie nepárne som častokrát musel meniť uchopenie radiacej páky v dlani. V normálnom tempe si to ani nevšimnete, ale skúste si párkrát za sebou preradiť a podradiť rýchlo!

Ostávajú nám jazdné vlastnosti a LED Matrix svetlomety. Opel Astra patril vždy k tým komfortnejším hatchbackom, ktoré chceli poskytnúť tiež dobrú stabilitu na ceste. Skrátka mieril na elitu v segmente. Momentálne ju minimálne dobehol a to nemusí mať ani adaptívne tlmiče ako predchádzajúca generácia. Nastavenie pruženia je troška plavné, v zákrutách však nestráca vodič istotu za volantom. Náklony sú absolútne v norme.

Opel Astra 1.6 CDTI

Na záver taká pikoška v podobe LED Matrix svetlometov. Nahrádzajú v ponuke klasické Bixenóny. Lúče týchto svetiel sú vytvorené z viacerých LED v oboch predných svetlometoch. Spolu s automatickým prepínaním stretávacích svetiel s diaľkovými, ich Opel do tohto segmentu pridal ako prvý! Doposiaľ to bola výsada vyšších tried vozidiel. Cenovo odpovedajú Bixenónom v minulej Astre.

[adsense]

Opel Astra dostanete už od 12 990€ a jeho kúpou svoje rozhodnutie nikdy neoľutujete. Neviem ako vyzerá základný model, ale tento v najvyššej výbave ma neskutočne dostal!

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 100 / 3500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 320 / 2000 - 2250
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9,6
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 4,4 / 3,4 / 3,7
Spotreba počas testu (l/100km): 5,4
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4370 / 1809/ 1485
Batožinový priestor - min./max. (l): 370 / 1210
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1360 / 515

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.