Prečo som tak nezvyčajne začal? Mám dočinenia s niečím, čo by som si asi nikdy nekúpil, no aj tak sa mi to páči! Za rovnakú cenu mám auto s väčšími rozmermi, možno aj s rovnakým výkonom a dokonca od toho istého výrobcu. Ten zázrak na štyroch kolesách, ktorého meno doposiaľ nebolo spomenuté stojí pred mojimi očami tretíkrát. Tentoraz ma opantáva športovým vzhľadom, jeho meno je Adam!

[adsense]

Hovorilo sa dosť o kríze automobilky Opel, jej existencia je alebo bola neistá, no napriek tomu chrlí zo závodov každý štvrťrok niečo nové. Jedným z takých počinov je aj Opel Adam S, čo je momentálne najsilnejší variant daného modelu, ktorý si zákazník vie kúpiť. Stretol som sa už so štýlovým doplnkom do mesta v podobe atmosférického štvorvalca o objeme 1,4 litra. Pred pár mesiacmi ma pozitívne naladil akýsi terénny experiment s prívlastkom „Rocks“ a dnes stojím pred autom, ktorý nosí za menovkou písmenko „S“.

Za nemalý peniaz 16 190€ dostanete malé autíčko so športovým vzhľadom, pritvrdeným podvozkom a 150 koňmi pod kapotou. Priplaťte si necelé dva litre a máte Corsu OPC alebo odrátajte skoro tisíc euro od ceny Adamu S a získate Astru Sedan so 140 koňmi a tým istým motorom. Nie je tu veľa priestoru na argumenty,  prečo si kúpiť malý hot-hatch so šachovnicou na strope. Bude sa musieť veľmi snažiť.

Opel Adam S

Ide tu hlavne o imidž auta. Konfigurácia exteriéru a interiéru nemá hranice, Adam S ponúka toľko možností ako Mini Cooper. Dvojfarebná karoséria je len začiatok, potom nasledujú disky kolies a interiérové sfarbenie. Náš exemplár nevyzeral vôbec zle a vďaka štýlovým športovým diskom z neho vyžarovala skutočná sila. Nezabudnime ani na bezpečnostnú a komfortnú výbavu, kde sú okrem iného napríklad asistent jazdných pruhov, či automatická klimatizácia samozrejmosťou.

Za volantom veľa toho nového nevidím. Pozornejšie oko zachytí polep s písmenom „S“ na palubnej doske v lesklej lište tiahnucej sa od stredu smerom nad priehradku spolujazdca. Ako tak športového ducha vnímam z výšiviek na volante, radiacej páke, rukoväte ručnej brzdy alebo okrajov sedadiel. Stále mi tu akosi niečo chýba. Som si takmer istý, že obdobnú konfiguráciu si viem nastaviť i v Adame so základným motorom.

Opel Adam S

Nato, aby ste pochopili pravý charakter Adamu S treba otočiť kľúčikom a pohnúť sa vpred. Živšie malé žihadielko v ďalekom okolí len tak ľahko nenájdete. V meste všetko popredbieha, za mestom sa atleticky prepletie zákrutami a na diaľnici dokáže upaľovať reálne nad 200 km/h bez väčších problémov. Stojí zato vrátiť sa späť do mesta a postupne poznať Adama S z tohto pohľadu.

Popravde, hoci je v meste Adam S obratný ako šťuka, jeho podvozok si nerozumie s krytmi kanálov, plátanými cestami a už vonkoncom nie spomaľovačmi. Hoci je to pochopiteľné z daného rázvoru náprav a športového pruženia, ale aj tak je to nadmieru nepohodlné. So všetkým sa dá však vybabrať. Adam S síce nefiltruje nerovnosti na cestách ako limuzína, zato má ostré a presné riadenie, ktoré dopomáha v momente obísť na ceste prekážky. Vy ako vodič alebo spolujazdec takéto vyhýbacie manévre v malom aute oveľa viac znesiete ako neprestajné naskakovanie.

Opel Adam S

Za mestom sa vozovka zvyčajne vyrovná a jej povrch dovolí podvozku preukázať kvalitnú prácu vývojárov z Russelsheimu. Spolu so 110 kW výkonu pod prednou kapotou podraďujem za mestom na dvojku. Adam vrndží dosť hlasno, čo sa mi páči, pričom nárast výkonu je lineárny, zároveň však aj energický. Dych mu dôjde po hranici 6500 ot./min., v tomto pásme vydáva zo seba maximum. Tak vysoko točiť agregát má zmysel iba na prvých dvoch stupňoch, ďalšie štyri je lepšie zaradiť o tisíc otáčok nižšie.

Diaľnice nie sú výsadou malých áut, napriek tomu som nemohol neobísť aj tento level testu. Maximálna rýchlosť Adamu S je až 210 km/h, za čo by sa nemusel hanbiť ani priemerný hatchback vyššej triedy. Veriť, že sa za hranicu dvestovky dostane je jedna vec, ale veriť aj príkladnej stabilite je vec druhá. Ku podivu, ručička rýchlomeru atakovala 200 celkom rýchlo, čo je však dôležitejšie, necítil som sa za volantom príliš ohrozený.

Opel Adam S

Aerodynamika Adamu S patrí medzi malými autami z môjho subjektívneho hľadiska k najlepším, veď cestovná rýchlosť pokojne môže byť aj 200 km/h. Kontrolu nad vozidlom vodič nestráca. Brzdy pohotovo motor skrotia a naopak motor sa z menšej rýchlosti na vyššiu derie naozaj razantne. Dokonalá súhra. Nie je to vozidielko na okruhy, napriek tomu výkon 150 koní krásne zúročíte v každom režime premávky.

[adsense]

Na záver by som rád dodal, že Adam S je štýlové autíčko, nemalo by sa na neho pozerať spotrebiteľsky. Je to akýsi krásny šperk, ktorý zdobí vašu garáž alebo ukazuje jedinečný štýl v meste. Kto si ho môže dovoliť, svoju investíciu určite neoľutuje. Opel vyrobil opäť kus kvalitného auta!

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1364
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 110 / 5500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 220 / 2750 - 4500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 8,5
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,6 / 4,9 / 5,9
Spotreba počas testu (l/100km): 7,2
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3698 / 1807 / 1484
Batožinový priestor - min./max. (l): 170 / 663
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1178 /38

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.