Opel pomenoval najnovší rodinný prírastok po otcovi – zakladateľovi značky s bleskom v kruhu. Malý Adam dostáva neľahkú úlohu v podobe prilákania nových zákazníkov. To chce veľký marketing, každý bežný motorista pozná len štýlový Fiat 500, ktorý ťaží z dlhodobej histórie, hoci ani zďaleka sa neradí do prémiového segmentu. Ako je na tom Adam?

Na novinku sa vždy lepšie pozerá ako na šesťročného Taliana, aj keď ten nestarne. Adam dostal vajcovú strechu a skoro všetky časti na karosérii sú zaoblené presne podľa strihu Fiatu 500. Opel sľubuje pocit jedinečnosti v rozsiahlej vonkajšej individualizácii, neexistuje kombinácia, na ktorú by ste si nezmysleli, iba ak vaša fantázia dokáže vymyslieť viac ako milión variácií. Náš model dostal hnedú pastelovú metalízu s bielou strechou.

O dizajne sa snažím písať opatrne, pretože je to čisto vec názoru, ale môžete byť pokojní. Adam sa mi páči ako celok, skôr ak si ho rozoberiem na niekoľko častí, nájdem pár kontrastov. Začnem predkom.

Opel Adam 1.4 Ecotec

Auto s celkovou dĺžkou pod 4 metre pochopiteľne nemá miesta na rozdávanie, takže nielen interiér je útly, ale aj karoséria, vrátane krátkej prednej kapoty. Do šírky pri zrodení Adama dizajnéri nešetrili, takže i tak je kapota dosť veľká a plochá bez nejakého zaoblenia. Z miesta jej uberajú len čiastočne svetlomety na krajoch, tie sú naopak zbytočne malinké a kontrastujú s obrovskou maskou chladiča zakomponovanou do predného nárazníka.

[adsense]

Boky a zadok vystihli páni z Nemecka na jednotku, zabudlo sa možno len na jednu trendovú záležitosť a to bočnú smerovku sídliacu v blatníku a nie v bočnom spätnom zrkadle. Sedemnásťpalcové disky kolies s dvojitým farebným prevedením dokonale vypĺňajú podbehy kolies, vzadu neostal žiadny previs, hoci vpredu sa nárazník rozmáha. Ak by som chcel príliš kritizovať, neopomeniem kľučky dverí. Síce sú vo farbe karosérie, ale prečo nemajú zaslepený zámok? Bežný, no efektný detail sa nachádza na zadnom bočnom stĺpiku, kde si našlo miesto pomenovanie modelu.

Opel Adam 1.4 Ecotec

Odpradávna sa mi nepáčili autá, ktoré mali vzadu oddelené „cúvačky“ od hlavných svetlometov a robili dvojníka k hmlovému svetlu. Originálne Adamove svetlomety v sebe skrývajú len smerové, brzdové a stretávacie žiarovky. Kruhové kryty hmlovky a spätného bieleho svetla bijú do očí. To pravé sa mi zdá byť sprvu rozbité. Ostatok zadku perfektne ladí s celým zovňajškom auta. Chválim malý výrez pre prsty na veku batožinového priestoru. Kľučky dverí nedostali zaslepenie, zato tlačidlo na otvorenie kufra prebralo systém z Astry Coupé, takže je v znaku a stačí ho len jemne naspodku stlačiť.

V kabíne dostávam viac priestoru na objektívne názory. Adam stojí na skrátenom podvozku Corsy, vnútri nie je miesta na rozdávanie, ale aj tak poteší množstvo detailov a dielenské spracovanie. Neviem ako vyzerá základný Adam s cenovkou pod 10 tisíc eur, ale ten testovaný si trúfa človeka presvedčiť o luxuse.

Myslím, že toto je zatiaľ jediný model Opla, ktorý poprevracal moje doterajšie skúsenosti s ovládaním. Bodaj by aj v iných modeloch boli tlačidlá tak krásne ergonomicky uložené v nie tak stiesnenom paneli ako to poznám z Astry, Mokky, či Zafiry. To, že mám dočinenia s krásnou palubnou doskou ma neprekvapuje, ide tu predsa o exkluzivitu, a Opel si je toho vedomý, avšak akoby sa naučil naprávať chyby ostatných.

Opel Adam 1.4 Ecotec

Pravdepodobne si prvýkrát sadnete do auta s jasnými domnienkami, že malá štýlovka do mesta neohuruje odkladacími priestormi, no ja som tu našiel také, ktoré niekedy nemajú ani väčšie vozidlá. Oproti päťstovke boduje v držiakoch na nápoje, celkovo sa ich sem zmestí viac, než na koľko osôb je auto stavané. Okrem nich nechýbajú ani výrezy vo dverách a krytá schránka pred spolujazdcom.

V úvode padli tvrdé slová na Fiat 500. Tvrdím, že nie je prémiový, aj keď sa mi páči, ale to pre jeho originalitu a hravosť. Keby som sa mal naň pozerať z praktického hľadiska, je takmer nepoužiteľný. Adam dokazuje vo viacerých smeroch obhájiť svoju existenciu. Nebrnká na city ľuďom len krásnym zovňajškom, či perfektným interiérom. Približuje sa k vozidlám MINI, hoci tie sú vo vyšších leveloch.

Pokiaľ by som chcel malé auto, rozhodovala by aj možnosť vybavenia. Žijeme v 21. storočí, kde sa kompromisy nerobia, preto ma teší, že v Adamovi nájdete nielen tempomat, automatickú klímu, či kožený interiér. Prakticky tu je tá najmodernejšia technika ako napríklad automatizovaný parkovací asistent, vyhrievané sedačky a volant, alebo diódový strop imitujúci hviezdnu oblohu s reguláciou intenzity svietenia. Vybaviť krpca asistentom mŕtveho uhla v spätných zrkadlách považujem v Adamovi za recesiu, vy to berte ako čerešničku na torte. Neviete, kedy vám pomôže predísť kolízii s iným autom. Toto všetko stále nerobí z auta plnohodnotného prepravníka.

Opel Adam 1.4 Ecotec

Pre mňa sú dôležité sedadlá. Opel má dostatočne dobré skúsenosti s výrobou anatomických sedadiel, takže ani najmenší člen rodiny nie je ochudobnený o kvalitné sedačky. Predné pojmú aj zavalitejšie postavy, vzadu však tiež nie je núdza o pohodlie, samozrejme z pohľadu výplní operadiel a ich tvaru. Kebyže vravím o priestore, sú si s päťstovkou rovnocenné. Predsa je však Adam určený viac pre dve osoby, štyri sa tu odvezú na krátke trate a tak nepovažujem za chybu absolútne mizerné miesto pre nohy.

S Fiatom 500 zdieľa Adam aj titerne malý batožinový priestor. Buď budete cestovať bez batožiny, alebo rovno aspoň jedno operadlo zložte. Vzniknuté miesto stále nepresvedčí o praktickosti, veľký schod totiž limituje prepravné možnosti.

Motoricky zatiaľ Adam hrá na nôty benzínovým ušiam, diesel chýba a zároveň zabudnite na turbomotor a automatickú prevodovku. Pod kapotu máte na výber dva objemy (1,2 a 1,4), ten väčší sa vyrába v dvoch výkonových prevedeniach. My sme mali strednú motorizáciu 1.4 Ecotec s výkonom 64 kW. Všetky motorizácie sú spriahnuté s päťstupňovým manuálom.

Atmosféra z rodiny Ecotec vekom prevyšuje mnohé turbomotory a mohla by sa pobrať do dôchodku, avšak prečo ju zatracovať, keď je lacná a zároveň stále dostačujúca? Skrátka, typický štvorvalec pracuje bezchybne a dodáva autu vitalitu vďaka abnormálnemu objemu v tejto triede. Každá automobilka „daunsajzuje dausajzované“ agregáty a dopuje prepĺňaním, alebo redukuje počet valcov. Tu to tak nie je. Adam má zdravý objem i výkon pri normovanej spotrebe nameranej počas týždňa na 6,1 litra/100km.

Opel Adam 1.4 Ecotec

Agregát sa chová v bežnom režime mestsky, teda živo. Prepletať sa pomedzi autá v kolónach zvláda motor na prvých dvoch stupňoch nonšalantne, vo vysokých otáčkach si rád pobudne. Pri dynamickom jazdení zďaleka nerastie spotreba do neuveriteľných výšin, drží sa maximálne na siedmich litroch. Posluchovo agregát ruší pokoj v kabíne až na diaľnici pri 130 km/h, ešte 120 km/h je únosná rýchlosť pre uši.

Pri opisovaní interiéru som nespomenul perfektný tvar volantu s hrubým vencom, ktorý ľahko padne správne do rúk a dobre sa ním točí. Škoda len, že posilňovací účinok je i v bežnom režime príliš vysoký a tak na okresných cestách, či diaľniciach budete stále korigovať smer jazdy. Na menej kvalitných cestách nedostáva riadenie správnu odozvu, často zareagujete o stotinu sekundy neskôr, než by ponúklo tuhšie riadenie.

Posledná kapitola pred koncom testu napovie čosi o podvozku. Adam nie je žiadny zázrak na cestách, čo sa komfortu pruženia týka, zato tuhosť, či stabilita absolútne stačí na výkon motora. V zákrutách úspešne drží stopu a ani sa moc nenakláňa, možno kvôli širokým pneumatikám. So silnejšou jednotkou môže byť s Adamom zábava. Čas ukáže, či vznikne Adam OPC a bude chcieť napadnúť Abarth 500.

Opel Adam 1.4 Ecotec

Keď som si na týždeň priviezol Opel Adam pred dom, nikto nevedel, že niečo takéto od Opla existuje, pričom sa predáva na Slovensku od februára 2013. Aby sa dostal do povedomia ostatných ľudí, musí Opel vymyslieť marketingový ťah, ktorý verejnosť informuje o novom zástupcovi v segmente malých štýlových áut do mesta.

Adam je momentálne medzi imidžovkami Mini a 500 zlatý stred. Poskytuje bohatú výbavu, krásny dizajn a tiež ukazuje praktickú stránku. Naopak, oproti konkurencii sa nemôže pochváliť bohatou históriou, ktorá robí autá imidžovými.

Tak držme palce Adamovi, aby sa ujal a začal si tvoriť vlastný historický míľnik.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1398
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 64 / 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 130 / 4000
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Maximálna rýchlosť (km/h): 176
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 12,5
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,6 / 4,2 / 5,1
Spotreba počas testu (l/100km): 6,1
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3698 / 1720 / 1484
Batožinový priestor - min./max. (l): 170 / 66
Objem nádrže (l): 38
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1060 / 420

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.