Náš ďalší netradičný porovnávací test sa odohral v zasnežených podmienkach, ktoré dôkladne preverili modely s podstate rovnakou technikou pohonu kolies. Škoda Octavia Scout aj Seat Leon X-PERIENCE majú štandardne montovaný permanentný pohon oboch náprav, pričom silu medzi nápravy prerozdeľuje spojka Haldex piatej generácie. Poďme si najprv zhrnúť v čom sú si autá podobné.

Oplastovanie, úvodná cena, bohatá výbava a kufor...

V nadpise sa mi podarilo celkom stručne zhrnúť ako na tom sú tieto dva porovnávané modely z hľadiska podobných riešení, avšak oba sa líšia dramaticky stavbou karosérie a taktiež úžitkovou hodnotou. Čiže, pokiaľ sa pozriete na Scout, vychádza vám v pohľade rodinné dobrodružné, alebo až výskumné kombi. Naproti tomu Leon X-PERIENCE ide dizajnovo  do emotívnejších zákazníkov, ktorí sa potrebujú hlavne páčiť a oželejú o troška horšie úžitkové parametre, hoci základný objem batožinového priestoru je len o neuveriteľný jeden liter menší ako v Scoute.

Octavia Scout vs Leon X-PERIENCE

Scout a X-PERIENCE si polepšili okrem oplastovanej karosérie aj v dôležitej svetlej výške. Škodovka zdvihla svoj model o 31 mm a Seat o 27 mm. Kým v Škode poskytujú údaje o kompletnej svetlej výške na úrovni 17 cm, tak pri Seate len tápam v odhadoch, opticky sa mi zdá byť nižší, ale rozhodne nie oveľa. S priechodnosťou v teréne sú si seberovní súperi, a v jazdných vlastnostiach taktiež. Teda, ak porovnávame Scouta s Octaviou Combi  a Leon X-PERIENCE s Leonom ST. Inak je Leon určite športovejšie ladený, o tom však neskôr.

Octavia Scout vs Leon X-PERIENCE

Začiatočná cena sa u vrcholných modelov zdvíha hrubo cez dvadsaťtisíc euro. Námietky na vyššiu cenu sú tu zbytočné a neopodstatnené, pretože aj Scout aj X-PERIENCE si dávajú priplatiť za tuhšiu nápravu, dizajnové odlíšenie a v neposlednom rade bohatšiu výbavu. Tak napríklad Scout má v základe bi-xenónové svetlomety a X-PERIENCE polokožené športové sedadlá prešívané oranžovou niťou. Okrem toho sa do týchto variantov montujú výkonnejšie naftové agregáty (v prípade Leonu aj výkonnejší variant 1.6 TDi 81 kW).

Pri kúpe jedného z dvoch testovaných modelov zavážia hlavne odlišnosti. Tie si tiež vymenujeme v nasledujúcich riadkoch a potom si s každým zvlášť zajazdíme.

Cena, motorizácie, pohodlie na palube...

Asi vás neprekvapím správou, že Octavia Scout stavia na praktickosti. Kabína vozidla na mňa pôsobí oveľa priestrannejšie a vzdušnejšie ako v Leone X-PERIENCE. Ten naopak po nasadnutí za volant vyvoláva vo mne adrenalínovejšie pocity. Sedadlá si ma lepšie obopnú a v takzvanom „kačacom“ sede pri zemi sa pripravujem na ostrejšiu jazdu. Leon ani v terénnejšom variante nezaprie svoj športový naturel.

Octavia Scout vs Leon X-PERIENCE

Ak je vaším rozhodujúcim artefaktom cena, rozhodne to vyhrá na plnej čiare Seat Leon X-PERIENCE. Nie, že by bol lacnejší. Po podrobnejšom študovaní katológového cenníka zisťujem jasnú zhodu, avšak iba pri porovnaní cien totožných motorizácií. Škoda aj Seat ponúkajú pod kapotu dva rovnaké motory 2.0 TDi naladené na 110 kW (kombinované výhradne s manuálnou prevodovkou) a 135 kW (iba s DSG).

No potom sú tu ešte dve motorizácie, ktoré sa na Slovensku predávajú iba v jednom type vozidla. Pokiaľ chcete najlacnejšie oplastovaný kombík na trhu, siahnite po Leone X-PERIENCE 1.6 TDi začínajúci na cene 25 270€, z ktorej sa dá odčítať aktuálna zľava 2500€. Octavia Scout nemá v ponuke 1.6 TDi, zato labužníkom benzínových motorov ponúka 1.8 TSI so 132 kW výkonu. Leon X-PERIENCE má tiež tento motor pod kapotou, ale u nás sa z nepochopiteľného dôvodu nepredáva.

Octavia Scout vs Leon X-PERIENCE

Porovnať adekvátne výkony testovaných exemplárov medzi sebou nemôžem, nakoľko Seat má pod kapotou slabší diesel 2.0 TDi s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Škoda Octavia Scout 2.0 TDi má ten istý diesel naladený na 135 kW s DSG prevodovkou, ktorý inak poznáme aj z testu Octavie RS.

Najprv Škodovka

Panečku! Asi takto nejako sa dá opísať rozdiel z jazdy na Scoute a Octavii RS TDi. Hoci oba majú rovnaké motory pod kapotou, Scout s pohonom 4x4 vykazuje oveľa lepšiu adhéziu na ceste a teda lepší počiatočný odpich z miesta. Kombinácia automatickej prevodovky a výkonnejšieho motora sa tu osvedčuje ako ideálna alternatíva v danom aute, pretože nie je ani príliš pomalé, ale ani príliš výkonné. Skrátka ideálne na svižné jazdy.

V Scoute ďalej zisťujem, že podvozok tu je oveľa tuhší a lepšie filtruje nerovnosti ako obyčajná Octavia Combi. Okrem toho vďaka vyššej svetlej výške sa s väčším nasadením púšťam do lesnej cesty s hlbokým snehom a trúfnem si aj na strmší kopec pri chate v Karpatoch. Samozrejme, nie je to off-road, takže treba mať na pamäti skromnejšie nájazdové uhly vpredu a vzadu.

Octavia Scout vs Leon X-PERIENCE

Bol som dosť milo prekvapený z aerodynamického odporu a celkového hluku v kabíne Scouta. Vo vyšších rýchlostiach je tichší Scout ako napríklad nedávno testovaná Škoda Octavia Combi L&K, a to vďaka výkonnejšiemu motoru, ktorý posiela otáčky v rýchlostiach 130 km/h iba tesne nad 2000. Keď si k tomu prirátate lepšie odhlučnený a spevnený podvozok, dostávate dokonalé Combi z radov Škody na cesty. A odber paliva? Málokedy sa podkopete pod 6,5 litra na 100 km, skôr rátajte so sedem litrami nafty.

Španiel je Španiel

K Leonu mám vzťah od uvedenia na trh, takže neskrývam nadšenie z auta. Jednoducho mi sedí ako zadok na nočníku. Zvýšená svetlá výška nezmenila ťažisko vozidla, takže sa zachovali ideálne športové jazdné vlastnosti automobilu. Jazdilo sa na agregáte 2.0 TDi 110 kW s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Octavia Scout vs Leon X-PERIENCE

Nakoľko je Leon v podstate rovnako ťažký ako Octavia, jeho dynamické parametre sa zhodujú, no a keďže sa testoval slabší agregát, tak verdikt je jednoznačný. Daná motorizácia je správnou voľbou pre najväčšiu skupinu potenciálnych zákazníkov modelu X-PERIENCE. Do 1.6 TDi neodporúčam ísť, stačí si prečítať test Leonu ST 1.6 TDi 4x4 spred pár mesiacov. Dozviete sa, že výkonovo absolútne  podkopáva športové ambície podvozka.

Naopak, dvojliter má už dostatok výkonu na rýchle šantenie, pre tých najnáročnejších je pripravený výkonnejší diesel 2.0 TDi 135 kW. Spotreba s manuálnou prevodovkou vyšla oproti Scoutovi podstatne lepšie. V priemere si vystačil s iba 5,8 litrami nafty na 100 km. Okrem toho poskytne lepšie jazdné vlastnosti na kľukatých cestách. Leon je skrátka od zrodenia stavaný na rýchlu jazdu.

Záver

Dúfam, že som vám ozrejmil kedy je lepšie kupovať Škodu a kedy Seat. Obe autá stoja v portfóliu daného modelového radu na vrchole ponuky. Sú to autá vhodné pre aktívne rodiny, ktoré radi cestujú aj do sťažených podmienok, záleží už len v charaktere vodiča, do ktorého z týchto dvoch áut by šiel.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1968
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 135 / 3500 - 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 380 / 1750 - 3000
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 219
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 7,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,8 / 4,6 / 5,
Spotreba počas testu (l/100km): 6,8
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4685 / 1814 / 1531
Batožinový priestor - min./max. (l): 588 / 1718
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1484 / 645

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.