Druhá generácia francúzskeho rodinného SUV konečne odhaľuje svoje tromfy. Nový Citroën C5 Aircross síce vonkajškom nikoho na zadok neposadí, no pod známou tvárou sa ukrýva množstvo prekvapení. Po technickej stránke zdieľa modernu multi-energetickú platformu STLA Medium s bratrancom Peugeotom 3008/5008 a nemeckým Opelom Grandland. Skutočným tromfom novinky je však komfort. Ako inak, typicky francúzsky.

Citroën C5 Aircros - Zdroj: Citroën

Väčší, priestrannejší, praktickejší

Nový Aircross narástol vo všetkých smeroch, dĺžka poskočila o 152 milimetrov na celkových 4652 mm. Rázvor sa natiahol z pôvodných 2730 na 2784 milimetrov, čo sa priaznivo podpísalo na priestore pre cestujúcich. S batožinou to tiež nebude problém, kufor ponúka základných 651 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1668 litrov. Príjemným bonusom je možnosť nastaviť sklon operadiel zadných sedadiel v rozsahu 12 stupňov.

Dizajn: evolúcia namiesto revolúcie

Z dizajnového hľadiska C5 Aircross zostáva verný svojej identite. Predná časť nesie aktuálnu "tvár" Citroënu s novým logom a charakteristicky členenými svetlami, ktoré zdieľa s menšími súrodencami C3, C3 Aircross či C4. Netradičným prvkom sú zadné svetlá tvarované ako horizontálne krídla, vystupujúce zo základnej siluety. Ide o odvážne riešenie, aké nenájdete takmer u žiadnej konkurencie, najbližšie k tomu malo azda BMW i8.

Citroën C5 Aircros - Zdroj: Citroën

Interiér ako obývačka

Kabína novinky vás prekvapí množstvom high-tech prvkov a netradičných materiálov. Palubná doska potiahnutá látkou s dominantným vertikálne orientovaným dotykovým displejom (podľa výrobcu najväčším v koncerne) pôsobí útulne a moderne zároveň. Vodič ocení 10-palcový digitálny prístrojový panel a vylepšený head-up displej s o 30% väčšou zobrazovacou plochou.

Luxus reprezentujú predné sedadlá nastaviteľné v desiatich smeroch, samozrejme elektricky, s vyhrievaním, ventiláciou a masážnou funkciou. Spolu s premysleným ambientným osvetlením vytvárajú dojem útulnej obývačky. Mimochodom, v kabíne ostalo minimum fyzických tlačidiel – väčšinu funkcií ovládate digitálne alebo hlasom pomocou systému "Hello Citroën" s integrovanou umelou inteligenciou ChatGPT.

Citroën C5 Aircros - Zdroj: Citroën

Ekológia po francúzsky: plasty z burgundských vinohradov

Zaujímavosťou, ktorá určite poteší ekologicky zmýšľajúcich motoristov, sú plasty vo výplniach dverí a na stredovom tuneli. Citroën ich vyrába z odpadu po zbere burgundskej vinnej révy, konkrétne z výhonkov, ktoré by inak skončili v spaľovni. Celkovo nový model obsahuje 160 kg recyklovaných kovov a 47 kg recyklovaných plastov. Dokonca aj čalúnenie je vyrobené z recyklovaných materiálov, koža teda v ponuke chýba.

Od mild-hybridu po elektrický pohon

Pod kapotou nájdeme široké spektrum pohonných jednotiek. Základom je mild-hybrid s označením Hybrid 145, ktorý kombinuje 1,2-litrový trojvalec (136 koní) so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou s integrovaným elektromotorom.

Náročnejší zákazníci siahnu po plug-in hybride s 1,6-litrovým štvorvalcom (150 koní) a elektromotorom (125 koní), ktorý využíva novú 7-stupňovú automatickú prevodovku. Systémový výkon činí 195 koní.

Vrcholom ponuky je elektrický Citroën ë-C5 Aircross dodávaný s dvoma kapacitami batérií. Základná 73 kWh verzia ponúka výkon 214 koní a dojazd 520 km, zatiaľ čo väčšia 97 kWh batéria zvyšuje výkon na 231 koní a dojazd na atraktívnych 680 km. Nabíjanie zvláda výkonom až 160 kW.

Prvé kusy nového Citroënu C5 Aircross by sa k zákazníkom mali dostať už v druhej polovici tohto roka. Ceny zatiaľ nie sú známe, očakáva sa však, že v porovnaní s odchádzajúcou generáciou budú o niečo vyššie.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.