Nanešťastie pre X-Trail, trendová dizajnová zmena sa dotkla samotného charakteru auta, už nikdy viac nebude mať rád toľko terén ako jeho predchádzajúca generácia. Renault do Twinga vniesol kopu nových zmien, ale aspoň ponechal jeho zaradenie – štýlové mestské vozidlo. Z X-Trailu sa stalo čisto cestné SUV, začína to dizajnom.

Nová generácia X-Trailu vytvorila dve publiká, priaznivcov a nepriaznivcov nového outfitu. Až príliš sa podobá na svojho menšieho brata Qashqai, no rozmerovo je podstatne väčší. Z hranatých off-road tvarov vznikli uhladené obliny, taktiež na škodu veci sa predĺžili previsy karosérie, ktoré zhoršujú prejazdnosť v terénnych podmienkach. Ale, aby som toľko nehanil, X-Trail je pekné SUV, akurát by mu viac svedčal názov „Qashqai XXL“.

Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4

Postupné zoznamovanie interiéru ma utvrdzuje v tom, že sedím v „nafúknutom“ Qashqaii. Palubná doska má pekne a ergonomicky uložené ovládače. Farebné odtiene prístrojovej dosky a ich kvalita jasne odkazuje na krajinu vychádzajúceho Slnka. Ani nový majiteľ nebude mať problém dlho s udomácňovaním.

Pomerne veľké SUV sľubuje dobré podmienky na sedenie, v prvých dvoch radoch to platí. Tretí príplatkový rad s núdzovými sedadlami je len akýsi módny doplnok, ktorý necháte po celú dobu vlastnenia auta na 99% vpustený do dna. Na prvom rade sa vodič aj spolujazdec komfortne usadia vďaka rozsiahlemu posuvu sedadiel do všetkých smerov, strední pasažieri dostávajú možnosť prestavovať sklon operadiel aj posuv asymetricky delených sedadiel. A tí zadní pasažieri – deti – tak tam nie je čo prestavovať. Najlepšie tam vôbec nesedieť.

Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4

Z naftových motorov vypadli všetky objemné štvorvalce, na pohon X-Trailu slúži iba jeden naftový agregát 1.6 dCi naladený na 96 kW. Tento motor sme už testovali v novom Qashqaii, kde bol krásne kultivovaný a úsporný. V X-Traili to s hlučnosťou troška preháňa, každé zrýchľovanie pripomínalo traktorový klepot. Zrejme pre drsný pocit z jazdy. Po ustálení rýchlosti sa utíši a neotravuje uši.

K zdatnému zdolávaniu terénu pomáha inteligentný systém All-Mode 4x4i s troma úrovňami nastavenia náhonu. Na suchej ceste alebo pri ustálenej rýchlosti pomáha šetriť palivo náhon len na predné kolesá, na klzkom povrchu a pri ostrejších rozjazdoch uvítate proaktívne pripájanie zadnej nápravy a pred ťažším terénom máte k dispozícii 4WD Lock, ktorý uzavrie diferenciál a prerozdelí na obe nápravy fixne krútiaci moment.

Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4

Kým v minulosti sa dal tretí mód využívať aj v ťažšom prostredí, teraz je vítaným pomocníkom pri brodení hlbokého snehu alebo vody. Svetlá výška 210 mm tiež aké také schopnosti autu prepožičiava. Avšak, nájazdy na prudké kopce jednoducho dlhé previsy karosérie znemožňujú. Terén ostáva už len Navare a Pathfinderu. Z X-Traila máme bezpečné cestné SUV.

Na cestách sa mu z pohľadu jazdných vlastností páči. Podvozok si dokáže celkom pekne poradiť aj s väčšími dierami alebo priečnymi nerovnosťami. V zákrutách napriek vyššiemu ťažisku pôsobí celkom stabilne, akurát odporúčam pri dynamickej jazde okamžite navoliť 4WD Auto, pretože protipreklzový systém reaguje naozaj dosť ostro a škrtí výkon motora.

Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4

So spotrebou nami testovaného dieselu 1.6 dCi som spokojný, väčšinou palubný počítač neukázal viac ako 6,5 l/100 km. V meste je to zhruba o osem deci viac a mimo mesta aj o liter menej. Šesťstupňová manuálna prevodovka autu pomáha držať otáčky motora v nízkom pásme, no v meste sa pri 50 km/h háda motor, či chce trojku alebo štvorku. Na diaľnici točí skoro 2500 ot./min.

Z ponuky motorov a pohonu moc toho nenavyberáte, ale aspoň pri kúpe značne ušetríte. Náš model dostať od 23 400€ a kupujete z troch stupňov výbavy. Pokiaľ by sa vám zažiadalo po prevodovke CVT, dostanete ju k tomuto motoru, ale X-Trail bude len prednohrab, hoci za tú istú cenu.

Nissan X-Trail teda poľavil v terénnych schopnostiach, zato však omladil svoj vzhľad a nebudete s ním vyzerať ako drevorubač. Auto poslúži rovnako dobre v rodine ako aj služobne, lesných ciest sa nebojí, ale netrúfa si na extrémnejšie jazdy v ťažkom teréne.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 96 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 320 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 186
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 11,0
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,2 / 4,8 / 5,3
Spotreba počas testu (l/100km): 6,4
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4640 / 1820 / 1710
Batožinový priestor - min./max. (l): 135 / 550 / 1982
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1580 / 580

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.