Bohužiaľ, minimálne naša testovaná verzia v najvyššom stupni Tekna určite nezaskočí konkurenciu. Micra sa vydala už pred pár rokmi vlastnou cestou, keď stará generácia odvážne vyčnievala z radu hranatých kompaktov. Malé vajíčko sa stalo obľúbené hlavne pre ženské pokolenie. Vhodné do mesta na nákupy, a robilo celkom slušnú reklamu mladej dáme s nadčasovým dizajnom.
Súčasná generácia ubrala z vajcového dizajnu hlavne v zadnej časti, kde veko kufra kolmo zakončuje strechu vozidla. Zvonka okrem bielej perleťovej metalízy naša Micra ničím nezvyčajným nezaujme. To dôležité si všimne človek až počas jazdy.
Opticky sa zdá byť malý Nissan rozmerný, avšak nie nadarmo dostal pomenovanie Micra. Dovnútra sa zmestia maximálne 4 priemerne urastené osoby. Mne osobne výškovo nová Micra stačila (meriam 176cm), no spolujazdec o 10cm vyšší mal dilemu, ktorej časti tela dá prednosť natiahnuť svalstvo. Strecha je stavaná prioritne pre ázijské typy, odkiaľ vlastne Nissan pochádza. Určitú časť z miesta na hlavu ukrajuje fixne osadené príplatkové strešné okno.
Európske kompakty vyhrávajú nad Microu z hľadiska dĺžky v priemere o 150mm viac. Nemožno teda čakať z Japonca zázraky v priestore. Najviac sa to prejavuje v kufri, ktorý disponuje úžitkovou hodnotou len 265 litrov. Samozrejmosťou je možnosť sklopenia zadnej delenej lavice, potom vzniká pomerne slušná hodnota napriek malému schodíku. Samotné sklápanie sedadiel je veľmi jednoduché pomocou remienkov sa automaticky po potiahnutí vyklopia sedáky dopredu.
Palubná doska už ani zďaleka nepôsobí tak staromódne ako ešte donedávna platilo v automobiloch z krajiny vychádzajúceho slnka. Dvojnásobne to platí vo výbave Tekna. Nájdete tu prvky výbavy nedostupné v bežných hatchbackoch spadajúcich do segmentu Micry. Jedná sa napríklad o bezkľúčový systém nastupovania a štartovania vozidla, či systéme merania parkovacieho miesta. Okrem toho sa tu nachádza štýlovo osadená automatická klimatizácia s ovládačmi v kruhu, prehľadné ovládanie tempomatu a audiosystému na volante, či navigácia. Užívateľsky sú bezproblémové. Teraz sa presuniem k technike a jazde.
[adsense]
Importér nám požičal verziu s atmosférickým trojvalcovým motorom o objeme 1,2 litra. Výkon sa prenáša klasicky cez prednú nápravu prostredníctvom bezstupňovej CVT prevodovky. A tu je najväčší kameň úrazu. Prevodovka maximálne skryla výkonové možnosti motora, vôbec si s ním nerozumie a pohonná jednotka ide pod vplyvom CVT prevodovky ťarbavo vpred. Všetko to začína snahou o maximálny výkon. Prevodovka vyženie motor do vysokých otáčok, no pritom Micra len neochotne zrýchľuje. Skrz akustický prejav vzniká na palube hluk pripomínajúci benzínovú motorovú pílu.
Samotný agregát však vyniká technickým spracovaním. Navzdory nešťastnému spárovaniu s automatom má vynikajúcu spotrebu. V pomalšom režime na okresných cestách prevodový pomer krotí otáčky do nízkeho pásma, často krát jemne presahujú číslicu 1000. Konzum paliva z nádrže sa vtedy pohybuje okolo 5 litrov. Bežná jazda v meste a na diaľnici vyšvihne apetít k šiestim litrom. Mne sa trocha spotreba zvýšila na diaľnici pri cestovaní do Košíc, keď rýchlosť nepadla pod diaľničný limit. Všimol som si ďalšiu zlú súhru medzi tempomatom a agregátom. Pokiaľ ste si navolili nejakú rýchlosť a na chvíľu musíte deaktivovať tempomat, neskôr následne obnovíte tlačidlom RES nastavenú rýchlosť v pamäti, motor sa splaší, akoby šlo o život. CVT prevodovka opäť vyhupne otáčky do maxima, hoci rozdiel rýchlostí bol len pár kilometrov. Stačilo by pozvoľnejšie pridávať rýchlosť. Jediná nepodstatná výhoda spočíva v zvukovom prejave motora. Ani by vás nenapadlo, že ide o trojvalec. Má sýtejší zvuk a nevibruje.
Stredne malé autíčko do mesta a mimo neho z Japonska u nás na cestách vyžehlí podvozkom väčšinu nerovností, ale moc si to nerozdávajte s cestami druhej triedy s kopcovým prehupnutím. Micra nemá moc rada športovú jazdu skrz mäkké tlmiče, kedy v maximálnom hmotnostnom zaťažení idú na maximum a do kabíny prenikajú nepríjemné tupé zvuky.
Micra ma v žiadnom prípade nedostala „do kolien“, neznamená to však, že sa nevydarila. Má len svojské riešenia, pre ktoré rozmaznaný Európan nemusí mať pochopenie. Netrhá predajné rekordy v našom štáte možno aj pre cenu, len sa pozrite, koľko stojí stupeň Tekna.
Správnym riešením pre dobrú kúpu novej Micry vidím v skromnejšom vybavení modelu za výhodnú cenu. Ušetriť sa dá aj na automatickej prevodovke za 1000€, ktorá tomuto typu vôbec nepristane, pokiaľ nie ste výhradne voči manuálnej prevodovke.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový/Radové |
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem (cm3) | 1198 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 72/5600 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 142/4400 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | CVT |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 178 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,9/4,5/5,0 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3780/1675/1520 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 265/605 |
Objem nádrže (l): | 41 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1040/490 |