Ak si myslíte, že modelový rad Z sa objavil prvýkrát v roku 2002 mýlite sa, 350Z bol piatym pokračovaním a celková história trvá už viac ako 40 rokov, akurát v Európe práve 350Z prelomilo ľady a začalo sa nazývať skutočným športovým automobilom. Dovtedy to boli len obyčajné pekné kupéčka. My sme si na pár hodín vyskúšali nástupcu 350Z, teda 370Z, ktorý je konštrukčne úplne nový, zato dizajnovo obdobný.

Pri preberaní kľúčikov od 370Z som sa zanietene rozprával s dílerom Nissanu o aktuálnom modeli. Dozvedel som sa viacero faktov, napríklad, že súčasná generácia je viac stabilnejšia ako predchádzajúca, ktorá išla do boku aj keď ste si to neželali. Taktiež bol vymenený motor, zvýšil sa obsah z 3,5l na 3,7l.

Nissan 370Z Coupé

Súčasná generácia sa predáva od roku 2008 a počas celej doby sa každoročne robili zmeny na podvozku, odhlučnení,  prípadne pribudli komfortné prvky vo výbave ako parkovacia kamera, ale motor ostával vždy rovnaký s výkonom 328 koní. Pod kapotou čistá atmosféra, žiadne turbo, v podstate 3.7l V6 je jeden z posledných mohykánov bez prepĺňania. Zajazdili sme si s ním po okolí Bratislavy.

[adsense]

Prv, než sa pohnem dopredu, chcelo by to pár slov k dizajnu, Nissan 370Z totiž nie je škaredý, práve naopak veľmi nápaditý. Už ten prvý, 350Z sa stal kultovou záležitosťou pre milovníkov rýchlych kupé a 370Z prebralo po ňom kopu vecí, až to vyzerá len na obyčajný facelift, hoci len málo z vás by tipovalo, že sa skrátil aj rázvor náprav a vystužila karoséria. Z Japonského kontinentu nič podobné predtým neprišlo. Navonok pôsobí iba mladším dojmom, pretože podobne ako v iných automobilkách, ani Nissan nechce experimentovať s dizajnom, keď vytvorí ozajstný a jedinečný skvost.

Nissan 370Z Coupé

V malinkom kokpite nájdu miesto dvaja cestujúci, za sedadlami je ešte akýsi ukladací priestor na príručnú batožinu. Sedí sa veľmi nízko pri zemi, čo pridáva na dojme športového auta. Okolo vodiča sa rozprestierala čierna koža a čierny bol celý interiér, občas sa tu objavuje hliník v kľučkách dverí na volante a v oblasti krátkej radiacej páky šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Tak ako sa patrí na tento segment, nezabudlo sa ani na tri ciferníky na vrchu stredovej konzoly zobrazujúce info o práci motora.

Ono, síce vravím, že kabína je malá, zato však priestor na pohodlné nastavenie sedadla nechýba, zmestia sa sem dosť vysoké osoby. Zaujímavosťou je nastavenie výšky volantu, pohybuje sa spolu s okrúhlymi budíkmi. Malosť sa ukrýva na palubnej doske, ktorá nie je robustná a čelné sklo sa pomerne kolmo klopí. Opak platí o streche, tá sa plynule zvažuje až k zadku auta a vytvára korytnačí tvar.

Nissan 370 Coupé

Keby som nemal dočinenia so športovým autom, tak plytkému batožinovému priestoru by sa ušli uštipačné poznámky. Je naozaj veľmi malý a nepraktický, ale koľko toho potrebujú odviesť dve osoby v športovom kupé? Tu sa častejšie otvára druhé veko, veko ktoré odhalí srdce Nissanu 370Z.

Úvodné tóny symfónie vidlicového šesťvalca rozozvučí okrúhly strieborný spínač Start/Stop napravo od ruky vodiča. Studený motor krásne zaduní a potom tlmene vrní, keď mu podkúrite na voľnobehu na 2000 – 3000 ot./min., tak okrem ozveny atmosféry sa do nosa vkradne vôňa z výfukového potrubia. Doslova omámi. Zavieram dvere, auto mi patrí na pár hodín.

Promenádovať sa mestom nízkou rýchlosťou v aute, ktorého výrobný cyklus začal pred piatimi rokmi a dizajnovo už pred jedenástimi, by znamenalo normálne pre okolie zvyk, ale Nissan 370Z si stále vyžaduje pozornosť. Či som stál na križovatke alebo parkoval pri nákupnom centre, ľudia si išli krky vykrútiť. Teda až na človeka s Notabene v ruke, ktorému som nedal zarobiť. Keby len tak vedel, že ani je nie som bohatý, hoci to v ten moment vyzeralo, možno by tiež pochválil toho krásneho bieleho tátoša.

Nissan 370 Coupé

Počasie prialo krátkej jazde, ukázalo sa slnko, cesta bola suchá a motor po 10 kilometroch pripravený vydať zo seba niekoľko revov. Oproti testovanému Nissanu GT-R sa mi 370Z páči v jednom oveľa viac. Bez turba prichádza sila šesťvalca lineárne, stíhate si užívať explóziu výkonu, približne od 2500 ot./min. sa poberá až do 7500 ot./min. a krásne si pritom hučí bez ostychu na okolie.

Spoločné s GT-R má ozveny v interiéri, hoci sa v Nissane snažili izolovať pazvuky z ciest, v niektorých momentoch skrátka počujete aj to, čo by nebolo treba. Prejdite sa po asfalte s vrstvou štrku, kamienky narážajú v podbehoch ako keď sa pukajú pukance v mikrovlnnej rúre. Ostatok sa počúva skvelo.

Na zadné kolesá sa prenáša sila 328 konských síl v našom prípade s manuálnou prevodovkou. Riadi sa s ňou ako v civilnejšom aute, spojka nevyžaduje prílišnú pozornosť a s autom sa rozhýbete bez cukancov. Na prevodovke je však zaujímavý iný faktor, jedinečný. Hádže medziplyny. Vždy pri podradení sa v športovom režime automaticky upravia otáčky, nestrácate tak výkon. Auto vystrelí ako raketa vpred. Toto je unikátne riešenie, ktoré sa používa výhradne v Nissan 370Z.

Nissan 370 Coupé

Zadnej náprave pomáha pri športovej jazde s prenosom trakcie nielen protipreklzový asistent (TCS), ale aj diferenciál som zvýšenou svornosťou, netreba sa báť jazdiť s autom ani v sychravom počasí. Ja som mal k dispozícii iba suchý asfalt a jediné, čo ma vyvádzalo z miery boli koľaje v cestách, tie sa nepáčili širokým pneumatikám a Nissan 370Z si zvykol vybehovať zo zvolenej stopy. Za volantom sa i tak cítite sebaisto a chcete mu driapať po krku. Pod kontrolou stabilizácie sa správa až nenormálne obozretne, akýkoľvek náznak vybočenia zadku zo stopy okamžite zrovnáva VDC (dynamická kontrola vozidla). Ak čakáte drifty z testu, tak márne, to v pláne nebolo.

Nissan 370Z sa predáva už od 39 900€, čo nie je zlá suma za športové kupé s predispozíciou zábavného auta. Dokáže byť aj účelné a je výbornou voľbou pre zákazníkov hľadajúcich práve takýto charakter auta.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Vidlicové
Počet valcov/ventilov 6 / 24
Zdvihový objem (cm3) 3696
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 247 / 7000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 366 / 5200
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 5,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 15,3 / 7,9 / 10,6
Spotreba počas testu (l/100km): -
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4250 / 1845 / 1315
Batožinový priestor - min./max. (l): 235 / -
Objem nádrže (l): 72
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1525 / 275

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.