Mnohí vodiči si pamätajú rady starších generácií: „Po jazde nechaj auto pár minút bežať, aby sa motor ochladil." Ale platí toto pravidlo aj pre moderné vozidlá? Odpoveď môže prekvapiť.

Pravda o starších motoroch

V minulosti malo toto pravidlo svoje opodstatnenie. Staršie motory, najmä turbodieselové agregáty z 80. a 90. rokov, skutočne potrebovali „dojazd" na voľnobeh. Turbo sa točilo pri vysokých otáčkach a potrebovalo čas na ochladenie, inak hrozilo poškodenie ložísk a tesnení.

Zdroj: Volkswagen

Moderné motory sú iné

Dnešné motory majú sofistikované chladiace systémy a elektroniku, ktorá všetko riadi automaticky. Moderné turbodúchadlá majú vodné chladenie, kvalitnejšie materiály a presnejšie vyrobené komponenty. To znamená, že okamžité vypnutie po normálnej jazde nie je problém.

Kedy je ochladenie potrebné

Existujú však výnimky. Po extrémnom zaťažení motora ako je jazda vysokou rýchlosťou, ťahanie ťažkého prívesu v kopci, alebo športová jazda je odporúčané nechať motor bežať 30 až 60 sekúnd na voľnobeh. Nie kvôli motoru samotnému, ale kvôli turbu a katalyzátoru.

Čo robiť správne

Pre bežnú jazdu v meste či na diaľnici jednoducho vypnite motor ihneď po zastavení. Moderné autá majú dokonca systémy, ktoré po vypnutí automaticky pustia ventilátor chladenia, ak je potrebné.

Po náročnej jazde stačí krátky dojazd na voľnobeh nie kvôli ochladeniu motora, ale kvôli stabilizácii teplôt v turbe a výfukovom systéme.

Zdroj: pexels.com

Starý mýtus o nutnom ochladení motora je pre moderné autá väčšinou zbytočný. Vašej dnešnej Škode, VW či akémukoľvek inému súčasnému autu okamžité vypnutie po bežnej jazde neuškodí. Ušetríte tak palivo aj životné prostredie.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.