Mnohí vodiči si pamätajú rady starších generácií: „Po jazde nechaj auto pár minút bežať, aby sa motor ochladil." Ale platí toto pravidlo aj pre moderné vozidlá? Odpoveď môže prekvapiť.
Pravda o starších motoroch
V minulosti malo toto pravidlo svoje opodstatnenie. Staršie motory, najmä turbodieselové agregáty z 80. a 90. rokov, skutočne potrebovali „dojazd" na voľnobeh. Turbo sa točilo pri vysokých otáčkach a potrebovalo čas na ochladenie, inak hrozilo poškodenie ložísk a tesnení.
Moderné motory sú iné
Dnešné motory majú sofistikované chladiace systémy a elektroniku, ktorá všetko riadi automaticky. Moderné turbodúchadlá majú vodné chladenie, kvalitnejšie materiály a presnejšie vyrobené komponenty. To znamená, že okamžité vypnutie po normálnej jazde nie je problém.
Kedy je ochladenie potrebné
Existujú však výnimky. Po extrémnom zaťažení motora ako je jazda vysokou rýchlosťou, ťahanie ťažkého prívesu v kopci, alebo športová jazda je odporúčané nechať motor bežať 30 až 60 sekúnd na voľnobeh. Nie kvôli motoru samotnému, ale kvôli turbu a katalyzátoru.
Čo robiť správne
Pre bežnú jazdu v meste či na diaľnici jednoducho vypnite motor ihneď po zastavení. Moderné autá majú dokonca systémy, ktoré po vypnutí automaticky pustia ventilátor chladenia, ak je potrebné.
Po náročnej jazde stačí krátky dojazd na voľnobeh nie kvôli ochladeniu motora, ale kvôli stabilizácii teplôt v turbe a výfukovom systéme.
Starý mýtus o nutnom ochladení motora je pre moderné autá väčšinou zbytočný. Vašej dnešnej Škode, VW či akémukoľvek inému súčasnému autu okamžité vypnutie po bežnej jazde neuškodí. Ušetríte tak palivo aj životné prostredie.