Moskvitch nie je len názov auta, ktoré si pamätáme z dokumentov alebo starých fotografií. Je to značka, ktorá zanechala silnú stopu v automobilovej histórii východného bloku. Od vojnových reparácií, cez domáci úspech až po pád do zabudnutia – príbeh Moskvitcha je rovnako fascinujúci ako nepredvídateľný.
Zrod značky z tieňa vojny
História Moskvitcha sa začala písať krátko po druhej svetovej vojne, keď Sovietsky zväz získal nemeckú technológiu ako súčasť vojnových reparácií. Prvé modely Moskvitch boli založené na nemeckom Opel Kadett K38, ktorý sa po vojne prestal vyrábať v Nemecku. V roku 1947 sa zrodil prvý Moskvitch 400 – praktické auto s jednoduchou konštrukciou a zreteľne nemeckými rysmi.
Prvé úspechy: Moskvitch 401, 407 a 408
Moskvitch 401 bol vylepšenou verziou prvého modelu, no skutočný pokrok prišiel až s modelom Moskvitch 407 (1958), ktorý už mal modernizovaný motor a exportoval sa dokonca aj do západnej Európy. Nasledoval model 408, elegantnejší a väčší, pričom bol vybavený motorom s vyšším výkonom a charakteristickým chrómovaným grilom.
Moskvitch ako exportný artikel
Zatiaľ čo väčšina sovietskych značiek sa na export príliš nedostala, Moskvitch patril medzi výnimky. Autá sa predávali v krajinách ako Fínsko, Francúzsko či Belgicko – často pod mierne upravenými značkami. V Československu bol Moskvitch vnímaný ako dostupná, no robustná alternatíva k domácim modelom. V 70. a 80. rokoch sa modely ako Moskvitch 2140 objavovali na cestách od Berlína až po Ulanbátar.
Technika, ktorá prežila všetko
Moskvitch bol známy svojou mechanickou jednoduchosťou. Motory boli spoľahlivé, diely dostupné a autá dokázali zvládať aj extrémne podmienky sovietskej zimy. Nevynikali síce výkonom, ale servisná nenáročnosť a odolnosť ich spravili populárnymi hlavne medzi pracujúcou triedou a úradníkmi.
Pád značky a pokusy o návrat
Po rozpade Sovietskeho zväzu začiatkom 90. rokov upadala značka Moskvitch veľmi rýchlo. Konkurencia v podobe lacných importov a neschopnosť modernizovať výrobu znamenali pre fabriku koniec. V roku 2001 vyrobila automobilka posledný sériový model a v roku 2006 definitívne skrachovala.
Prekvapením však bol pokus o oživenie značky v roku 2022, keď ruská vláda oznámila návrat Moskvitcha ako symbolu národnej mobility. Nové modely sú však v skutočnosti preznačkované čínske autá JAC, montované v Moskve.