Ide o naftovú pohonnú jednotku o objeme 2.2 litra. Spája v sebe know-how vstrekovania common rail s piezoelektrickými vstrekovačmi , dopované turbodúchadlom. O zníženie emisií pomáha VGT pevných častíc. Označenie MIVEC sa objavilo sprvu v zážihových motoroch. Systém MIVEC dopomáha prúdeniu nasávaného vzduchu, čím sa zvyšuje efektívnosť spaľovania, krútiaci moment i výkon motora v širšom spektre otáčok. Dosť bolo odborného vyjadrovania, v nasledujúcich riadkoch sa to pokúsime vysvetliť po lopate. V skratke to znamená, že tieto zmeny sa premietajú do úspornej prevádzky automobilu a to bez zásahu do dynamiky vozidla. Samotný motor disponuje výkonom 130kW, čo i s váhou auta vyše 1700kg dokáže riadne zamávať. Prevratná technológia sa prejavila taktiež v najnižšej kompresnej hodnote pre vznetové motory medzi osobnými automobilmi, činí hodnotu len 14,9:1. Nízky kompresný pomer bol jedným z kľúčových úloh technických vývojárov. Dosiahlo sa ním nízka úroveň hladiny hluku, vibrácií a optimalizácia emisií. Predlžuje sa i spoľahlivosť a plynulosť chodu motora.
U kompresného pomeru ešte ostaneme. Zaujímavosťou sa stáva fakt, ktorým by väčšina znalcov argumentovala, že nízky pomer znamená pokles tepelnej účinnosti. Inžinieri Mitsubishi priznávajú tento fakt, avšak dodávajú, že u príliš veľkého kompresného pomeru nerastie krivka celkovej účinnosti tak strmo, takže nie je žiaduca za každých podmienok. Navyše pri vysokom kompresnom pomere nastávajú komplikácie so zvyšovaním mechanických síl vo vnútri motora a dochádza tak k zníženiu samotnej mechanickej účinnosti motora. Ďalšou výhodou nízkej kompresie je samotná váha motora. Nevyžaduje si tuhé konštrukčné prvky (blok motora, ojnice, či kľuka). Inak sa číta táto spleť viet, inak to vyzerá v skutočnosti. Počas týždňového jazdenia s motorovou novinkou sme boli ohúrení, že 90% zo spomínaných pozitív motora môžeme potvrdiť. Ide o kultúru chodu, naozaj nízku hlučnosť, ba takmer nepočuť, že motor pracuje, pretože vo vyšších rýchlostiach ho prehluší aerodynamika. Nie je problém jazdiť v meste pod 1500 ot./min., taktiež sa dá točiť ochotne za 4000 ot./min. Potvrdené je teda aj využiteľné rozpätie otáčok motora. S jedinou hodnotou, s ktorou pravidelne bojujeme v testoch je papierové vyjadrenie spotreby nafty udávanej výrobcom. Nevieme si vysvetliť, ako sa podarilo namerať výrobcovi 6,3 l/100km. My sme mali už riadne zabehnutý exemplár, poslúchali sme aj indikátor optimálneho preradenia, jazdili na tempomate, no najnižšia hodnota sa ustálila po 50km na 8,2l/100km. Celkový priemer bol 9,3 l/100km. Do nameraných hodnôt nepočítame jazdu v teréne a meranie dynamických vlastností. Na strane druhej, musíme sa zastať, že jednotka bojuje vo vyšších rýchlostiach s narastajúcou aerodynamikou a veľkým odporom širokých pneumatík, ktoré sú mimochodom absolútne hluché na dáky aquaplaning. Isto i pružnosť a vysoká potenciálna sila motora vynesie spotrebu o pár deci vyššie. Totiž v spojení s týmto motorom a so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je Outlander špičkové cestné SUV, ideálny dynamický prepravník na cesty aj zhoršené komunikácie. Nie je problém predbehnúť zopár pomalších áut naraz a ochotne sa dostane aj k maximálke 200 km/h. Ani pri tejto rýchlosti nám vlasy nestáli dupkom, iba sme počuli hvízdanie vzduchu popod rozmerné spätné zrkadlá.
Pokiaľ sa odhodláte zájsť s Outlanderom do terénu, máte k dispozícii náhon na 4 kolesá. Ovláda sa kruhovým ovládačom pri ručnej brdze. Pohon predných kolies (2WD) funguje za optimálných adhézných podmienok. Pohon všetkých kolies s automatickým rozdelením hnacej sily (4WD) využijete počas zimných období, prípadne dažďa. Posledná voľba permanentného pohonu 4x4 so stálym rozdelením hnacej sily bez ohľadu na adhézne podmienky (4WD LOCK) účinne pracuje v blatistom teréne, ktorý sme i v praxi vyskúšali. Mláky, výmole, široké blatové koľaje, či mokrá klzká tráva s miernym naklonením dohora nie sú pre Outlander nezdolateľné podmienky. Horšie to je pri prechádzaní strmším mokrým svahom, kedy cestné pneumatiky majú slabý záber. Svetlá výška absolútne stačí na väčšinu nespevnených ciest ku chatovým oblastiam, alebo k jazerám. SUV je karosársky predurčené k pohodlnému cestovaniu. Platí to aj v prípade Outlanderu. V kožených sedadlách sa sedí príjemne vysoko, rozsah nastavení vodičovho sedadla vyjde v ústrety rôznorodým postavám. Japoncovi ťažko niečo vytknúť zo spracovania interiéru, tri diamanty na v znaku automobilky vravia samé za seba. Jeden malý neduh predsa existuje. Ide o elektrické sťahovanie okien. Tu jasne Japonci dávajú spolucestujúcim najavo ako veľmi dominantné je miesto vodiča. Iba on si totiž stiahne okno jedným dotykom. Ostatné tlačidlá nie sú jednodotykové.
Outlander patrí momentálne medzi najzrelšie modely automobilky, no stále je vo výbornej forme. Ako stvorené pre malých podnikateľov s rodinou venujúcou sa aktívnemu životnému štýlu. Stačí „vysoliť“ na stôl 19 900€ a je váš, ten náš testovaný stojí 32 600, ale s maximálnou výbavou a predĺženou zárukou 5 rokov alebo 150 000km.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 2268 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 130/3500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 380/2000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M/6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,8 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7.9/5.4/6.3 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 9,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4665/1800/1720 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 771/1691 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1780/630 |