Mitsubishi Eclipse druhej generácie, známy najmä z úvodu legendárneho filmu Rýchlo a zbesilo, sa stal ikonou tunerskej kultúry prelomu milénií. Z auta strednej triedy sa vďaka dizajnu, potenciálu na úpravy a hollywoodskej sláve stal jeden z najžiadanejších japonských športiakov svojej éry.

Zrodený pre tuning: Dizajn, ktorý lákal kreatívcov

Druhá generácia Mitsubishi Eclipse sa vyrábala medzi rokmi 1995 až 1999 ako výsledok spolupráce medzi Mitsubishi a Chryslerom. Na rozdiel od predchodcu ponúkol výrazne plynulejšie línie, nízku siluetu a veľké svetlá – jednoducho ideálnu plochu pre tuningovú kreativitu.


Aj keď základné modely neponúkali výbušný výkon, práve verzia GSX s pohonom všetkých kolies a preplňovaným motorom 4G63T od Mitsubishi Lancer Evolution sa stala svätým grálom tunerskej komunity.

Mitsubishi Eclipse Zdroj: Mad4wheels

Fast and Furious efekt: Keď Hollywood vytvorí legendu

Ikonický zelený Eclipse z úvodu Rýchlo a zbesilo (2001), ktorý šoféroval Paul Walker ako Brian O’Conner, vystrelil tento model do srdca novej generácie fanúšikov. Vybavený krikľavým bodykitom, nitrom a šialeným lakom stelesnil všetko, čo tuningová kultúra tej doby milovala.


Aj keď sa vo filme objavila verzia RS (čiže jedna zo slabších variantov), pre množstvo fanúšikov to bol impulz pustiť sa do úprav svojich áut, a Eclipse sa stal častým objektom prestavieb po celom svete.

Mitsubishi Eclipse Zdroj: Mad4wheels

Motor, ktorý držal krok s dobou – aj vďaka komunite

Najviac vyhľadávanou verziou bol už spomenutý GSX – s pohonom 4x4 a motorom, ktorý sa dal bez problémov ladiť na stovky koní. Turbodúchadlo, medzichladič, ECU – všetko to boli časti, ktoré si každý nadšenec menil podľa vkusu. Komunita okolo Eclipse 2G bola aktívna na fórach ako DSMtuners či Club3G, kde si fanúšikovia vymieňali nastavenia, skúsenosti a v neposlednom rade aj varovania pred notoricky známymi mechanickými slabinami (napríklad „crankwalk“).

Mitsubishi Eclipse Zdroj: Mad4wheels

Dnes: Zberateľský kúsok aj streetová legenda

Aj keď sa mnoho kúskov za posledné dve dekády stratilo v tunerských prestavbách, Eclipse 2G si stále drží svoje miesto. Zachovalé alebo jemne upravené verzie stúpajú na cene a pre fanúšikov 90. rokov je to návrat do doby, keď tuning znamenal výfuk veľký ako vedro, nálepky NOS a neónové podsvietenie.


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...