Zázrak pochádza z britských dielní a volá sa MINI. My sme si už stihli vyskúšať aktuálnu tretiu generáciu tohto štýlového hatchbacku v päťdverovom prevedení, no za skutočné MINI považujem také, čo má po boku iba dvoje dvere. Totiž, oproti tomu pätdverovému nepôsobí „zlepeným“ zadkom a hoci je už väčšie ako predchádzajúca generácia, opticky mi pripadá iba nafúknuté. Testoval som najvýkonnejší variant John Cooper Works, ktorého výkon predstavuje 170 kW. Viac sily pod kapotou momentálne v sériovej podobe v MINI nenájdete.
Nebudem sa zbytočne rozpisovať o dizajne, je dokonalý. Osobne by som možno vybral iný odtieň farby a disky kolies, no inak MINI JCW vyzerá veľmi dobre. Rovnaký pocit nadobúdam v interiéri a presne ako som si myslel, nie je tu výrazné odlíšenie od lacnejších modelov značky. Síce JCW ponúka zábavu na cestách, jeho športové sedačky sú asi jediným výrazným znamením, aké auto držíte v rukách.
Než vás začnem nudiť riadkami o statickom opise, sadám za volant a štartujem. Toto auto som si neprišiel dlho obzerať, veľmi dobre viem s čím mám dočinenia a veľmi sa teším ako ponúknutú beštiu budem celý týždeň krotiť na verejných i neverejných cestách. MINI John Cooper Works je taká malá motokára za nemalý peniaz.
[adsense]
Prebúdzam k životu štvorvalcový dvojliter prepĺňaný dvoma turbami a osadený systémom premenlivého časovania a zdvihu ventilov. Prvýkrát je tu teda prepĺňaný agregát, avšak nebojte sa, tiež sa mu páčia vysoké otáčky. Krútiaci moment 320 Nm má k dispozícii v rozsahu 1250 – 4800 ot./min. Výhodou pre zákazníka je možnosť kombinácie štandardne dodávaného šesťstupňového manuálu za príplatkový automat s rovnakým počtom stupňov. V prípade druhej voľby (aj našej testovanej) dokáže MINI JCW vystreliť na stovku za 6,1 sekundy.
Papierové parametre krásne pretvára na skutočnosť po každom zatlačení pedálu plynu do podlahy. Nastavujete si z troch jazdných režimov, pričom najpekelnejší sa volá Race a s tým som jazdil prevažne stále. Veď, nemal som veľa dôvodov meniť ho za iný režim, nakoľko reakcie na plyn v tomto podaní boli tak nenormálne rýchle až sa mi ježili chĺpky na rukách. Samotné auto vtedy jazdí po ceste rovnako ostro ako nabrúsená britva po zarastenej brade!
Predo mnou sa ocitol kruhový objazd, v širokom ďalekom okolí žiadne iné auto nie je, tak sa do okrúhlej križovatky vrhám hanebne rýchlo. Volant v rukách mierne tuhne, ja mám presnú odozvu a viem koľko zatočiť. V polke kruhového objazdu zadok MINI JCW uskočil, okamžitou korekciou sa opäť zrovnal a nasledoval predok k výjazdu. To hádam zažijete už len na motokáre. Nie sú to len reči, MINI vie byť rovnako obratné. Ale pozor! Chce to dobrého vodiča, pretože samotný výkon auta dostáva tento maličký hot-hatch do rýchlostí, ktoré boli kedysi iba ilúziou v danom segmente.
Neviem, čo mi na ústach robí úsmev najviac. Okrem brilantného podvozku a riadenia to pokojne môže byť samotné zvukové naladenie motora a výfukov. Odviedla sa tu dokonalá práca. Už samotné štartovanie mi trošku pripomenulo BMW M5, hoci v pokornejšom znení. Dostaňte sa však k preradeniu a MINI JCW si krásne odkašle. Pustite pedál plynu z vyšších otáčok, dvojica výfukov umiestnená v strede pod zadným nárazníkom doslova hrmí. Cyklisti, chodci, sexi ženy aj partie chalanov na autobusových zástavkách sa ľakajú a obzerajú, čo okolo nich práve prešlo.
Absolútne rozumiem automobilke, pre aký účel postavila toto vozidlo a zrejme nepoznala tunajšiu sieť rozbitých ciest s hlbokými kanálmi rozosiatymi po celej šírke vozovky. Každý jeden takýto „checkpoint“ dá MINI JCW posádke pocíť markantne. Chudé a kostnaté postavy si budú natierať každý večer udreté miesta indulonou. Ale len za predpokladu, že zabudnete prepnúť z režimu Race na Comfort. Tvrdosť podvozka síce ostáva rovnaká, no auto sa celkovo upokojí a stíhate sa s ním citlivo väčším jamám vyhýbať.
Pár dní som zažíval podobné scény ako tie opísané vyššie, no nedalo mi nevyskúšať JCW na našom jedinom závodnom okruhu Slovakia Ring. Široká dráha je primárne predurčená pre výkonnejšie automobily, taktiež však poskytne iný pohľad na vozidlá, ktoré sa dostávajú na jej určitých miestach k limitom. Nedalo sa jazdiť na najlepší čas, keďže tu bolo veľa iných „závodníkov“, zato vďaka striebornému Nissanu 350Z som na vlastnú kožu zistil ako dobre je MINI JCW prepracované.
Predviedlo v plnej paráde výkon motora, na rovinke dosahovalo 210 km/h, následne úradovali nechabnúce brzdy a tiež samosvor. Škoda vydratých pneumatík, ktoré jednoducho neumožňovali bezpečne vrhať sa do zákruty, no na výjazde krásne MINI JCW vychádzalo. Nissan 350Z ani na rovinke nedokázal miničku utiecť a v jednej zákrute to vodič s nami vzdal a pustil vpred. MINI sa ďalšie dve kolá od 350Z vzdialilo minimálne na 5 sekúnd. Brzdy odvádzali prácu dobre, priznávam však, že som im „nenakladal“ stále.
[adsense]
Na záver také malé zamyslenie. Tento model dostanete momentálne za 30 500€ v štandardnej výbave, jeho cenu navýšili možno až nepotrebné prvky na 44 000€. Stále sú to porovnateľné cifry ako za Renault Mégane RS Trophy. Otázka znie. Ktoré auto by ste si po prečítaní oboch recenzií a individuálnom skúsení radšej kúpili? Moja voľba by bola jasná...
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 170 / 5200 - 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 320 / 1250 - 4800 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 246 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 6,1 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,2 / 4,9 / 5,7 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 10,2 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3874 / 1727 / 1414 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 211 / - |
Objem nádrže (l): | 44 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1295 / 405 |