Britská automobilka MINI zažíva posledné roky nenormálny rozmach. Že som už niekde v recenzii MINI predošlú vetu použil? Áno. Je to totiž pravda a nezaškodí si ju pripomenúť. Avšak, keby MINI postavilo celú existenciu na modeli Clubman predošlej generácie, asi by dnes skončilo ako SAAB. To bolo naozaj jedno veľmi škaredé kačiatko, aj keď štýlové.

Druhá generácia tohto variantu v novodobom prevedení je od základov iná. Nielenže narástlo do všetkých smerov, pridali sa tiež dvoje dvere. Nehovorím o tých dverách, ktoré sprístupňujú batožinový priestor, ale o tých na bokoch auta. Tie totiž Clubman predošlej generácie z celkom nepochopiteľných dôvodov nemal.

MINI Cooper D Clubman

Razom Clubman dáva zmysel existencie. Áno, nie je stále také pekné ako klasický trojdverový hráč, ale rozhodne nabral na kráse pri porovnaní s predchodcom. Minimálne o sto percent (subjektívne hodnotenie). Terajšia generácia sa veľmi vierohodne podobá spredu na trojdverové MINI, z boku niečo preberá z päťdverovej varianty a zadok je dokonale prepracovaný. Tu nenájdete podobnosť so žiadnym z aktuálnych modelov. Na zadku zaujmú horizontálne svetlomety a vertikálne delené dvoje dvere. A viete čo? Po týždni sa mi začalo toto auto aj páčiť. Nie, nič nefetujem!

Rozmanitosť, alebo respektíve rozmaznanosť zákazníkov nepozná hranice. Niet žiadnych pochýb, že aj ku Clubmanu si nájdu mnohí ľudia cestu. Nárast vonkajších rozmerov sa odzrkadlí aj vo vnútri auta. Musela byť použitá mohutnejšia palubná doska, ktorá však naďalej ostáva verná detailom MINI z iných modelov tejto britskej značky. Akurát je tu väčší stredový panel, ale hlavne (!), veľa miesta.

MINI Cooper D Clubman

Vravíte si, že MINI už nie je mini? Dávam vám za pravdu. Evolúciu nezastaví jednotlivec. Automobilka nafúkla svoje modely do takých rozmerov, že jej vlastne v portfóliu chýba niečo menšie. Ale to nevadí. Pretože MINI je stále štýlové, pekné a poskytuje množstvo individuálnych príplatkových doplnkov, čím sa odlíšite od druhých zákazníkov.

Náš hnedý šesťdverový hráč disponoval mimoriadne pestrou výbavou, kde nechýbali polokožené sedačky, adaptívny tempomat, presklená strecha, dokonca jej predná časť sa dala elektricky otvárať. O príjemný hudobný zážitok sa postarala výborná audiosústava Harman Kardon. No, ale poďme od výbavy k sedeniu. To je v podstate dôležité. Ako sa tu sedí?

MINI Cooper D Clubman

Vodič milujúci nízky posed za volantom a ideálne obopnutie v sedačkách, bude v MINI Clubman absolútne spokojný. Okrem toho nájde všetky ovládače v dosahu rúk, avšak len ťažko z množstva pochrómovaných gombíkov zvolí za jazdy intuitívne ten správny. To chce chvíľu praxe a jazdenia s MINI. Ako vodič som si skrátka nevedel vynachváliť atmosféru v aute. Toto vozidlo hrá na city. Konštruktérom neuniklo nič podstatné, cítil som sa v ňom skvelo a túžil som sa doň vrátiť po každom odparkovaní.

Na rozdiel od ostatných modelov značky, Clubman poskytuje slušné priestorové podmienky aj pre osoby sediace na zadnej lavici sedadiel. Dobre. Možno sa nechytá na Superb Combi, ale rozhodne dve vysoké osoby odvezie pohodlne. Nechýba tu miesto na kolená, ani hlavu. Sedenie v trojčlennom zoskupení moc neodporúčam. To už by sa ramená pasažierov bili o svoje teritórium.

MINI Cooper D Clubman

No a kufor priatelia, 360 litrov na MINI vôbec neznie zle. Hoci, tento objem získate spočítaním dvojitého dna. Na parametre kombi je to málo, ale pokiaľ Clubman budete brať ako predĺžený hatchback, potom je to s kufrom absolútne akceptovateľné v tejto triede. Odvezie akú takú batožinu štyrom osobám.

Clubman dostáva pod kapotu rovnakú sortu motorov ako ostatné modely značky. My sme si tentokrát otestovali naftový dvojliter, ktorý sa v MINI označuje ako Cooper D Clubman. V opcii je ešte slabší naftový trojvalec, ten má označenie One D Clubman. To len aby ste ich vedeli od seba odlíšiť. Nebudem vás dlho naťahovať, nami testovaný motor je z pohľadu výkonu, kultivovanosti a samotnej spotreby, ideálny pracant pre toto štýlové „kombi“ a do menšieho by som nešiel.

MINI Cooper D Clubman

Štandardne sa dodáva s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, no zle neurobíte ani keď sa rozhodnete pre osemstupňový automat. Je rýchly, s motorom si rozumie veľmi dobre a spotrebu paliva tlačia nízke otáčky dole. V číslach vyjadrené. Mimo mesta dosiahnete priemer plachtením okolo 4,5 litra nafty, na diaľnici sa drží apetít zhruba na šiestich litroch a v meste to nie je oveľa horšie. Dynamická jazda pýta z nádrže zhruba osem až deväť litrov paliva, viac iba ak ste pretekár a zahrávate sa s osudom.

V štýlovom aute mi síce zvyčajne nepasuje naftový motor, ale vďaka výbornému záťahu a tichu na palube, môžem naftový dvojliter v tomto druhu MINI iba odporučiť. MINI často prirovnáva jazdné vlastnosti svojich modelov k motokáram. Tento predĺžený variant s viacerými kilami hmotnosti nie je tak pružný v zákrutách ako MINI Cooper 3dv., ale ťažko by ste hľadali lepší ekvivalent v tomto segmente. Clubman si poradí hravo hlavne s dlhými, tiahlymi zákrutami, kde predné kolesá odvádzajú svoju prácu s pokynmi volantu bravúrne. Možno to nie je motokára, ale je to stále skvelé auto naladené komfortnejšie, čo ocenia ostatní cestujúci.

MINI Cooper D Clubman

Kúpiť, nekúpiť? Rozhodnutie nechám na vás. Dozvedeli ste sa, čo možno očakávať, a čoho sa treba vzdať. Podstatné je uvedomiť si, že Clubman je momentálne praktickejší, krajší a odkazuje na svojho predchodcu z konca šesťdesiatych rokov. Z pohľadu jazdy, kvality, ceny a prestíže som bol opäť iba spokojný s týmto MINI.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1995
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 110 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 330 / 1250
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 8
Maximálna rýchlosť (km/h): 212
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 8,6
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 4,8 / 4,0 / 4,3
Spotreba počas testu (l/100km): 6,1
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4253 / 1800 / 1441
Batožinový priestor - min./max. (l): 360 / 1250
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1360 / 585

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.