Ono, táto štýlová a prémiová hračka začala hrať svoju rolu opäť na prelome tisícročí a odvtedy sa poriadne vyzbrojila modelovou ponukou. Nepoznáme už len klasické trojdverové MINI, je tu aj Coupé, Roadster, Paceman, či Countryman. Až v tretej generácii sa však dočkalo klasickej päťdverovej varianty odvodenej od štandardnej trojdverovej.
[adsense]
Hold, nie každému sú po chuti všetky karosárske deriváty MINI, a tak sa môže zdať, že ten päťdverový sprvu oči diváka nepoteší. Spredu je to klasické MINI charakteristické s vypleštenými „očami“ a zadok tiež jednoznačne odkazuje na tradičné proporcie.
Pohľad zboku zvraští nejedno čelo detailistu, ktorý sa v mysli pýta „Nie je to MINI akosi od B-stĺpikov zdeformované?“. Veru, pravda je taká, že výrez zadných bočných dverí zasahujúci do spodných blatníkov zapríčinili neestetický vzhľad krajnej bočnej časti auta, ktorá je akoby „prilepená“ ku karosérii.
Mini nemá iba jeden model disproporčný v ponuke a tak opäť bude len záležať na zákazníkovi, či si bude chcieť kúpiť päťdverový prémiový hatchback, ktorý sa práve vďaka páru dverí navyše plnohodnotne etabloval do segmentu B. Mohol by si to teda teoreticky rozdať s BMW radu 1, či inou prémiovou konkurenciou.
Veľkosť karosérie rapídne narástla oproti druhej generácii do všetkých smerov, čo sa neodzrkadlilo iba na praktickom využití vozidla, ale aj novom smerovaní automobilky. MINI bolo kedysi MALÉ a obratné. Pred pätnástimi rokmi MALÉ, obratné a štýlové. Teraz mu pasuje skôr MEDIUM, štýlové a obratné. Aj túto automobilku tlačia vpred trendy vo svete a tak sa musela podriadiť. S maličkým a nepraktickým vozidlom by to totiž ďaleko nedobojovala. Má na to, aby bola dnešný originál aj budúca klasika?
Nepoznám jediný hatchback, ktorý by bol tak do detailov v interiéri prepracovaný. Tu sa nechytá na tvar tlačidiel ani Citroen DS5 s leteckou a neprehľadnou palubnou doskou. Tá v MINI je hotová hračka pre myseľ a prsty užívateľa.
Priatelia, či sa pozriete na obklad dverí, či medzi sedadlá alebo na prístrojový panel, všade je neúrekom veľa nápadov. Tvarovanie kľučiek dverí, držiakov na nápoje, tlačidiel na strope alebo samotných budíkov a multimediálneho systému je neskutočne pútavé pre oči. A viete, čo je ešte lepšie? Keď sa zoznámite s prvkami výbavy vozidla, tak nebudete mať problém logicky hľadať príslušné tlačidlá.
O interiéri Mini sa oplatí písať na pár riadkov navyše. Keď som spomínal nápady, jedným z nich je napríklad náladové farebné podsvietenie určitých oblastí prístrojovej dosky i výplní dverí. Vyberať si môžete z niekoľkých farieb ako napríklad oranžová, zelená, modrá, fialová, červená a iné. Toto osvetlenie registrujete pri prepínaní jazdných režimov, štartovaní alebo aj počas menenia hlasitosti rádia.
Naše testované MINI bolo vybavené koženým interiérom a najvyššou úrovňou 3D navigácie. Koža nie je zlá, no viem si tu predstaviť aj obyčajné látkové prevedenie, avšak infotaiment si zaslúži ozaj riadnu pochvalu. Zdieľa logiku ovládania od BMW cez kruhový ovládač iDrive. Stredový panel obsahuje veľký displej, ktorého grafika môže pokojne konkurovať i tým najlepším PC hrám v dnešnej dobe. Jednoducho nádhera!
Veľkosť karosérie vzbudzuje väčší priestor v kabíne. Popravde, keď som si prvýkrát sadal do testovaného MINI, prvé, čo ma upútalo bola veľká kabína a malé okná. Akoby ste sedeli vo vojenskom obrnenom vozidle. V rukách držíte hrubý trojramenný volant a v sedadlách vaša chrbtica nachádza slušné pohodlie. To som však sedel vpredu. Sedenie vzadu za svojou pozíciou sedadla (meriam 175 cm) ukazuje, že priestor na nohy mám len poskromný. Velikáni vzadu dlhšie cesty neusedia. A čo sa týka batožiny, máte dočinenie so štýlovkou, nie kombi...
[adsense]
Nezastávate výrobu trojvalcových motorov? Nevyzvedajte potom radšej, čo mal náš kúsok v útrobách motorového priestoru ukryté. Aj tak by ste neverili, že toto je trojvalec . MINI skutočne ponúka ako jednu z pohonných jednotiek trojvalec, ale je iný ako poznáme ostatné. Poháňa ho totiž „polovičný“ trojlitrový radový šesťvalec TwinPower. Áno stačilo amputovať tri valce a máte k dispozícii variant 1.5 TwinPower. Hovorí sa to ľahko, no výroba bola určite náročná, avšak vďaka osvedčeným technológiám nemuseli v BMW vyrábať motor úplne od nuly.
Výsledkom je naozaj kultivovaný chod, vibrácie sa nedejú ani na voľnobehu. Výkonom 100 kW sa zaraďuje k priemernej sile ostatných hatchbackov, avšak turbo dopomáha výrazne pri prudkých rozjazdoch. Na diaľnici MINI nepoľavuje ani za hranicou maximálnej povolenej rýchlosti. Otázkou už len zostáva, koľko si tento malý agregát zapýta. Nakoľko malý turbomotor poskytuje zaujímavý dynamický potenciál, niet sa čomu čudovať, že cifra na displeji palubného počítača vie atakovať deviatku. No v bežnom tempe MINI jazdí za 6,5 litra.
Štýlové autíčko sa dokáže slušne vysporiadať s hrboľmi na cestách, nie tak odpružením ako dokonalou akustickou elimináciou tupých nárazov do tlmičov. Nebojte sa ani prílišného hopkania, hoci to nie je limuzína, ale ani motokára, takže kosti vám ostanú pokope.
O automatickej šesťstupňovej prevodovke Steptronic sa nedá hovoriť veľa v zlom. Možno len, že niekedy jej unikne cit pred preradením a naopak, niekedy troška váha s podradením. Športový režim, alebo manuálny je už takmer dokonalý. A ešte jedno plus, v tomto MINI radíte páčkami pod volantom normálne, čiže pravým vyššie stupne, ľavý nižšie. Kedysi ste radili oboma pádlami k sebe vyšší, a od seba nižší stupeň, tak to majú ešte Paceman alebo Countryman.
[adsense]
Kto si chce kúpiť MINI, toho nebude zaujímať príliš základná cena modelu. Toto auto ponúka tisícky rôznych farebných a interiérový variácií, aby zabezpečilo každému zákazníkovi individualizáciu. A to niečo stojí, dôležitejšie je však to, že MINI je výborné štýlové auto na každý deň, s ktoré vždy rozžiari úsmev nielen vám, ale i okoliu.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 3 / 12 |
Zdvihový objem (cm3) | 1499 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 100 / 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 230 / 1250 - 4000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 207 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,1 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,0 / 4,1 / 4,8 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,5 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3982 / 1727 / 1425 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 278 / - |
Objem nádrže (l): | 40 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1250 / 520 |