Legenda z hliníka a hranatosti

V čase, keď automobilový dizajn objavoval obliny a aerodynamiku, Mercedes predstavil niečo, čo sa im všetkým vysmievalo z pravouhlého tieňa. Géčko neprišlo zaujať, prišlo dominovať. A to, že sa nikdy poriadne nezmenilo, nie je len dôkaz tvrdohlavosti dizajnérov v Stuttgarte – je to technologická manifestácia idey: „keď niečo funguje, nemeň to.“

Mercedes G 350 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
W463 v prevedení G 350 BlueTEC (2008) bol v tejto filozofii ďalším krokom. Trochu uhladenejší, trocha ekologickejší, no stále schopný vyliezť na skalný útes len preto, že ste zle odbočili. Pod kapotou pracoval dieselový šesťvalec s objemom 2987 cm³ a výkonom 155 kW (211 koní), spriahnutý s automatickou prevodovkou. Nebol to pretekár, ale v oblasti ťahu a sebaúcty mal viac ako dosť.
Mercedes G 350 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Armádna duša, manažérske obutie

Géčko pôvodne vzniklo pre vojenské účely. Tvrdé podvozky, tuhá konštrukcia, uzávierky diferenciálov. Celé postavené tak, aby prežilo viac než len stredoeurópske zimy. Lenže potom prišiel marketing. A ten povedal: „Počúvaj, toto by si mohli kupovať aj bohatí ľudia...“

A tak sa z vozidla, ktoré malo slúžiť vo výkone, stal stroj, ktorý najčastejšie prekonáva retardér pred kaviarňou. Väčšina majiteľov ho neprepne do redukcie nikdy. Nie pretože nechcú, ale preto, lebo nevedia čo to je. A predsa to nikomu nevadí. Lebo géčko symbolizuje status. Nie status vodiča, ale status bankového výpisu.

Mercedes G 350 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
U nás ako dôkaz úspechu... alebo genetickej výhody

Na slovenských cestách je G vnímavý na pohľady. Väčšina ľudí pri ňom nerozmýšľa nad diferenciálom. Rozmýšľa nad tým, koľko má vodič rokov a koľko jeho otec firiem. Je to auto, ktoré už dávno prestalo byť praktické. Je tvrdé, hlučné, nepohodlné na dlhé trasy. A predsa po ňom túžia. Nie preto, čo vie. Ale preto, čo o vás povie.

Aj keď bolo skonštruované ako ultimátne terénne vozidlo, v 99 percentách prípadov je terénom len okruh medzi vilovou štvrťou a podzemnou garážou. A to je škoda. Pretože táto hranatá nádhera by si zaslúžila blato, výjazdy, zablatené topánky a pocit víťazstva nad prírodou. Nie len espresso v držiaku a playlist na Spotify.

Mercedes G 350 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Ústup bez potlesku, no so vztýčenou hlavou

Nie je to výčitka. Je to smútok. Géčko má v sebe DNA niečoho, čo malo zažívať dobrodružstvo. A dnes je súčasťou mestských štruktúr, kde najväčším výkonom je vymotať sa z Tesly pri semafore.

A predsa si zachováva dôstojnosť a charakter, ktorý iným SUV chýba. Nestarnúci dizajn, technická poctivosť, brutálna trvácnosť. To všetko v balení, ktoré neprosí o pozornosť – ono ju skrátka má.

Mercedes G 350 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Mimochodom, môžeme sa samozrejme pýtať, či o tomto modeli môžeme vôbec hovoriť ako o youngtimeri, keď aj najnovšie géčko vyzerá, akoby len absolvovalo wellness pobyt a facelift. Ale práve v tom spočíva jeho genialita. Tento konkrétny kus z roku 2010 má dušu a patinu doby, kedy off-road ešte znamenal niečo hmatateľné, nie len dizajnový doplnok.
Mercedes G 350 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Jeho mladšie, drahšie klony síce svietia ambientným podsvietením a masírujú vás v 14 smeroch, no práve tento kus stále dýcha érou, keď auto najprv muselo niečo vydržať – a až potom zaujať. Je to auto, ktoré nepotrebuje potlesk. Stačí mu hlina, kameň a cesta bez asfaltu. Aj keď tam nikdy nevkročí.

Konkrétny kus z roku 2008 na predaj za 40 000 € prináša do tejto hranatej postavy váhu patiny a príbehu – géčko, ktoré stále čerpá z čias, kedy auto malo niečo vydržať, a až potom zaujať.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.