Nemecká automobilka Mercedes z pomedzi dvoch ďalších odvekých nemeckých rivalov (BMW, Audi) bola považovaná ako najpohodlnejšia, no trocha nudná v pôžitkoch z jazdy. Ani dizajn často neohúril, a po niekoľkých rokoch zostarol. Príchod aktuálnej generácie triedy C vyvolal medzi verejnosťou vzrušujúci ohlas. Dnešná trieda C je rozhodne atraktívna a športová zároveň. Facelift tomu dopomohol ešte väčšmi. Nárazník bol navrhnutý tak, aby prejavoval viac charakteru a dynamiky. Formálne sa predná časť priblížila k novému jazyku dizajnu značky. Pokračovaním športovej šípovitosti začínajúcej v strede sú výrazné vyklenutia na nárazníku smerom do bokov. Limuzína dostala novú kapotu z hliníka, čo prispieva k zníženiu hmotnosti, a teda k zlepšeniu účinnosti pohonnej látky. Zadná časť automobilu neprešla markantnou dizajnovou obmenou, ale pri zadnom nárazníku boli vonkajšie hrany a deliace čiary upravené tak, aby viac zvýrazňovali šírku limuzíny.
Počas týždňového testu sme sa nemali načo sťažovať. Automobil za vyše 50-tisíc eur jednoducho musí spĺňať očakávania, u renomovaného výrobcu to platí obzvlášť. Preto sa sústredíme v článku na praktické využitie bezpečnostných systémov v reálnom používaní a na dojmy z jazdy naftového agregátu v spojení s automatickou prevodovkou 7G-Tronic a pohonom 4MATIC. Je to spleť asistenčných systémov, ktoré v situáciách s potenciálnym rizikom nehody sčasti len varujú, sčasti prípadne aktívne zasiahnu.
Adaptívny asistent diaľkového svetla sa stará o čo najefektívnejšie svietenie v noci. Vodič ho aktivuje spínačom svetlometov do polohy „auto“ a ďalej sa už o nič nestará. Auto si samo vyhodnocuje, či využíva len denné svietenie, klasické svetlomety, prípadne v noci prepína automaticky na diaľkové svetlá, pokiaľ nespozoruje auto z protismeru. Funguje to na jednotku, diaľkové svetlá preplo i vyplo bez váhania v každej situácii. Nedeje sa tak len na diaľniciach.
Asistent mŕtveho uhla poznáme z mnohých automobilov. V Mercedesy pracuje v troch režimoch. Je takmer vylúčené prehliadnuť auto v mŕtvom bode, kedy ho nevidíte ani v spätných zrkadlách, ani periférnom videní. Vo vonkajších spätných zrkadlách sú integrované malé trojuholníky, ktoré bežne po dosiahnutí 30km/h nesvietia. V závislosti od rizika nehody sa rozsvietia na oranžovo alebo červeno. Systém indikuje v prvom režime auto, ktoré vás predbieha, vtedy svieti oranžový trojuholník. V druhom režime ak sa automobil nachádza v mŕtvom uhle, trojuholník sa rozsvieti do červenej farby. Pokiaľ ani vizuálnu výstrahu vodič nezaregistruje a napriek tomu spustí smerovku do príslušného rizikového jazdného pruhu, systém začne akusticky pípať a trojuholník bliká na červeno. Ak aj tak vodič neposlúchne, a bude predbiehať, alebo sa zaraďovať príliš skoro vedzte, že systém nezlyhal, ale ľudský faktor.
Asistent pre udržovanie jazdného pruhu taktiež pracuje veľmi inteligentne a neruší za každým vodiča vibrovaním do volantu. Vibrovanie zacítite len v určitých situáciách, môžeme len potvrdiť, že iba v nutných. Ide o prebiehanie do pruhu v malom natočení uhla volantu a bez aktivovania smerových svietidiel. Tento systém môže liezť na nervy frajerom „myšičkárom“, ktorí často kľučkujú na diaľniciach z pruhu do pruhu bez varovania smerovkou. Systém je však inteligentný pri rýchlych prejazdoch zákrutami, kedy nevibruje a nechá vodiča vychutnávať si zrezávanie ostrých serpentín.
Posledný systém v našom testovanom vozidle rozpoznáva značky s povolenými rýchlosťami. Pri cestovaní v zahraničí veľmi užitočná vec, hlavne vo vozidle, kde citovo nie je rozpoznateľné, či idete 130km/h alebo 180km/h. Opäť je však inteligentnejší ako v automobiloch Opel, kde nezaregistruje všetky značenia. V Mercedesy spozná značky povolenej rýchlosti či už na klasickej značke, informačnej ceduli, alebo aj na elektronických informačných dopravných tabuliach. Povolená rýchlosť sa zobrazí na pár sekúnd v tachometri. V automobilovom nastavení sa dá zvoliť, či vás len informuje, alebo bude stále napomínať pri prekročení danej rýchlosti.
Pohodlie cestujúcich umocňuje špičkové spracovanie materiálov, domyslených do posledného detailu. I domorodec s malým zaškolením by sa rýchlo naučil používať multimediálny systém COMAND Online. Po prvý raz ponúka prístup na internet. Zákazníci môžu buď voľne prehliadať stránky v stojacom vozidle alebo zasurfovať na služby online značky Mercedes-Benz K integrovaným službám patria informácie o počasí a vyhľadávanie špeciálnych cieľov pomocou vyhľadávača Google, ako aj možnosť stiahnuť trasu, nakonfigurovanú vopred na počítači pomocou aplikácie Google Maps a zaslanú do auta. Novými funkciami bola tiež doplnená navigácia systému COMAND Online. Nová je trojdimenzionálna optika s plastickými modelmi miest. Takisto novinka: prejdené trasy je možné zaznamenať a neskôr po nich znova prechádzať, špeciálne ciele sa dajú ukladať alebo importovať na pamäťovú kartu SD, takisto je možné na mape navigácie zobraziť štyri alternatívne trasy, medzi nimi aj jeden veľmi hospodárny variant. Ovládanie v strede medzi sedadlami je intuitívne a obsluha ovládača sa podobá na džojstik.
Konečne sa dostávane i k srdcu automobilu. Jednotka 250 CDI 4MATIC je vlastne najsilnejšia štvorvalcová naftová verzia C-čka doplnená o náhon na všetky kolesá. Motorizácia nesie označenie BlueEFFICIENCY. Signalizuje tak, že s pohonnou látkou hospodári mimoriadne efektívne a s ohľaduplnosťou k životnému prostrediu. Navyše bol celkový prevod hnacieho ústrojenstva optimalizovaný z hľadiska spotreby. Výrobcom udávanej spotrebe sa nám nechcelo veriť, vždy býva poddimenzovaná reálu, avšak v závere testu sme uverili. Vzhľadom na nezabehnutý surový motor sme ho moc netrápili do maximálnych otáčok, no dynamickej jazde mimo mesta, či diaľnic sme sa nevyhli. Celková spotreba 6,1 l/100km je dokonca o 3 desatiny nižšia ako udávaná výrobcom, z čoho vyplýva fakt, že po správnom zábehu sa môžete tešiť na ešte nižšiu a pritom nemusíte uberať nohu z plynu. Ďalšou devízou k rýchlej jazde je podvozok. Práve v ňom nastali oproti minulým generáciám rozsiehle zmeny. Teraz je pritvrdený, výborne sedí v zákrutách a stratil trocha pri žehlení nerovností. Nie že by sme nadskakovali ako vrabci na námestí, ale už to nie je len „buch-buch – tuším som prešiel cez jamu“ v ušiach, jemne to cítiť i na tele. Rozhodne však vnútri nič neklepoce. Náhon na štyri kolesá 4MATIC sme nemali možnosť odskúšať a vlastne ani nechceli skúšať v iných podmienkach ako si myslíme, že je systém predurčený. Určite ho uvítate na snehu a v daždi, kde pomáha pri rozjazdoch a zabraňuje pretáčavému šmyku. Pre menej skúsených vodičov, čo radi skúšajú auto dostať na limit v zákrutách môže slúžiť ako perfektný pomocník v prerozdelení hnacej sily na kolesá v rôznych situáciách tak, aby bolo auto vždy najbezpečnejšie a najovládanejšie.
Mercedes-Benz rozhodne neubral v bezpečnosti, no reaguje na požiadavky zákazníkov, ktorí majú radi pôžitky z jazdy. Navyše je atraktívne a tak vhodnejšie pre mladých ľudí. Donedávna sa tradovalo, že noví majitelia Mercedesov sú často len šediví páni. Tejto tradície sa aktuálne C-čko nedočká.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 2143 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 150/4200 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 500/1600-1800 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A/7 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 240 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 7,1 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,7/5,0/6,4 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,1 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4591/1770/1447 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 475/- |
Objem nádrže (l): | 66 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1675/515 |