Prvé auto na platforme bolo rodinne zamerané Béčko, nasledovalo štýlové Áčko, potom prišlo na rad štvordverové kupé CLA a teraz tu máme niečo, čo sa chce stavať do pozície SUV, Mercedes-Benz GLA. Prečo píšem tak neisto sa dočítate neskôr v recenzii. Na test sme dostali verziu 220CDI 4Matic s automatickou prevodovkou 7G-Tronic.
Karosériu dizajnéri nenaťahovali príliš do výšky, miery sa viac opticky zobrazujú v šírke, GLA pôsobí ako akýsi nadvihnutý hatchback, k tomu odpovedá štandardná svetlá výška 155 mm. Podľa požiadaviek klienta sa však dá objednať GLA nižšie o 15 mm alebo naopak o 30 mm vyššie. Náš model mal AMG paket, ktorý z neho urobil miernejšieho svalovca, spolu s 19-palcovými diskami mu to pristane.
Ako som spomínal, toto auto chce mať ambície SUV, ale ozaj iba tých najmenších v triede. Priestorovo sa tu cítite ako v BMW X1, teda akoby v hatchbacku, akurát s vyšším posedom. Čo sa týka ostatných mierkových možností vodič je asi jediný pasažier, ktorý nerobí ústupky v sedení. Pri štvorčlennom zoskupení pasažierov výrazne záleží na ich výškovom vzraste. Na hlavu tu je akosi minimu miesta, kvôli panoramatickej streche duplicitne. S nohami vzadu nebude až taký zásadný problém, pretože konštrukcia operadiel predných sedadiel je umiestnená ústretovo.
S výbavou si netreba robiť starosti. GLA obsahuje v základe všetko podstatné, a v ponuke príplatkových prvkov sa to len tak hemží doplnkami, ktoré zvýšia vaše pohodlie na palube. Mne sa akurát málinko nepáči palubná doska. Niežeby nebola kvalitná alebo neergonomická, to sa v Mercedese nemôže stať, skôr ide o jednovaječnosť s ostatnými modelmi (CLA, Áčko, Béčko). Žiadna individualizácia, teda až na gombíky asistentov zjazdu z kopca a výjazdu do kopca. Nemám dôvod dlhšie sa zdržiavať s opismi z interiéru, prejdime na jazdu.
Vzhľadom k predošlým statickým dojmom sa zatiaľ prikláňam, že GLA bude zrejme vyššou odvodeninou áčka, sedí mi to dizajnovo aj sedením. Prvé kilometre jazdy prezrádzajú ozajstnú príbuznosť s riadením. GLA sa šoféruje absolútne identicky ako áčko, akurát sedíte o pár centimetrov bližšie k nebu. Rozhľad z auta smerom von troška obmedzujú hrubé a šikmé A stĺpiky, to isté platí na križovatkách, na svetelnú signalizáciu uvidíte vyklonením hlavy dopredu.
Na prednú a zadnú nápravu prenášal silu 125 kW naftový štvorvalec 220 CDI. Tento pracant dokáže rozhýbať GLA za 8,3 sekundy na 100 km/h a ručička tachometra sa zastaví pri rýchlosti 215 km/h. V útrobách interiéru počujete troška rapotavý zvuk nafťáka, no vibrácie a hlučnosť sú na úrovni prémiovej triedy.
O radenie prevodových stupňov sa stará už celkom osvedčená 7-stupňová automatická prevodovka. Disponuje troma režimami jazdy. Ekonomický, športový a normál. Ostatne je asi aj tak jedno, ktorú možnosť si zvolíte, pokiaľ budete dupať na pedál až k podlahe, prevodovka to pochopí a otáčky motora púšťa za štvorku. V športovom móde je rozdiel akurát v tom, že podradí na nižší stupeň, udržiava ho až dovtedy, kedy posuniete väčší príjem nafty do valcov a k sviečkam.
Až neuveriteľne znie, že napriek vyššej stavbe karosérie a hmotnosti, to GLA moc nepreháňa so spotrebou nafty. Pýta si zhruba 6,3 litra nafty v kombinácii diaľnice a mimo mesto. Takú spotrebu sme dosiahli pri plne obsadenom aute, využívaním potenciálu výkonu motora a dodržiavaním rýchlostných limitov. Keby sme však ostali iba pri diaľnici, GLA by si zhltlo asi o liter viac nafty podľa palubného počítača.
Spevnené cesty, sem prioritne GLA patrí. Naše hrboľaté cesty nepomohli príliš oceniť podvozok a 19- palcové disky. Zákruty zvláda bravúrne, no iba tie hladké. Hrboľaté, vlnité a inak zdevastované sú práca už pre elektroniku a systém 4Matic. Kto vie ako to časom poznačí interiér, no zatiaľ v aute nič nevŕzgalo, hoci z tlmičov išli niekedy riadne tupé nárazy, ktoré zacítia cestujúci.
Náš voz mal štandardnú svetlú výšku 155 mm, to nie sú ideálne predispozície do terénu, preto som sa s autom vybral iba na ľahkú skúšku do zablatenej časti poľa. Čo čakáte, aký bude verdikt? Na rovinke jazdí istejšie, ale už v miernom kopci si na šmykľavom povrchu GLA márne prešmykuje na mieste. Jediná pomoc nastáva, ak sa do kopca rozbehnete. 4Matic má inú úlohu v tomto aute. Má v prvom rade poskytnúť istotu v rozjazdoch a byť viac neutrálne v zákrutách. Prípadne na snehu istejšie.
Mercedes-Benz GLA začína takmer na 30-tisíc eurách, čo značne prevyšuje áčko. Za túto cenu dostávate v základe lepší motor, väčší kufor a viac možností na využitie auta. V konečnom dôsledku, trojcípa hviezda sa opäť nezaprela.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 2143 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 125 / 3400 - 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 340 / 1400 - 3400 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 7 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 215 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,3 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,0 / 4,5 / 5,1 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4417 / 1804 / 1494 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 421 / 1235 |
Objem nádrže (l): | 56 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1595 / 480 |