Aj to je dôvod, prečo sme mali možnosť pozrieť sa horko-ťažko aspoň na jeden vynovený model Mazda dôkladne. Konkrétne sa jedná o Mazdu6 v prevedení kombi. Po dvoch rokoch predaja prišlo na jej decentné retušovanie zovňajška. Výraznejšie sa zmenil interiér a v neposlednom rade môžete teraz kúpiť toto kombi i s pohonom všetkých štyroch kolies.

[adsense]

Palubná doska dostala podobný štýl ako menší model Mazda3, čo znamená, že pôvodne zapustený LCD monitor vystúpil do popredia. Ovládanie má na starosť centrálny ovládač kúsok od prevodovej páky. Toto riešenie sa mi veľmi páči, okrem toho ovládanie je rýchle a jednoduché. Ak stojíte, LCD displej vtedy reaguje na dotyky, po pohnutí auta vpred nastavujete multimédia iba spomenutým ovládačom.

Z predošlého testu kombíka už viem, že tento automobil poskytuje primeraný komfort pre štyroch cestujúcich. Ten piaty v strede nie je v Mazda6 vítaný skrz mimoriadne vysoký tunel (vedie cez neho kardan a ten si vyžaduje miesto). Hoci v Mazde6 sedíte bližšie k zemi oproti porovnateľne veľkým kombíkom, nemá to dopad na pohodlie. Z auta vyjdete bez náznaku únavy.

Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD

Vyzdvihnúť musím perfektnú radiacu páku šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Symbolizujú ju krátke dráhy s mechanickým prejavom počas radenia. V prípade pohonu štyroch kolies, je spriahnutá so slabším naftovým agregátom Skyactiv-D 2.2 vyvíjajúcim silu 110 kW. Silnejšia motorizácia rovnakého objemu 129 kW je vyhradená iba pre automatickú šesťstupňovú prevodovku.

Slabší variant bohato stačí nielen na bežnú jazdu okreskami. Japonci z veľkoobjemového motoru (na túto dobu má veľký objem) síce nevytiahli závratný výkon, avšak ich rozhodnutie dostať z agregátu nízku spotrebu pri neznížení objemu motora sa potvrdilo v praxi ako správne. Použitá technológia Skyactiv a rôzne podporné systémy tlačia apetít pomerne ťažkého kombíka dolu. Celkový priemer počas týždňových jázd sa ustálil na 6,6 litra nafty na 100 km/h.

Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD

Relatívne nízka spotreba nie je jediné zaznamenané pozitívum Mazdy6 Wagon. Samotný štvorvalcový motor sa vyznačuje výborným ťahom (veď 380 Nm už niečo pomôže) a adekvátnou tichosťou. Či budete točiť motor za 4000 ot./min., alebo využívať jeho newtonmetrové maximum, vždy je pohonná jednotka ohľaduplná vašim ušiam. Skrátka, len tíško šepoce.

Vzhľadom na letné dni nebolo možné vyskúšať si haldexový pohon všetkých štyroch kolies na klzkom podklade vozovky. Zavítal som preto najprv na serpentíny a potom na prašnú cestu, kde sa ako-tak dali simulovať podmienky podobné šmykľavým cestám.

Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD

Na serpentínach poznať, že kombinácia nafty, manuálu a pohonu všetkých štyroch kolies sa zdá byť najuniverzálnejšia voľba pre Mazdu6. Nesmieme totiž zabúdať na fakt, že dizajnom a samotným tuhým, presným riadením toto auto vždy lákalo na športovú jazdu. Zadná náprava sa dostáva k „reči“, keď autom prechádzate oblúk v zákrute a krásne vás vyvedie v správnej stope von. Pri prednom náhone by letela Mazda6 predkom von.

Asi mi budete oponovať, kým nepodám vysvetlenie, že Mazda6 plus nafta, rovná sa ideálna kombinácia. Je to prosté, hoci má v ponuke benzíny, ich výkon a hlavne absencia turba spôsobí, že dynamika sa nedostavuje tak rýchlo ako v prípade naftového motora, ktorému pomáha 380 Nm. Okrem toho, k benzínu a vlastne ani k sedanu nedokúpite AWD. Ostáva ešte test z prašnej cesty.

Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD

Cieľom Mazdy nebolo postaviť tento model na vyššom podvozku ako je normálne kombi, preto nerátajte s terénnejšími schopnosťami. Tu ide čisto o bezpečnosť a lepší jazdný pôžitok. Tá bezpečnosť sa myslí tak, že štyri hnané kolesá skutočne odvádzajú viac práce ako dve. Cítiť to i v praxi, kedy toto auto bezpečne reaguje aj na relatívne nebezpečné vyhýbacie manévre. Kolesá sa zahryzávajú do zeme a auto zatáča. Nedotáčavosť sa dostavuje oveľa neskôr a zadok som na prachu dlho neudržal v drifte.

[adsense]

Všetko niečo stojí. Mazda si je toho vedomá, čo v konečnom dôsledku potvrdzujú i ceny modelu AWD. Kúpite ho iba v jednom z piatich stupňov výbavy a to vo výbave Attraction, teda strednej za 30 690€. To je o 2000€ viac ako rovnako vybavená predokolka s tým istým motorom a prevodovkou a o 3700€ viac než najlacnejší stupeň výbavy s týmto naftovým motorom. Mazda6 Wagon AWD bude u nás skôr výsadou ako rutinnou záležitosťou. Kto si ju však kúpi, investíciu značne zužitkuje.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 2191
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 110 / 4500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 380 / 1800 - 2600
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 201
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9,5
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,1 / 4,9 / 4,2
Spotreba počas testu (l/100km): 6,6
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4805 / 1840 / 1475
Batožinový priestor - min./max. (l): 522 / 1648
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1470 / 665

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.