S príchodom letných horúčav sa do popredia dostáva otázka ochrany pred slnečným žiarením. Tónované sklá nie sú len otázkou estetiky, ale aj praktickej ochrany pred UV žiarením a prehrievaním interiéru. Slovenská legislatíva však jasne definuje, čo je povolené a čo už prekračuje zákonné hranice.

Kde je tónovanie povolené

Na vozidlách kategórie M1 a N1 (osobné autá a malé dodávky) môžete tónovať zadné bočné sklá a zadné sklo pod podmienkou, že vozidlo je vybavené pravým vonkajším spätným zrkadlom. Toto pravidlo má logiku, vodič musí mať dobrý výhľad dozadu cez spätné zrkadlo.

Pre autobusy platia prísnejšie pravidlá. Na vozidlách kategórie M2 a M3 sa tónuje zadné sklo a bočné sklá pre cestujúcich, okrem dverí vodiča, pričom musí zostať najmenej 50 % priepustnosti svetla.

Zdroj: pexels.com

Absolútne zakázané miesta

Inštalácia okennej fólie je zakázaná na čelnom skle a to platí aj pre bezpečnostnú fóliu proti rozbitiu skla. Tieniaca fólia je zakázaná ako na čelnom skle, tak aj na predných bočných sklách vozidla. Toto pravidlo je jednoznačné, predná časť auta musí zostať bez tónovania.

Výnimka: Zatemňovací pás

Jediná povolená úprava čelného skla je zatemňovací pás. Môže zasahovať najviac 100 mm od vrchného okraja čelného skla po celej jeho šírke a nesmie pohlcovať farbu návestných svetiel. Tento pás slúži na ochranu pred oslnením.

Zdroj: forgemotorsport.co.uk

Čo potrebujete k tónovaniu

Vodič musí mať pri sebe potvrdenie o vykonaní montáže, v ktorom je uvedené evidenčné číslo vozidla, značka a typ fólie. Pri nesprávnom tónovaní hrozí pokuta 100 eur a zhabanie technického preukazu.

Praktické rady

Pred tónovaním sa vždy poraďte s odborníkom a vyžadujte si certifikát o schválení fólie. Nezabudnite, že každá fólia musí spĺňať technické normy a byť riadne zadokumentovaná. Porušenie týchto pravidiel môže znamenať nielen pokutu, ale aj problémy pri technickej kontrole.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.