Seat Leon ST a Seat Alhambra majú na našom portáli stabilné miesto v redakčných testoch odkedy prišli na trh. V rámci automobilky ich považujem za najvydarenejšie a zároveň najvyužiteľnejšie modely. Vedeli ste, že Seat predáva na našom trhu zaujímavú voľbu Leonu ST s pohonom 4x4 pre výkonnejšiu (77 kW) variantu motora 1.6 TDi? Vzali sme si ho na test a zrovnali s Alhambrou 4x4, ktorá ma už kvalitami presvedčila niekoľkokrát. Začnem od nej.

Van na všetko

Alhambra sa stavia do role veľkopriestorového rodinného auta, prípadne multifunkčného manažérskeho vozidla, ktoré si delí rodinné a pracovné povinnosti podľa potreby. Jednoduchými potiahnutiami príslušných páčok dostávate postupne zo sedemmiestneho vanu minidodávku s rovnou podlahou. Môžete to využiť napríklad na prevoz reklamných tlačových materiálov vašej skromnej firmy, prípadne presťahovať kopu vecí z domu na chatu a naopak.

Seat Alhambra 2.0 TDi 4x4

Okrem veľkého priestoru a flexibility umožňuje Alhambra vodičovi a spolucestujúcim dopriať si komfort na vysokej úrovni. Ide napríklad o také vymoženosti ako elektricky posuvné bočné dvere aj elektrické zavieranie/otváranie veka kufra, alebo trojzónová klimatizácia. Alhambra je staršia ako Leon ST, dá sa predpokladať, že o niekoľko rokov ju nahradí nová generácia, rozhodne však táto súčasná nestráca iskru. Interiér pôsobí stále novodobo a hlavne s dostatočnou úrovňou ergonómie.

Športový kombík

Kombi od Leonu vlezie pod kožu každému, kto nedá dopustiť na športovo ladený dizajn. V prípade Leonu ST ho vystihuje nižšia stavba karosérie. Povedali by ste pri pohľade na fotky, že práve tento testovaný model to len na športové dianie hrá? Určite nie, že ide o klasickú motorizáciu so skromným výkonom zistíte až z papierov alebo z jazdenia.

Seat Leon ST 1.6 TDi 4Drive

Interiér dôkladne poznáme z predošlého testu, tak si zhrňme iba to podstatné. Kvôli nižšej stavbe karosérie sa sedí v aute bližšie k zemi, troška prikrčene, ale nie nepohodlne. Až keď z auta vystupujete, pocítite mierny diskomfort. Na svoje si prídu vyznávači veľkých kufrov, ten v Leone ST je na výšku menší ako konkurenčný z Octavia Combi, no vynahradzuje to dĺžkou, šírkou a praktickým tvarom. Nakladacia hrana je tiež ideálne nízko, čo uľahčuje vykladanie ťažkých predmetov. Jednoduchým potiahnutím páčky na boku kufra zložíte zadné operadlá do podlahy a vzniká rovná podlaha.

Jazda s 4x4

Jedinou spoločnou vlastnosťou dvoch porovnávaných modelov je pohon všetkých štyroch kolies cez Haldex spojku. V Alhambre je štvrtej generácie, v Leone ST už piatej. Obyčajný smrteľník v podstate nepozná rozdiel, takže sa radšej zamerajme na jazdu oboch vozidiel, zaujíma ma hlavne, či má marketingovo označovaný pohon štyroch kolies 4Drive v Leone ST opodstatnenie.

Ja pravda, že Alhambra má pod kapotou osvedčený dvojliter TDi naladený na 103 kW, ale vzhľadom na hmotnosť sa jazdné výkony podobajú Leonu ST s motorom 1.6 TDi 77 kW. Papierovo oba podliezajú priemer dnešných áut, ale pocitovo jazdia lepšie.

Seat Alhambra 2.0 TDi 4x4

So športovo ladeným kombíkom si na prvé tri stupne užijete celkom slušné priklincovania do sedadiel, k čomu dopomáha práve 4Drive, ktorý lepšie prenáša na kolesá silu. Nehrozí, že by sa čo i len o stotinu otáčky prešmykli. Zladený je so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Prevodové stupne sú ideálne odstupňované, možno iba troška zamrzí, že konvenčná 130-tka si pýta už 2500 ot./min. Na poslednom stupni sa už v žiadnom prípade nekoná horibilné zrýchľovanie, priemerných 250 Nm ťahá auto vpred slabšie.

Veľký sedemmiestny van nemá ambíciu športovca, preto si môže dovoliť byť ešte o kúsok lenivejší oproti Leonu ST. Sústreďuje sa hlavne na komfortnú jazdu. Vzadu používa viacprvkovú nápravu typu Multilink, kým Leon ST si musí vystačiť s kľukovou nápravou s priečnou torznou tyčou. Alhambra sedí na ceste ako plávajúca loď, Leon ST troška pritvrdzuje a v zákrutách dodáva lepší pocit istoty. Budem to opakovať dovtedy, kým sa to nestane realitou, Alhambre by viac slušalo 4x4 v silnejšej 130 kW opcii. Tá sa však predáva iba s predným pohonom.

Kombi 4x4 – Áno? Nie?

Či sa Leon ST oplatí s pohonom oboch náprav pri motore 1.6 TDi? Ani nie, možno pred Oravčanov, Tatrancov alebo Liptovčanov. V týchto oblastiach sneží 4-5 mesiacov v roku, je tam často daždivo a cesty sú v niektorých oblastiach zdevastované. Tam 4Drive oceníte, ale pokiaľ ste z nížiny, nechodíte na hory a očakávate, že 4x4 v tejto verzii poskytne lepšie jazdné vlastnosti, sklamem vás. Výkon motora v žiadnom prípade nepredbieha podvozkové možnosti, takže aj predný pohon postačuje na športovú a bezpečnú jazdu.

Seat Leon ST 1.6 TDi 4Drive

Viac by som si vedel predstaviť 4Drive v Leon ST s motorom 2.0 TDi 135 kW, ktorý sme už testovali. Tam chýba pomoc zadnej nápravy ako soľ. No Seat to robí presne opačne. Zvykne montovať 4x4 do áut, ktoré to až tak nepotrebujú, avšak aspoň sú cenovo dostupnejšie pre viac potenciálnych klientov.

Záver

Jednoznačne usudzujem, že v Alhambre uvítate radšej 4x4 a príplatok zaň 2500€ oproti predokolke nie je až tak hrozný, nakoľko dostávate univerzálne auto pre všetko. Na zimu, na podnikanie, pre rodinu... Naopak, Leon ST 1.6 TDi 4Drive je akási voľba iba pre určitú skupinu zákazníkov, ktorí nevyhnutne potrebujú podporu v sťažených podmienkach. Ale tento typ ľudí rovno siahne po SUV, takže Leon ST 4Drive bude skôr rarita na cestách.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 77 / 3000 - 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 250 / 1750 - 2750
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 187
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 12,0
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,5 / 4,0 / 4,5
Spotreba počas testu (l/100km): 5,8 - 6,8
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4535 / 1816 / 1451
Batožinový priestor - min./max. (l): 587 / 1470
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1455 / 600

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.