Ypsilon stojí na takmer identickom rázvore ako predchodca, avšak ukrýva v sebe niekoľko predností. Navonok vidno taliansku precíznosť. Zvádza svojím vzhľadom a eleganciou nejedného človeka. Vyrástol, dospel a prvýkrát, vôbec v celej existenčnej éry Ypsilonu, sa vyrába v päťdverovom prevedení. Kľučky páru zadných dverí si našli miesto v stĺpikoch. Tento prvok použila Alfa-Romeo pri type 156, získal si priazeň, časom prešiel aj na iné automobily. Ypsilon navodzuje dojem trojdverového hatchbacku, ale v skutočnosti poskytne viac praktickosti. Nezaprie príbuznosť s väčšou sestrou Deltou a to hlavne v zadných partiách, kde sa uplatnili LED-diódové svetlomety a podobné zaoblenie kufra. Predná kapota sa výrazne skrátila, zato na rozmeroch chrómovanej maske chladiča sa nešetrilo. Bočná silueta v našom prípade bola maximálne príťažlivá vďaka použitiu dvojfarebnej kombinácie laku karosérie. Efektné sú malé chrómované znaky „Y“ na B-stĺpikoch, spolu s kľučkami predných dverí udrú do očí ako prvé. Majstrovské dizajnové dielo zakončujú pomerne veľké disky v tmavom matnom laku obuté do nízkoprofilových pneumatík.
Vieme veľmi dobre, že perfektný dojem z exteriéru dokáže razom pokaziť stvárnenie interiéru. Ide o individuálny vkus, preto sa budem snažiť písať čo najobjektívnejšie. Priznám sa, nie som zástancom digitálnych tachometrov, rýchlosť tam stále každým pohybom plynového pedála preskakuje o kilometer, čo má v konečnom dôsledku rušivý vplyv na pozornosť vodiča. Analógové budíky sú možno menej prehľadné z hľadiska presnosti rýchlosti, ale nerušia natoľko. Preto pochvaľujem budíky v Ypsilone, i keď sú v strednej časti, kam má na ne výborný výhľad i otravný spolujazdec, ktorý si neodpustí nepríjemnú poznámku, ak sa mu zdá, že vodič ide prirýchlo. Odporúčam voziť preventívne lepiacu pásku.
Lancia tvrdí, že do Ypsionu naordinovala samé luxusné prvky v netradičnom poňatí. Je tomu naozaj tak! V prvom rade sa vyhrala so stredovou konzolou obklopenou príjemnými materiálmi na dotyk, a skombinovala to s lesklým plastovým obložením v okolí radiacej páky, klimatizácie a panelu rádia. Puntičkárov bude trápiť rýchlo sadajúci prach na spomínané obloženie, čo môže viezť k leštiacej závislosti. Počas preberania kľúčikov od auta som si vypočul od technika dôkladný súhrn výbavy daného modelu. V skutku nevšedný zážitok nastal vtedy, keď spomenul z pomedzi prvkov výbavy ako tempomat, panoramatické strešné okno, manuálna klimatizácia, kompletná elektrifikácia, ... Magic parking. Čo to je? Už z prezerania exteriéru mi bolo zrejmé, s akým stupňom výbavy mám dočinenia. Vidieť vpredu parkovacie senzory u auta s celkovou dĺžkou 3,89m je ojedinelé. Nie sú však len na primárny účel, teda akustická pomôcka upozorňujúca, koľko chýba centimetrov od prekážky pri parkovaní.
Magic parking - obrana voči nočným morám z parkovania v stiesnených priestoroch. Mnoho absolventov z autoškoly vychádza s pocitom absolútnej nepripravenosti zaparkovať auto k obrubníku medzi dve ďalšie autá. A presne tu sa oplatí spomínaný systém. Natočili sme pre predstavu video, aby ste mohli vidieť ako v praxi funguje. Vodič stlačí príslušné tlačidlo, počká na inštrukcie zobrazované na palubnom počítači, a ak systém vyhľadá ideálne miesto na zaparkovanie, jediné čo musíte urobiť je - pustiť ruky z volantu, zaradiť jednotku, alebo spiatočku, podľa pokynov na displeji. Ani sa nenazdáte, a Ypsilon stojí tam, kde ste ho chceli mať. Magic parking je sofistikovaný, dokáže parkovať na oboch stranách cesty, stačí aktivovať smerovku na príslušnú stranu. Všimnite si ako dôkladne na videu vyhodnocuje vzdialenosť od prekážky, dokáže fungovať v naozaj v stiesnených priestoroch, pričom sa stará, aby pri parkovacom manévri neobtrel nárazník.
Lancia Ypsilon - Test Magic parkingu from MMVISION on Vimeo. Nevýhodou je fakt, že vyparkovať už musíte sami. Nato však už poslúžia parkovacie senzory. Apropo, malá kritika k nim. Pokiaľ vyradíte na neutrál a necháte naštartované, akustické signály stále fungujú, čo trošku lezie na nervy. Napríklad ak čakáte na niekoho, alebo nakladáte batožinu. Dajú sa vypnúť tlačidlom. Koľko stojí táto užitočná vecička? V podstate cena 600€ nie je privysoká, ak zoberieme do úvahy, že kúpa samotných parkovacích senzorov vyjde bez okolkov vo väčšine áut 400€. Navyše, mnohonásobne sa vám investícia vyplatí v podobe plytvania času v mestských uličkách s hľadaním správneho miesta, stresu a ušetrí vás od nepríjemných poistných udalostí spojených s parkovaním. S touto „vychytávkou“ sa stal Ypsilon prémiovým kompaktom.[adsense]
Navzdory malým rozmerom som bol milo prekvapený vzdušným priestorom. Do kariet hralo samozrejme veľké panoramatické strešné okno. Lancia natiahla Ypsilon do výšky, čo sa prejavilo na dostatku miesta na hlavy pre cestujúcich na zadných sedadlách. Klaustrofóbiu zmietol z hlavy pohľad na robustnú palubnú dosku.
S Ypsilonom som zažil jedno z osobných prvenstiev. Prvé testované vozidlo, ktoré reálne dosiahlo počas týždňa vo všetkých typoch jazdy spotrebu nafty pod päť litrov na sto prejdených kilometrov. Vyše dvoch rokov som čakal na tento okamih. Konečne nastal! Číslica 4,7 v palubnom počítači svietila vzdorovito i počas presunov na diaľnici. Za výsledok vďačím osvedčenému naftovému agregátu 1,3 JTD. Pohonná jednotka je druhou generáciou motorov Multi air. Zahŕňa v sebe nové vstrekovače common-rail, ktoré prostredníctvom hydraulického servoventilu kontrolujú množstvo vstrekovaného paliva nanajvýš precízne a v rýchlejších a flexibilnejších sekvenciách ako v minulosti (až 8 vstrekov na jeden pracovný cyklus). To dovoľuje lepšiu kontrolu spaľovania s jednoznačným prínosom v oblastiach spotreby paliva, produkcie emisií, hlučnosti a jazdných vlastností. Okrem týchto predností spĺňa jednu extra dôležitú. Nie je ho počuť! Agregát si pracuje v tlmenom režime, a dokáže potichu agresívne zaberať. S päťstupňovou manuálnou prevodovkou spolupracuje výborne.
Nový Lancia Ypsilon láme doposiaľ stanovenú pomyslenú latku kompaktných vozidiel a zdvíha ju vyššie. Uspokojí väčšiu klientelu zákazníkov než doposiaľ. V súčasnej dobe existuje 600 možných kombinácií tvorených 17 odtieňmi karosérie, z ktorých 4 sú dvojtónové, 3 stupne výbavy (Silver, Gold a Platinum), 6 odlišných čalúnení a 3 typy zliatinových kolies.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1248 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 70/4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 200/1500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M/5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 183 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,4 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 4,7/3,2/3,8 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 4,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3842/1676/1517 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 245/ - |
Objem nádrže (l): | 40 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1050/535 |