Tento výnimočný športový stroj preukázal, že správna technická koncepcia a dôkladná príprava môžu prekonať aj zdanlivo pokročilejšie technológie konkurencie.
Zrodenie šampióna proti všetkým očakávaniam
Lancia 037 Rally (oficiálne Lancia Rally 037) debutovala v roku 1982 ako nástupca legendárnej Lancie Stratos. Vývoj vozidla bol zverený spoločnosti Abarth, pod vedením hlavného inžiniera Sergia Limoneho. V čase, keď konkurenčné Audi Quattro predstavilo revolučný pohon všetkých štyroch kolies, sa rozhodnutie Lancie zostať pri pohone zadných kolies zdalo mnohým ako veľký risk. História však ukázala, že to bol majstrovský ťah.
V srdci Lancie 037 pulzoval prepĺňaný 2,0-litrový štvorvalec umiestnený uprostred vozidla, ktorý v súťažnej špecifikácii produkoval približne 280 koní. Zaujímavosťou je, že namiesto turbodúchadla, ktoré bolo v tej dobe čoraz populárnejšie, sa konštruktéri rozhodli pre mechanický kompresor Volumex. Tento výber zabezpečil okamžitú reakciu na plyn bez turbo lagu, čo bola kľúčová výhoda na technických špeciálkach.
Málo známe fakty pre skutočných nadšencov
Karoséria Lancie 037 bola postavená na modifikovanom skelete modelu Lancia Beta Montecarlo, avšak s podstatne prispôsobenou strednou sekciou a výraznými zadnými blatníkmi z karbónových vlákien a kevlaru – materiálov, ktoré boli v tom čase v automobilovom priemysle ešte stále novinkou.
Triumf v sezóne 1983 – David proti Goliášovi
Najslávnejší moment pre Lanciu 037 prišiel v sezóne 1983, keď sa tímu pod vedením legendárneho Cesareho Fioria podarilo zvíťaziť v šampionáte konštruktérov. Bola to skutočná bitka Davida proti Goliášovi – Lancia s pohonom zadných kolies porazila technologicky pokročilejšie Audi Quattro s pohonom všetkých kolies.
Odkaz, ktorý pretrváva
Hoci éra skupiny B skončila v roku 1986 po sérii tragických nehôd, Lancia 037 zostáva symbolom inžinierskej dokonalosti a odvahy ísť proti prúdu. Celkovo bolo vyrobených len 207 kusov, z toho iba približne 20 v plnej súťažnej špecifikácii.
Dnešné ceny zachovaných exemplárov sa pohybujú v oblasti niekoľkých stoviek tisíc eur, čo dokazuje, že tento automobil si zachováva svoje kúzlo aj desaťročia po tom, čo naposledy súťažil na rely špeciálkach. Lancia 037 zostáva večným svedectvom éry, keď bol motoršport rovnako o odvahe inžinierov ako o odvahe jazdcov.