Kia Sorento je bratranček Hyundaiu SantaFe, zdieľa s ním rovnakú podvozkovú platformu, a testoval som totožný agregát so šesťstupňovým automatom. Takže nejaké dramatické rozdiely nečakajte v teste, Sorento je rovnako dobre vydarený koč na cesty i necesty. Tu by som mohol zakončiť test. Nechcem sa opakovať, preto sa sústredím troška na dizajn a interiér.

Dizajnovo sa mi zdá byť Sorento oveľa vyspelejšie než jeho nefaceliftovaný predchodca. Veľmi dobre sa podarilo Kórejcom implantovať LED svietenie do predných reflektorov, Sorento už z diaľky pekne púta oči okolia. Zadné svetlomety taktiež radikálne zmenili svoju grafiku, vidieť ich účinok na križovatke z iného auta je pre oči doslova oslepujúce a neprajem to nikomu zažiť. Inak rozmery i charakteristika karosérie ostala naďalej zachovaná.

Kia Sorento 2.2 CRDi AT

Kabína pre cestujúcich prináša veľkorysý priestor, nezáleží na ktorom sedadle sa ocitnete. Venujme sa chvíľu vodičovmu posedu. Kožené kreslo disponuje elektrickým nastavením, vyhrievaním a za príplatok môže byť aj vetrané. Volant padne do ruky, priemer je typicky väčší a rozsah nastavenia dovolí usadiť zaň hociktorú nekonfekčnú postavu. Výhrev venca volantu v zime spríjemňuje cestovanie.

Zadní pasažieri sa musia uspokojiť „len“ manuálnym sklonom operadiel a výhrevu krajných sedákov. V strede sediaca osoba má slušné ambície odviezť sa pohodlne. Za príplatok môže byť Sorento až sedemmiestne, náš testovací exemplár nebol ten prípad, namiesto malých sedačiek skrýval jedno veľké falošné dno. Celkový základný objem batožinového priestoru prerástol 600 litrov. Odkladacích priestorov v Kórejčanovi je neúrekom.

[adsense]

Za zmienku stojí spomenúť výborné spracovanie, ktoré je ne vrchole neprémiového segmentu, pár detailov ako archaický dizajn ovládačov elektrických okien ma nerozhádže, skôr naopak bol som spokojný s možnosťou dotykového otvárania aj zatvárania všetkých elektrických okien. To ešte stále nedokážu spraviť niektorí japonskí konkurenti.

Kia Sorento 2.2 CRDi AT

V najvyššej výbave čaká na užívateľa niekoľko prvkov zlepšujúcich bezpečnosť a pohodlie jazdy. Konečne sa dostávajú asistenčné prvky z prémiových značiek aj do cenovo dostupnejších vozidiel. Mám na mysli asistenta strážiaceho auto v jazdnom pruhu. Pokiaľ neaktivuje vodič smerovku a prejde cez deliacu čiaru, okamžite začne systém hlásiť vizuálne i akustické varovanie. Je to trošku otravné, pretože niekedy hlavne na úzkych cestách občas prejdete cieľavedome cez čiaru a už auto pípa. Našťastie asistent je vypínateľný a najviac sa dá využiť na diaľnici, keď podliehate monotónnemu štýlu jazdy, ktorý vodiča uspáva.

Druhého pomocníka, asistenta slepého uhla, musím pokarhať za príliš veľkú bezpečnostnú rezervu. Systém pracuje hrozne. Vyľaká vodiča zakaždým, ak chce zmeniť smer jazdy v pruhu a má auto za zadkom príliš blízko (aspoň podľa senzorov). Hoci druhé auto udržuje rýchlosť a so Sorentom idete rýchlejšie, keď sa zaradíte pred neho prirýchlo (v spätnom zrkadle dávno vidno, že auto ste obehli) pokarhá vás varovným akustickým signálom. No preventívne ho rozhodne nezaškodí mať zapnutý, naučíte sa disciplinovanej jazde.

Kia Sorento 2.2 CRDi AT

Sorento patrí prioritne na spevnené komunikácie, ale jeho terénne predpoklady počnúc širokými pneumatikami cez vysokú svetlú výšku po uzávierku diferenciálu do 40 km/h oprávňujú hovoriť o sklonoch off-roadu. So Sorentom sa naozaj celkom dobre brázdi i poľné cesty, prípadne previsy a bočné náklony zvláda nonšalantne. Nebál by som sa s ním jazdiť ako s off-roadom. V teréne je vítaný dostatočný silný motor 145 kW s vysokým krútiacim momentom 436 Nm.

Podobne ako v SantaFe, ani tu nie je akustika odhlučnenia na najlepšej hodnote. Agregát si zvykne zahrať na nôty hlasno po každom pritlačení plynového pedála. Noha na podlahe a maximálne otáčky motora prečistia ušné bubienky, nie je to nič príjemné, prednosť dávam výbornej hudobnej aparatúre s desiatimi reproduktormi, tá dokáže rev motora prehlušiť.

Napriek silným vibráciám a hluku dva-dvojka prepožičiava autu skvelú dynamiku, odpich z križovatky zacítite intenzívne a na diaľnici mu sily tiež nedochádzajú. Priemerná spotreba po vyše tisíc kilometroch sa ustálila na hodnote 7,6 litra/100km, pričom som značne využíval diaľničné limity na tempomate s prázdnym vozidlom. Ak sa však rozhodnete so Sorentom jašiť, nehanbí sa vypýtať aj cez desať litrov nafty. Buďme však realisti, ten rev motora a priemerný automat moc k dynamickej jazde neprovokuje.

Kia Sorento 2.2 CRDi AT

Viac sa mi páči pohodička vládnuca v kabíne na dlhých trasách. Podvozok sa krásne hojdá na premosteniach, aerodynamiku znamenite utlmili kórejskí inžinieri a tuhosť karosérie sa stará o nerušenú pohodu za volantom. Riadenie odporúčam mať navolené na Sport móde, vtedy sa dostáva do rúk vodiča najviac informácií z cesty. Comfort a Normal využijete hádam len pri parkovaní, pretože za normálnych podmienok účinok posilňovača je preposilovaný.

Nová zbraň Kie odzbrojí potenciálnych zákazníkov s nadobúdacou cenou v pomere úžitkovej hodnoty. Sorento zamieša karty na Slovensku v predaji SUV ako je Outlander, CR-V alebo SantaFe.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 2199
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 145 / 3800
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 436 / 1800 - 2500
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 8,9 / 5,5 / 6,8
Spotreba počas testu (l/100km): 7,6
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4685 / 1885 / 1735
Batožinový priestor - min./max. (l): 660 / -
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1890 / 620

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.