Kia sa rozhodla pre revolučný čin v roku 2006, kedy predstavila model cee´d. Bol to prvý model, ktorý zmenil vnímanie európskej populácie na kórejské automobily. Po úspechu prvého modelu pod taktovkou Nemca Petra Schreyera sa automobilka rozhodla nechať voľnú ruku dizajnérovi. Nástup druhej generácie modelu Rio hlboko vpichuje nôž do chrbta automobilkám z Európy, ktoré dlhodobo ťažili zo segmentu nižšej strednej triedy. Nové Rio prišlo na trh pred pol rokom a doteraz si našlo množstvo spokojných zákazníkov na Slovensku. Prvý model od značky Kia v našej redakcii sa vyznačuje svalnatým zovňajškom a pútavým stvárnením. Pochopiteľne, tak ako je to zaužívané odpradávna, narástla oproti predchodcovi do väčších rozmerov (+ 55mm dĺžka, +25mm šírka), akurát výška klesla nepatrne o 15mm.
Boj v triede kompaktných automobilov výrazne ovplyvňuje priestor pre posádku, a hlavne na zadných sedadlách. Zoberiem to pekne spredu. Vodič a spolujazdec sa usadia do dobre tvarovaných sedadiel s tvrdším vypodložením. Osoby s nižším vzrastom nie sú ukrátení o pohodlie umocňujúce stredová lakťová opierka, pretože je polohovateľná. Po správnom usadení štartujem a robím si malý okruh mestom, pričom si všímam funkčnosť jednotlivých prvkom. Schválne som si nenastavil klimatizáciu, autorádio ani nepozrel kde sa spúšťa tempomat. Automobily tejto cenovej kategórie totiž spadajú do skupiny dostupných pre väčšinu priemerne zarábajúcich osôb, čiže sa nájdu zákazníci rôznorodého charakteru. Preto je podstatné, aby Rio uspokojilo všeobecnú klientelu, ktorú pri výbere ovplyvňujú rovnaké požiadavky. Prvenstvo patrí cene, potom servis, dizajn a funkčnosť. Kia ponúka na všetky modely unikátnu sedemročnú záruku a má vybudovanú hustú sieť (35 dílerstiev). V dizajne urobila taktiež pokrok. Ako to však vyzerá s funkčnosťou?
Pre porovnanie vyberám najväčšieho ťahúňa v tomto segmente na Slovensku – Škoda Fabia. Rio je širšie, dlhšie a má väčší rázvor. Oproti Fabii stráca na výške pár milimetrov. Batožinový priestor ponúka objem 288l, čo je o 12 litrov menej ako Fabia, pričom Fabia ho má lepšie tvarovaný. Z pohľadu jazdy sú si autá seberovné. Prevodová páka má v Riu konečne tuhé a vymedzené dráhy, nie príliš dlhé. Výhľad vzad je však skrz malé okno klamlivý, odporúčam spoliehať sa na spätné zrkadlá, alebo odhadovať vzdialenosť pomocou parkovacích senzorov, tie však zbytočne skoro pípajú súvislý tón. Za autom ostáva medzera ešte dobrých 50cm. Z prístrojového panelu srší snaha dodržať kvalitu, no po podrobnejšom skúmaní som si všimol odkaz ešte na staršie typy prístrojových panelov. Konkrétne mám na mysli výduchy ventilácie a gombíky tesne pod sústavou klimatizácie. Taktiež nechápem výrezu štrbiny vedľa autorádia, ktorá kazí estetický vzhľad. Podstatne lepšie sa pozerá na prehľadné budíky, dominuje stredný najväčší tachometer. Dominanciu podčiarkuje obrovským palubným počítačom s perfektnou čitateľnosťou za každých svetelných podmienok. V noci vám nebude „ťahať“ zrak vďaka regulácie svietivosti.
[adsense]
Rio sa dodáva v troch stupňoch výbavy, dostupné so štyrmi motormi (dva benzínové a dve naftové) a dvoch karosárskych verziách (3 až 5-dverové). Zákazník si teda má z čoho vybrať.
Importér nám zapožičal na test päťdverovú variantu so silnejším benzínovým motorom 1.4 CVVT. Spomedzi ponúkaných motorizácií je asi najvhodnejší, pretože ponúka ideálnu voľbu medzi výkonom, cenou a môžete ho ako jediný kombinovať so 4-stupňovou automatickou prevodovkou. Na bežné presuny mestom a medzi mestom plne postačuje výkon 80kW, na diaľnici sa prejavuje hlučnosť po prekročení limitu v prijateľnej miere. Apetít za normálnych okolností nepresahuje hodnotu 6,5 l/100km, iba na spomínanej diaľnici si dopraje o liter viac. Rio ma pozitívne prekvapilo podvozkom. Nebál som sa s ním v rámci bezpečnosti vrhnúť do ostrej odbočky. Podvozok náramne dobre spolupracuje s riadením a dodáva vodičovi potrebný pocit istoty za volantom. Do popredia plusov radím filtráciu nerovností, tuhosť karosérie rozhodne spĺňa nadštandardné očakávania. Škoda len ozaj citlivého preklzového systému ASR. Nerozvážny rozjazd krotí razantne a nedovolí minimálne dranie pneumatík, čo má za následok nepríjemné kopnutie. Buď sa naučíte rozjazdy krotiť sami, alebo budete predpovedať, kedy treba vypnúť ASR na dynamický rozjazd.
Kórejci v poslednej dobe dávajú do pozornosti Európe, že to myslia vážne s infiltráciou svojich modelov. Naučili sa vyrábať pekné, bezpečné autá, a čas ukazuje podľa rôznych ocenení, že kvalita im tiež nie je ľahostajná.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | zážihový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1396 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 80/6300 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 137/4200 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M/5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 183 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,0/4,3/5,3 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4045/1720/1455 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 288/923 |
Objem nádrže (l): | 43 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1141/459 |