Aby nie! Nemôžu na nás zhurta. Nové modely väčšinou pochádzajú z dizajnových centier v Európe, ale Optima má korene práve z domáceho trhu. Tam a v USA sa jej darí dobre, no má šancu prekvapiť zákazníka popri konkurencii ako je Passat, Mondeo, či súrodenec Hyundai i40?

Popravde, neviem prečo tak dlho čakali. Optima je hneď na prvý pohľad atraktívny sedan atakujúci dĺžkou do vyššej strednej triedy. Keby nenosila na kapote firemný znak, okoloidúci by tento sedan radili k prémiovým automobilom. Ani sa im nečudujem. K majestátnej dĺžke vozu je zároveň prispôsobená šírka. Výška naopak patrí medzi tie nižšie kategórie, čím sa chce Optima priblížiť k segmentu Coupé. Prirátajte k tomu disky obuté do pneumatík presne vypĺňajúce podbehy a máte celkom dokonalú prestížnu limuzínu.

Kia Optima 1.7 CRDi AT

Napriek tomu, že je výrobne príbuzná Hyundaiu i40, sú tu medzi nimi podstatné rozdiely. Optima je hranatejšia, a vo väčšom smere pôsodynamicky, navyše sa zdá byť priestrannejšia podľa tabuliek rozmerov. Do dĺžky meria o 75mm viac, a taktiež rázvor náprav má nepatrne viac milimetrov k dobru (+25). Nemáme tentoraz úplne dočinenia s dvojičkami ako pri modeloch cee´d a i30. Navyše, model i40 sa navrhoval v Nemecku, Optima ako som už spomínal vyrástla na domácej pôde.

[adsense]

Nedá mi nespomenúť v krátkosti hlavné črty vozidla, ktoré lákajú pohľady. Zákazníci, čo chcú vyčnievať z radov ostatných väčšinou obchádzajú showroomy „dostupných značiek“. A siahnu za veľké peniaze po Audi, BMW alebo Mercedes. Keď nemajú na nové, hľadajú staršie pofiderné modely v autobazároch. Za cenu päťročného luxusného „eska“ dostanete novú nadštandardne vybavenú Optimu a ešte vám ostanú peniaze na naftu, pričom sa nebudete musieť hanbiť za auto. Práve naopak, budete vyčnievať spomedzi ostatných, pretože tento model na cestách nebude vidno tak ako Passaty, Mondeá, prípadne trojkové BMW. A verte mi, ľudia si auto s obdivom prezerali vždy keď som parkoval.

Exteriér však pri jazde vodič nevidí, kochať sa môže zvnútra. Náš testovaný model bol v podstate v najvyššom stupni výbavy a teda zároveň najluxusnejší. Máte tu plne elektrifikované sedadlo vodiča, okná, spätné zrkadlá alebo vás bude rozmaznávať slušná audio sústava Infinity. Tá hrá ozaj skvelo. Všetky tieto veci plus x doplnkovej výbavy máte za rozumných 30 985€. A cena za naftovú verziu začína už od 23 990€.

Kia Optima 1.7 CRDi AT

Pracovisko vodiča spríjemňujú aj rôzne detaily. Pri nastupovaní si vždy všimnete na prahu dočervena svietiace logo automobilky. Na palubnej doske dominujú prevažne tmavé materiály kombinované s lesklým povrchom, čo navodzujem pocit luxusu. Cením si podsvietenie tlačidiel na volante, len nechápem prečo svietili podstatne slabšie ako tie ostatné, a to aj v prípade regulácie svietivosti na maximum.

Sedenie za volantom hodnotím medzi to športovejšie. Na svedomí to majú dva aspekty. Asymetricky vytvorená palubná doska a nízke sedenie. Žiaľ, s agregátom pod kapotou si moc rýchlej jazdy neužijete. Nechcem však predbiehať.

Na správnu limuzínu sa sluší mať dostatočnú dieru pre batožinu. Optima disponuje objemom 505 litrov, takže nezaostáva za konkurentmi. Hnevali ma len na oboch stranách pánty veka nijako neskrývajúce plech. Okrem toho, že to nepekne vyzerá, mierne sa zhoršuje praktickosť kufra. Pri plnom naložení treba s nimi rátať, aby ste nepoškodili prepravovanú batožinu.

Každá vec má svoju slabú stránku. Doteraz som sa rozplýval nad pokrokom v oblasti dizajnu a luxusu, no na motor budem trošku hrubší. Veľký podiel viny na karhaní dostáva kvôli jedinej naftovej voľbe pod kapotu. Keby aspoň 1.7 CRDi bol optimálny, no po týždni som musel vyrieknuť verdikt, že je len výkonovo na hranici uspokojenia.

Kia Optima 1.7 CRDi AT

Skrátka, rovných 100kW na tak ťažkú limuzínu nestačí. Optima síce nie je ťarbavá, avšak v tejto triede je vodič väčšinou zvyknutý mať k dispozícii značnú výkonnostnú rezervu, a to skrz automatickú šesťstupňovú prevodovku nedostane. Ako by som to opísal? Stačí klasicky nasimulovať dva odlišné režimy jazdy. Prvým je pokojná jazda mesto, a prímestskými aglomeráciami. Vtedy sa Optima správa vyvážene, motor si tíško rapoce a prevodovka hladko preraďuje stupne.

Opačná situácia nastane, ak si chcete dopriať rýchlu jazdu. Aj to dokáže. Vyšprintovať z miesta na križovatke nie je ťažké, ani predbiehať automobily v kolóne, problém je, za akú cenu to dostanete. Akusticky sa motor zmení na traktor a prevodovka začne fungovať v zmätenom duchu. Vytáča motor do maximálnych otáčok a neskoro preraďuje. Išli ste niekedy v bratislavskom MHD, kde v tých starých Karosách radia automaty trhane stupne? Tak, presne obdobne sa to deje v Optime.

Nekupujte si Optimu, ak sa večne niekam ponáhľate, alebo siahnite po verzii s manuálnou prevodovkou. Nanešťastie, skúsenosť v Hyundai i40 s tým istým motorom a manuálom však nijak extra nepridá na dynamike vozidla. Optima si žiada silnejší agregát.

Kia Optima 1.7 CRDi AT

Poddimenzovaný výkon plusovo vplýva na podvozok. Slabý potenciál motora nedostane podvozok na limity. Potom je Kia Optima automaticky zaradená v mojom zmýšľaní medzi bezpečné a stabilné sedany. Málokedy som pocítil v zákrute nedotáčavosť, pri riadení som mal pocit, že zaobchádzam s atlétom. Reaguje na povely volantu okamžite a pod plynom krásne vychádza zo zákruty von. Viem si predstaviť solídne jazdné zážitky s výkonnejším motorom. Podvozok nato má.

Z hľadiska komfortu pruženia bude posádka spokojná. Hojdačkové naladenie Kórejci značne potlačili a cítiť tu tuhosť karosérie. Optima by mala ostať pokope aj po 100 000km. Čas ukáže.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1685
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 100 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 320 / 2000 - 2500
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 11,6
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,9 / 4,9 / 6,0
Spotreba počas testu (l/100km): 6,7
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4845 / 1830 / 1455
Batožinový priestor - min./max. (l): 505
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1506 / 544

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.