Zvláštne akú veľkú hodnotu majú dve písmenká za názvom bežného auta. Priatelia sa ma opäť raz pýtali rovnakú otázku „Čo tento týždeň testuješ?“. A ja som im odpovedal „Ceeda“. Po tejto odpovedi nasledovalo len „Aha...“ a zmenila sa téma. Neskôr ma videli odchádzať v športovo ladenom hatchbacku, ktorý tlmene dunel. Nestihol som zájsť ani za prvú križovatku a už mi volali späť. „Prečo si nás klamal. To čo bolo za auto? Fajnovo vyzeralo!“. Veru, takéto reakcie boli, keď testovaný Ceed uvideli naživo.

Pravda je taká, že málokto sa orientuje vo všetkých značkách a ich modelovom portfóliu, ak sa tomu nevenuje profesionálne alebo v rámci koníčkov. Potom im utečie správa, že aj „obyčajný“ Ceed môže poskytnúť kvality športového hatchbacku. Ale pozor! Nie je to ultimátne športové auto na každodenné výjazdy na závodný okruh. Nie! V skutočnosti má však racionálnejšie využitie zabalené do dynamického kabátu.

Len dva týždne dozadu sa mi do rúk dostal ProCeed GT, teda športovo ladené kombi typu shooting brake. Zaujalo ma na prvý pohľad a odnieslo si veľmi dobré hodnotenie. Kia ponúka verziu GT aj pre tradičný karosársky variant hatchback. Mnou testovaný päťdverový hatchback v šedej metalíze iba decentne dávalo najavo dynamické ambície. V podstate Ceed GT presne taký je. Vystačí si s krásnymi 18-palcovými diskami, športovými nárazníkmi a decentným zadným spojlerom. Červené doplnky v prahoch, v diskoch, v maske chladiča a v prednom nárazníku sú správne vystihnuté.

V interiéri som zažil Deja Vú. Rovnaká palubná doska ako v ProCeede, ale nachádzala sa tu radiaca páka manuálnej prevodovky. Vpredu sa teda veľa nezdržím opismi, nakoľko sú totožné s tými z posledného testu. Niečo sa však zmenilo na zadnej lavici. Paradoxne, hatchback má o niečo viac miesta na hlavu a subjektívne sa mi zdalo, že sa sedí vzpriamenejšie. Na druhej strane, pred nohami bolo miesta menej. Do kufra zabalíte celkom dosť batožiny, nakoľko ponúka v štandarde úctyhodných 395 litrov.

Podobne ako ProCeed GT, aj klasický hatchback má v GT verzii motor 1.6 T-GDi naladený na 204 koní. Uvítal som však, že tentokrát spolupracoval s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Automat 7DCT mi totiž k danej motorizácii nesadol. Bola tu šanca na nápravu. Ak sa rozhodnete pre manuál, tak Kia Ceed GT príde o systém Drive Mode Select (DMS), ktorý upravuje výkon v závislosti na zvolenom režime jazdy. Veľmi ma zaujímalo, či táto absencia nejako poznačila dynamické ambície vozidla. Na danú otázku som si stačil odpovedať po pár desiatkach kilometrov za mestom. Nepoznačila. Prečo?

V prvom rade sa zachovalo tlačidlo „Sport“, ktoré teraz slúžilo len na otvorenie výfukovej klapky pre agresívnejší prejav zvuku. Škoda len, že tóny z výfukov naďalej dolaďovali reproduktory vnútri auta. Keby sa ostalo iba pri tej klapke... V druhom rade sú prevody pomerne krátke, čo dovoľuje Ceedu GT celkom rýchlo šplhať k maximálnej rýchlosti, ale zároveň motor dáva o sebe aj viac vedieť pri ustálenej jazde diaľnicou. Kým so sedemstupňovým automatom točil 3000 ot./min., tak pri rovnakom diaľničnom maxime, s manuálom, potreboval o 500 otáčok viac. Časom som si zvykol, ale to falošné dunenie z reproduktorov mi ozaj vadilo.

Zosúladenie spojky, motora a prevodovky si nevyžadovalo extrémnu pozornosť vodiča. Auto ťahalo od spodných otáčok presvedčivo, pričom som sa nemusel veľmi hrať so spojkou, aby sa docielili čisté rozjazdy bez poskakovania. Rukoväť prevodovky má atypický obdĺžnikový tvar, ale to mi neprekážalo. Radí sa s ňou dobre, no chýba tu mechanická odozva. Pri športovom radení treba byť rázny, nakoľko kulisa nemá také jasné docvaknutia zaradenia ako napríklad Hyundai i30 N. Oproti nemu je zvuk len plastový, nie kovový. Tu tiež vidno, že Ceed GT nechce byť čistokrvný športovec, ale každodenné dynamické náčinie.

V konečnom dôsledku však zákazník neprichádza o zážitky z jazdy. Motoru sa páči vo vysokých otáčkach, pričom citeľne ťahá vpred aj po preradení z trojky na štvorku. Ale to sa bavíme už o rýchlostiach nad naše povolené rýchlostné limity. So spotrebou je to ošemetná záležitosť ako pri každom športovo ladenom aute. Kia Ceed GT s manuálnou prevodovkou sa nevedela pochváliť nižšou spotrebou ako Kia ProCeed GT s automatom. Práve naopak, celkový priemer sa ustálil na 8,5 litra na 100 km, čo je o dve deci benzínu viac. Vedzte tiež, že v tomto priemere je zarátané aj moje krotenie za dynamickou jazdou, na ktorú Ceed GT zvádza stále.

Tento hatchback nie je len o svižnom motore, veľmi dobre mu sekunduje podvozok s riadením. Oproti ProCeedu GT sa mi zdal byť tvrdší, ale stále dostatočne komfortný na bežné cestovanie našimi cestami naprieč celým Slovenskom. Keď príde na ostrú jazdu, kolesá sa zahryzávajú do asfaltu s plným nasadením a podvozok im nepovolí odlepiť sa zo zvolenej stopy. Oklamete ho len ubratím plynu v zákrute a správnou korekciou volantu. Vtedy vám dovolí troška zavrtieť zadkom, ale vzápätí prichádza na „pomoc“ stabilizačný systém. Brzdy sa tiež nedali zahanbiť. Majú okamžitý a presvedčivý nástup. Samozrejme, neustále brzdenie ich postupne unaví, ale na niekoľko razantných prejazdov zákrutami cez Pezinskú Babu sú pripravené.

V mojich očiach je Ceed GT výborné kórejské vozidlo, ktoré sa dizajnom, výbavou a kvalitou spracovania musí páčiť aj zákazníkom na Starom kontinente (Európa). Zvládne dobre rolu bežné vozidla vďaka svojim praktickým vlastnostiam, no GT verzia z neho vytvorí aj zaujímavý hatchback, s ktorým sa odlíšite o tuctových Ceedov. Manuál mi v ňom sedí viac ako automat, len škoda toho prifarbeného športového zvuku z reproduktorov.

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.