Počas druhej svetovej vojny vyhlásila americká armáda súťaž na zákazku terénnych vozidiel. Tú vyhrala spoločnosť Willys-Overland, ktorá ponúkla model Jeep Willys MB. Svojou jednoduchosťou a výbornými terénnymi schopnosťami sa stal populárny nielen počas vojnových čias, ale aj v civile. Automobilka Jeep predstavila koncom minulého roka jeho nepriameho pokračovateľa, zoznámte sa – Jeep Renegade.
[adsense]
Kompaktný oranžový terénny automobil stojaci pred mojimi očami sprvu vyžaroval zvláštne dramatické impulzy. Páči sa mi? Nepáči? Snažím sa byť nestranný a tak si nechávam celý týždeň na konečný verdikt dizajnu. Ku koncu tejto recenzie sa dozviete, že Renegadu po pár dňoch podľahnem. Jeho charizma odbúra všetky predsudky.
Automobilka Jeep zaraďuje model Renegade do katogórie SUV. Svojimi hranatými tvarmi, prednou maskou odkazujúcou na Willysa a možnosťou vybavenia redukčnej prevodovky ale nebude zrejme doma iba na cestách. Okrem toho dokáže prejsť mlákou hlbokou 70 cm a „bruchom“ zadrie o zem pri 198 mm hlbokej jame (v opcii tiež vyvýšená verzia Trailhawk so svetlou výškou 210 mm). Za takéto hodnoty by sa nemusel hanbiť ani ľahší Off-Road. Než si to pôjdeme v praxi odskúšať do vojenského cvičiska v povodí Váhu, nazrieme do kabíny.
Pod kožu sa mi začína dostávať Renegade od sadnutia za volant. Ešte vonku som si všimol neprehliadnuteľné detaily ako rozsiahle čierne oplastovanie spodku karosérie, kultová sedemotvorová maska, špeciálne 17-palcové disky s dvojfarebným prevedením a koncové svetlá v tvare vojenskej kanistri. V interiéri to pokračuje otáčkomerom, ktorého „červené pole“ znázorňuje špliechajúce blato, ďalej mohutné madlo pred spolujazdcom a nápis SINCE 1941 na vrchu stredovej konzoly.
Palubnú dosku charakterizujú veľké tlačidlá, čierna farba a robustné stvárnenie. Celkový dojem zo sedenia za volantom je super. Hoci sa Renegade pasuje za najmenšieho z rodiny Jeep, to určite neznamená zlé priestorové hodnoty pre vodiča a spolujazdca. Obaja majú pocit, že sedia v oveľa väčšom aute. Umocňujú to hrubé A-stĺpiky, veľké vonkajšie spätné zrkadlá a volant s hrubým vencom. Renegade zdieľa veľa techniky s Fiat 500X a niečo z tohto Taliana sa predviedlo v podobe páčok, tlačidiel i grafiky palubného počítača.
Vzadu sediaci pasažieri nemajú už toľko veľkorysých priestorových možností, to isté platí o kufri so základným objemom 371 litrov. Usadia sa sem v stiesnenejšom režime, to znamená minimálna rezerva na kolená a v prípade trojice dospelých osôb žiadne centimetre navyše v šírke ramien. Na druhej strane, každá osoba v aute si má kde uložiť svoje príručné drobnosti ako mobil, plastovú fľašku, či peňaženku.
Paleta motorov do Renegada začína základnou atmosférickou jedna-šestkou, potom sú v ponuke ešte tri turbomotory. Jeden o objeme 1.4 Multiair spaľuje benzín, a dva naftu (1.6 Mtj resp. 2.0 Mtj). Z pohonu je teda čo vyberať, podobne tiež s náhonom. Do mesta postačí predná hnaná náprava, potom do terénu pripájateľná štvorkolka a na expedície 4WD s redukciou. Náš oranžový drsňák dostal 2.0 Mtj pod kapotu, šesťstupňovú manuálnu prevodovku a strednú úroveň náhonu.
Hore som spomínal sebavedomé črty a výborné technické parametre podobné Off-Roadu. S Renegadom som zamieril rovno do terénu na celý deň. Povozíme sa spolu najprv po necestách. Dvojlitrový diesel s výkonom 103 kW a krútiacim momentom 350 Nm absolútne stačí na prekonávanie prudkých výjazdov na kopce a prejazdy štrkovými koľajami. Limit sa ťažko hľadá i pri nájazdových uhloch, nakoľko Renegade zakončujú krátke previsy. Kratší rázvor náprav dovolí prejsť také perličky ako ostré horizonty kopčekov. Ako to v praxi vyzerá uvidíte i na nasledovnom krátkom videu.
Druhá disciplína preverila schopnosť brodiť vodou. Dno tvoril štrk s mazľavými usadeninami, po mláke nasledoval celkom prudký štrkový výjazd do kopca. Renegade má na takéto podmienky uspôsobenú elektroniku. Podľa toho, či jazdíte po snehu, blate, štrku, piesku alebo ceste, volíte si pomocou otočného ovládača jednotlivé režimy. Tento systém označovaný Jeep Active Drive poznám už z Cherokeeho. Funguje na princípe pripájania zadnej nápravy pomocou medzinápravovej spojky v olejovej vani.
[adsense]
Brodenie v hlbokej vode pre Renegade neznamená konečnú. Musím pochváliť, že elektronika veľmi poctivo pracuje pribrzďovaním kolies alebo prenášaním výkonu na prednú, či zadnú nápravu. Ak sa dostanete do hlbokého blata, z ktorého si myslíte, že nie je cesty späť, Renegade to stále zvládne. Nechcem z daného vozidla robiť Off-Road machra, avšak majte na pamäti, že s rozumom a štipkou šikovnosti sa dostanete na tomto aute ozaj ďalej v teréne ako s bežným SUV. Nezapierajú sa v ňom dlhoročné znalosti automobilky z terénu.
Presuňme sa na normálny asfalt. Ono totiž, hoci Renegade porazí v teréne kadejaké SUV, toto víťazstvo mu bude nanič, ak komfort cestovania na bežných cestách posádku vyklepe z kostí. Samonosná karoséria s nezávislým zavesením kolies zabezpečuje lepšie jazdné vlastnosti na vozovke ako kedysi používaný rám na Willyse. V každom prípade, vplyvom kratšieho rázvoru toto auto troška poskakuje na jamách, ale zasa perfektne drží stopu v zákrutách. Nechová sa ťažkopádne, veď jeho pohotovostná hmotnosť je len 1430 kg (to je menej ao 200 kg ako Opel Insignia ST).
Sem-tam do kabíny preniknú tupé nárazy od tlmičov, inak však pohlcuje drobné nerovnosti dobre. Horšie to je s aerodynamikou a spotrebou paliva. Škatuľová karoséria zaviňuje veľký odpor vzduchu pri vyšších rýchlostiach, kedy okrem hlasného obtekajúceho vzduchu karosérie pije z nádrže naftový dvojliter 8,8 litra nafty na 100 km. Oveľa lepšie parametre som zaznamenal na okresných cestách. Apetít klesol o dva litre. Malá palivová 48 litrová nádrž tak spôsobí, že na čerpacích staniciach budete zastavovať častejšie.
Riadenie považujem za adekvátne k štýlu auta. Poskytuje dostatočný odpor do volantu, čo oceníte na dlhšie trasy, kedy netreba príliš korigovať smer jazdy, naopak v meste sú parkovacie manévre pre nežné pohlavie ako posilňovňa. Výbornú známku si zaslúži radiaca páka šesťstupňovej prevodovky. Nemá iba mohutnú hlavicu, taktiež sa chváli presnou kulisou radenia, krátkymi dráhami a decentnými cvaknutiami po zaradení.
Jeep Renegade si u mňa vyslúžil veľký obdiv. Týždeň s ním strávený stačil na to, aby sa mi nielen vryl do kože, ale aj vyvolal vo mne chcenie. Chcel by som ho mať doma zaparkovaný v garáži. O cene môžem hovoriť iba subjektívne. Niekomu príde 17 890€ veľa, za 4WD dokonca minimálne 25 140€, ale vzhľadom na možnosti, ktoré toto auto ponúka, pokladám sumu za Odpadlíka (anglický preklad Renegade) prijateľnú.
[adsense]
Prvýkrát tu vidím medzeru medzi segmentom SUV a Off-Road, tak si to pomenujem po svojom. Renegade bude pre mňa Middle Off-Road alebo Hardcore SUV.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1956 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 103 / 3750 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 350 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 185 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9.5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,0 / 4,5 / 5,1 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,8 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4236 / 1805 / 1690 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 351 / 1297 |
Objem nádrže (l): | 48 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1430 / - |