Neexistuje príliš veľa luxusných SUV, ktoré by vedeli s premiantmi v predajoch tak dobre bojovať ako to vedel od zrodu VW Touareg. Prvá generácia odbúrala BMW a Mercedes z poľa v momente, kedy sa predstavila motorizácia V10 TDi a Touareg sa tak právom stal váženým prémiovým konkurentom. Modely X5 a ML nevedeli z naftových motorov ponúknuť nič silnejšie ako šesťvalce.

Automobilka upustila od dvoch valcov pod kapotou pri zrode druhej generácie VW Touareg, avšak aj to stačilo na pokorenie výkonových možností oproti konkurencii. Danú motorizáciu a generáciu som mal možnosť v krátkodobom teste preveriť. Disponoval výkonom 250 kW, osemstupňovým automatom, vzduchovým podvozkom a kopou iných prvkov, ktoré v teste ešte spomeniem.

VW Touareg 4.2 TDi V8

Testovaný dvojročný exemplár mal na konte pred prevzatím necelých 40 000 km, čo sa dá považovať ešte za zánovné auto. Zachovalá karoséria bez jediného škrabanca alebo interiér bez jedinej odreniny kilometrovému nájazdu odpovedajú. V modrej metalíze s 20 palcovými diskami pôsobil na mňa Touareg honosne, avšak viac ma zaujala jeho veľkosť. Nastupovanie doň pre postavy nižšieho vzrastu môže byť trošku kostrbaté a neraz som si obtrel nohavice o prah.

Bez pochyby tvrdím, že pracovisko vodiča patrí medzi to najlepšie v akom som doposiaľ sedel. Kvalitné spracovanie materiálov je iba nejaký základ od čoho sa Touareg v rozmaznávaní vodiča a spolujazdca odrazí. Nasledujú totiž mäkčené materiály, dvojfarebné kožené prevedenie a ohromné množstvo prvkov výbavy, medzi ktoré patria štvorzónová klimatizácia, nezávislé vykurovanie interiéru, špičkovo hrajúca aparatúra Dynaudio, multimediálny systém s navigáciou, DVD prehrávačom a 60 GB interným diskom.

VW Touareg 4.2 TDi V8

Sťažovať sa nedá ani na priestorové možnosti VW Touareg. Štyroch pasažierov odvezie bez známky straty komfortu sedenia, pričom im ponúkne vyhrievanie alebo ventilovanie sedadiel. Zadnú lavicu delenú 40.60 viete posúvať v rozmedzí 160 mm a manipulovať so sklonom operadiel. Pasažier sediaci v strede zadnej lavice je ochudobnený o priestor na nohy skrz vystupujúci stredový tunel, kde je umiestnený diferenciál. Do kufra so základný objemom kufra 580 litrov vtesnáte nielenže dostatok batožiny, ale aj s maximálnym pohodlím, nakoľko si môžete zadnú nápravu vďaka vzduchovému pruženiu znížiť.

Dosť bolo opisu interiéru, ide sa testovať technika. Prebúdzam k životu mohutný naftový osemvalec. Spod kapoty sa ozve dôrazné zahrmenie, no potom sa pracant upokojí a posádka skoro nevníma, že motor je naštartovaný. Výkon 250 kW sa prenáša cez osemstupňovú prevodovku na obe nápravy, pričom o prerozdelenie sily sa stará medzinápravový diferenciál Torsen. Z pohľadu riadenia vodič nič nevníma, užíva si ľahkú obsluhu.

VW Touareg 4.2 TDi V8

Na voľnobehu tichý agregát sa razom stáva, po zaradení a pridaní plynu, hrmiaci. Ale tak príjemne a rešpektovane. Rád som ho počúval a tých 800 Nm dostupných od 1750 - 2750 ot./min. spôsobovalo neraz mojej chrbtici slušné preťaženia. Rev ôsmich valcov sa krásne stupňuje s nárastom otáčok a auto promptne vyráža rýchlo vpred. Pozoruhodná je tiež nameraná priemerná spotreba paliva. V zmiešaných podmienkach som sa dostal na celkový priemer iba 9,4 litra. To má za následok hlavne automat, pretože otáčky motora udržuje častokrát len na úrovni 1200 a diaľničné povolené maximum 130 km/h zvláda pri 1700 ot./min.

Vodič si volí svoje vlastné preferencie jazdy na ovládacom paneli za voličom automatickej prevodovky. Ľavým kruhovými ovládačom má možnosť nastaviť cestný režim alebo terénny, pravým zasa svetlú výšku vozidla v rozmedzí od 16 cm až po 30 cm a v strede medzi ovládačmi tuhosť tlmičov.

VW Touareg 4.2 TDi V8

Najčastejšie som využíval cestný režim s nastavením tlmičov na normál a automatickou reguláciou svetlej výšky. Bol to najideálnejší kompromis, ktorý dovoľoval riadiť auto svižne pri zachovaní komfortu. Hoci je tu ešte možnosť voľby režimu z normálu na komfort, v meste sa mi neraz stalo, že tlmiče nevedeli spracovať náraz od kanála tak citlivo a to práve kvôli svetlej výške, ktorá bola vyššia ako pri normále. Karoséria sa tak zbytočne kývala zo strany na stranu. Komfortný režim zrejme využijete maximálne na diaľnici.

VW Touareg 4.2 TDi V8

Posledný športový mód som si vyskúšal iba raz v spleti zákrut. VW Touareg nepatrí medzi tie SUV, ktoré vedia maskovať svoju pohotovostnú hmotnosť (2222 kg). Tlmiče eliminujú v značnej miere náklony v zákrute, no stále sú príliš veľké na šialenú dynamickú jazdu serpentínami. Touareg treba brať ako veľké luxusné SUV na pohodlné cestovanie a zdolávanie terénnych nástrah pri výjazdoch k lyžiarskym strediskám.

Osemvalcové motory boli v základe vybavené týmto vzduchovým pružením a dokonca aj elektrickým ťažným zariadením, na ktoré ste mohli zapriahnuť brzdený príves o hmotnosti do 3500 kg. Všetky tieto prednosti robia z VW Touareg perfektného viacúčelového spoločníka na cestách za oddychom, aj prácou.

VW Touareg 4.2 TDi V8

Nový majiteľ dostane od TODOSU pri predaji kompletnú servisnú knižku, dva kľúče a auto v záruke. Cena  49 900€ s DPH sa mi sprvu zdala byť vysoká, avšak po prevezení sa a skonštatovaní výbavy je viac, než priaznivá. Vzhľadom na nízky počet kilometrov je zrejmé, že majiteľ nebude musieť investovať do servisu vozidla dlhšie obdobie.

Kontaktné informácie na kúpu testovaného vozidla ako aj aktuálnu ponuku nájdete na stránke www.auto-online.sk

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Vidlicové
Počet valcov/ventilov 8 / 32
Zdvihový objem (cm3) 4134
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 250 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 800 / 1750 - 2750
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 8
Maximálna rýchlosť (km/h): 242
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 5,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 11,9 / 7,4 / 9,1
Spotreba počas testu (l/100km): 9,4
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4795 / 1940 / 1709
Batožinový priestor - min./max. (l): 580 / 1642
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 2222 / 698

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.