Nezačíname vôbec zle. Biela šelma v novej srsti, veľkosti XF, je na trhu ešte celkom čerstvá. Hoci jej označenie poznáme niekoľko rokov, nejde len o nejaké vizuálne omladenie. V prvom rade, Jaguar XF schudol o 190 kg (podľa verzie), nabral na tuhosti o 26% a taktiež poskytne viac miesta v interiéri vďaka nárastu rázvoru o 51 mm (2690 mm). Váha sa podarila znížiť použitím tenších, no tuhších hliníkových zliatin.
Všetky hmotnostné opatrenia jasne naznačujú, že táto dravá šelma chce byť v džungli ostatných konkurenčných šeliem najšportovejšia a najlepšie ovládateľná. Než sa s ňou riadne prevetrám v serpentínach kúsok od Drietomy, pozrime sa na exteriér a interiér troška bližšie.
XF sa od svojho predchodcu líši modifikovaným zovňajškom. Predná maska chladiča sa ešte viac zväčšila. Predné svetlomety sú v opcii s full LED osvetlením a majú pozmenenú grafiku, pričom sa do nich implantovali LED denné diódy v tvare J. Spodná časť predného nárazníka ostáva bez zmeny.
Zadok XF je teraz o poznanie športovejší a to vďaka novým, o niečo užším, svetlometom. Zachovalo sa pôvodné riešenie, teda prepojenie s chrómovanou lištou medzi ľavým a pravým zadným svetlometom. Menej sa mi už páči vystrčená dvojitá koncovka výfuku. Výkonnejšie verzie majú jednu hrubšiu koncovku po každej strane, čo pôsobí športovejšie.
Z celkového hľadiska je terajšia generácia Jaguaru XF opticky o poznanie „chudšia“ ako predchodca. Exteriér si viete v rozsiahlom príplatkovom cenníku doladiť podľa svojich predstáv. Od kolies, cez tvar nárazníkov až po spomínané koncovky výfukov. Náš testovaný exemplár lovil pohľady okolia na každom odjazdenom metri asfaltu. A v uliciach miest sa medzi nemeckými rivalmi krásne vynímal, čo znervózňovalo majiteľov týchto áut. Ich kočky sediace na sedadle spolujazdca hádzali zvodné pohľady na vodiča v Jaguári.
Pravda! Karoséria sa síce zásadne rozmerovo nezmenila (je kratší o 7 mm a nižší o 3 mm), avšak aj tak sa podarilo, podľa mňa, Jaguaru XF zmeniť charakter – z elegantného na športovejšieho. Interiér je tiež nový, no jeho charakteristika predchodcu ostala rovnaká – strohá elegancia.
Strohosť začína pohľadom na analógové budíky, vďaka za ne! Ich číslovanie nie je podľa môjho gusta, avšak prehľadnosť sa tu nedá vyčítať. Medzi otáčkomerom a rýchlomerom má priestor veľký farebný displej, na ktorom, okrem iného, vidíte údaje z palubného počítača, stav paliva, teplotu motora, rýchlosť a navigačné povely. Hold, tieto funkcie treba nejako ovládať. Na ich obsluhu máte vyčlenené tlačidlá na ľavom ramene volantu. Potrebujete zhruba pár hodín praxe, aby ste vedeli intuitívne prezerať, resetovať alebo premieňať zobrazované údaje.
Jaguar je aj o množstve inteligentných, komfortných a bezpečnostných systémoch. O všetkých sa podrobne dočítate v rozsiahlej stostranovej brožúre na oficiálnych stránkach značky. Ja spomeniem iba tie najhlavnejšie a ich činnosť v praxi.
Z tých inteligentných vyberám adaptívny tempomat. Priatelia, toto je prvý tempomat, ktorý sadne bežnému slovenskému vodičovi do rúk. Predstavte si, že okrem nastavenia bezpečnej vzdialenosti od vozidla, sa dá úplne vypnúť. V tom najkratšom rozsahu tempomat nebrzdí príliš skoro, takže auto pred vami registruje, že sa niečo rúti za ním rýchlejšie a pekne uhne. Iné tempomaty sú prednastavené tak, že iba dorovnávajú rýchlosť s pomalšími autami pred nimi a to naozaj priskoro. Jaguar XF sa nebojí priblížiť ku kamiónu na diaľnici a potom radšej razantnejšie dobrzdiť.
Z komfortných prvkov vyberám príplatkovú audiosústavu Meridian o výkone 380 W a jedenástimi reproduktormi. Už táto testovaná sústava hrala perfektne, čo potom bude robiť s ušami ozvučenie 850 W so 17 reproduktormi a priestorovým zvukom? Z tohto anglického sedanu si teda urobíte razom aj koncertnú sálu.
Ani Jaguar XF však nie je úplne bez chýb. V prémiovom segmente sa hľadajú veľmi ťažko a väčšinou sú to len maličkosti. V tomto prípade ide o elektrické nastavenie predných sedadiel. Kým ovládanie je tradične umiestnené na boku sedadla, pamäť už nelogicky vo výplni vodičových dverí. Častokrát sa mi stalo, že miesto stiahnutia okna som si navolil pamäť sedadla. Za jazdy to nie je nič príjemné, keď sa vám zrazu automaticky odsúva sedačka a prestavujú zrkadlá.
Tou druhou chybičkou v interiéri, je azda len môj subjektívny pocit z celkového pohľadu na palubnú dosku. Nepáči sa mi strohá elegancia. Nemeckí prémioví konkurenti hrajú na moju nôtu výraznejšie, ale zasa nevedia tak bravúrne doladiť detaily ako Jaguar. Napríklad krajné klimatizačné výduchy sa pri každom štartovaní pekne otvoria a po skončení jazdy zasa zavrú. To isté robí tiež kruhový ovládač automatickej prevodovky ZF.
Má zmysel rozpisovať sa o priestore pre posádku? Podľa mňa nie. Prémiové autá sa kupujú kvôli sociálnemu statusu a okrem toho, automobilky zákazníkom ponúkajú modely vždy na mieru. V prípade XF je toto auto maximálne o štvorčlennej posádke. Vodič sedí pekne nízko k zemi, a zadní pasažieri majú dosť miesta na kolená aj vďaka zväčšenému rázvoru náprav. Odkladacie priestory, držiaky na nápoje a veľký kufor tu nechýbajú. Navyše, toto auto už od výroby viete kúpiť s odnímateľným ťažných zariadením, prípadne aj elektrickým.
Ak som vás neunudil statickými dojmami z auta, dočítavate sa k akčnejšej časti recenzie – jazda. Model XF sa dá nakonfigurovať so štvorvalcovými a šesťvalcovými motormi. My sme na test mali takmer základný agregát, a to konkrétne výkonnejšiu verziu dvojlitrového vznetového motora o sile 132 kW. Poháňaná je len zadná náprava, v opcii môžete dostať aj AWD, avšak iba v kombinácii s trojlitrovým dieslom V6.
Nič to! Náš testovaný dvojliter nepochádzal z lenivých končín. Veď 180 koní a výrazne nízka váha vozidla (1,6 tony) sú dostatočné predpoklady na slušný záťah. Ešte pred samotnou jazdou musíte motor naštartovať. To sa vykonáva strieborným tlačidlom na stredovej konzole palubnej dosky. Diesel za studena troška rapoce, ale dlho mu to nevydrží. Po zahriatí je krásne tichučký, až po prekročení 3000 ot./min. zaregistrujete, že sa niečo pod prednou kapotou ozýva.
Mierim si to na diaľnicu. Obtekajúci vzduch okolo karosérie po dosiahnutí povoleného limitu sa dá prirovnať k vánku opierajúceho sa do listnatých korún stromov. Oveľa viac hluku prichádza od pneumatík, hlavne na drsnejšej ploche asfaltu. Teším sa tiež z perfektnej priemernej spotreby. Ono, motor točí necelých 1800 ot./min. na diaľnici, čo sa podpísalo na priemere len rovných šesť litrov. Ja som sa však počas týždňa s XF-kom nemaznal, a tak hodnoty priemerného cyklu skákali. Ozaj drsná jazda vypýtala okolo deväť litrov nafty, naopak ekojazda je za smiešnych 5,3.
Teraz k tej športovej jazde. Jaguar montuje do svojich modelov automatické prevodovky od renomovanej firmy ZF. Tá je asi posledným rozhodujúcim elementom k dokonalému užívaniu si jazdy. Či dokáže byť tento anglický elegán aj športový som skúšal v hojnej serpentínovej oblasti pri Drietome.
Volím režim Sport, vypínam stabilizáciu a pevnejšie zovriem volant. Cítim, že riadenie stuhlo, no mohlo by byť aj tuhšie. Plyn je akosi okamžite citlivejší a prevodovka sa s motorom nemazná. Otáčky mu ponecháva maximálne a ak jazdíte na manuálnom režime, nepreradí ani pri obmedzovači. Jedna, druhá vlásenka, potom ostrý vracák, zadok sa na chvíľu odlepil, no jemnou korekciou volantu sa auto vo výjazde vyrovnalo.
Jaguár XF posiela poctivo všetky informácie z cesty vodičovi a ten tak má dôvod na úsmev. Pravidelne som využíval normálne tempo jazdy, kedy je XF pekne pohodlné a kilometre v ňom ubiehajú veľmi rýchlo. Bude vás rozhodne baviť. Ostáva na záver spomenúť, že stužená karoséria sa ani na väčších nerovnostiach na ceste nekrúti.
Kto si ho kúpi? Možno musíte mať k značke vzťah, aby vás zaujala a možno len vkus. Ak sa na cestách nechcete pripojiť k tuctovým nemeckým prémiovkám, máte radi možno troška konzervatívny luxus, tak Jaguar XF rozhodne do vašej garáže patrí. Jazdnými vlastnosťami, ponukou výbavy aj individualizáciou ani náhodou nezaostáva oproti konkurencii.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 /16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1999 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 132 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 430 / 1750 - 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 218 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,1 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,2 / 3,8 / 4,3 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4954 / 2091 / 1457 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 540 / - |
Objem nádrže (l): | 66 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1595 / - |