Značka, ktorá kedysi konkurovala Mercedesu či BMW, dnes balansuje na hrane európskeho nezáujmu. V apríli 2025 predal Jaguar v celej Európe len 49 vozidiel – a podľa mnohých za to môže už teraz vysmievaný model 00 Electric, ktorý sa ešte ani nezačal predávať.
Prepad, aký si nikto nevedel predstaviť
Jaguar je v Európe prakticky neviditeľný. V apríli 2025 značka predala len 49 nových vozidiel naprieč celým kontinentom. Pre kontext – takéto čísla bežne dosahujú dílery značiek ako Morgan či Caterham, nie globálna automobilka s vyše 90-ročnou históriou.
00 Electric: Vízia, ktorá zákazníkov odradila
Očakávania boli veľké. Jaguar plánuje s modelom 00 Electric vstúpiť do novej éry – elektrickej, minimalistickej, futuristickej. Lenže práve táto vízia sa javí ako totálne odtrhnutá od reality tradičných klientov.
Silueta SUV so zníženou karosériou, svetlá inšpirované sci-fi a futuristický interiér pôsobia podľa mnohých skôr ako koncept startupu než nástupca elegantného XF.
Značka chcela zaujať budúcnosť, no zatiaľ stratila prítomnosť.
Kríza dôvery: Jaguar si podráža vlastné nohy
Zdroje z predajnej siete priznávajú, že zákazníci často rušia konfigurácie a zvažujú konkurenciu – najčastejšie BMW i5, Audi A6 e-tron či dokonca čínske NIO. Nie preto, že by bol Jaguar objektívne horší, ale preto, že značka pôsobí nekonzistentne.
00 Electric sa ešte nepredáva, no už teraz sa stal symbolom toho, kam sa značka uberá – a kam zákazníci nechcú ísť.
Z britskej ikony európsky outsider
Jaguar bol v minulosti rešpektovanou značkou na trhu s prémiovými autami – XJ, F-Type či XF si svoje miesto u zákazníkov našli. Dnes však značka balansuje na hranici európskeho nezáujmu.
Podľa údajov z apríla 2025 predala značka v celej Európe len 49 vozidiel. Pre porovnanie: aj v slabých rokoch sa Jaguar pohyboval v desaťtisícoch. Tento údaj nie je len varovným signálom – je alarmom.