Zdá sa, že čoraz častejšie prichádzame na chuť automobilom z Kórei. Mylné je sa domnievať, že lákajú potenciálnych kupcov nízkou nadobúdacou cenou. Dať 11 990€ za pekný trojdverový Hyundai nižšej strednej triedy nie je málo, to si už vyžaduje záruku kvality, ktorú Hyundai posledné roky priniesol do Európy v nových modeloch. Popri silnej konkurencii ako je Mégane Coupé, Leon SC alebo dvojička Pro cee´d musí i30 3dv. presvedčiť.
Aktuálny cenník svietiaci na oficiálnej slovenskej stránke Hyundai napovie, komu novinka dobre sadne. Troška si prezrime dizajn auta a jeho nepatrné rozdiely od päťdverového variantu. Štruktúra prednej masky imituje staršieho brata, ale dostala okrúhle hmlové svetlomety, do ktorých sú implantované LED-diódy pre denné svietenie.
Markantnejší dizajnový prechod logicky prezrádza bočná silueta so strmším znížením strechy a rozmernými dverami. Ich otváranie vyžaduje väčší rozptyl, preto treba nato myslieť pri parkovaní. Vzadu sú tiež mierne pozmenené hmlovky, no viac zaujme iná grafika reflektorov v noci. Okrem horšieho nastupovania do kabíny pri obsadzovaní zadných sedadiel sa ťažko píše o rozdieloch s päťdverovým hatchbackom. V podstate pribudli len možnosti sfarbenia čalúnenia sedadiel.
Neviem aký presne mala automobilka zámer všeobecne po uvedením trojdveráku na trh, ale ak sa na neho dívam zo slovenského marketingu importu, tak celkom svojsky dáva na výber zákazníkovi. Ten, kto nepotrebuje mať praktickejší hatchback a radšej ocení výkonnejší motor, môže siahnuť po i30 3dv., pretože u nás začína základ s akciovým bonusom na úrovni 11 990€ za motor 1.6 MPi, pričom v i30 5dv. tvorí za rovnakú cenu základ 1.4 MPi. Keby ste chceli kúpiť i30 5dv. s motorom 1.6 MPi, ktorý má trojdverák už v základe, vycálujete minimálne 13 690€ a dostanete ho až v druhom stupni výbavy Comfort.
Z hľadiska priestrannosti sa dramaticky nič nemení až na avizovaný horší prístup na zadnú lavicu. Auto je plnohodnotné päťmiestne, zmenšil sa objem batožinového priestoru o 30 litrov. Pasažieri na druhom rade sedadiel možno pocítia stiesnenejšie podmienky skrz strmšiu strechu, ale strach z klaustrofóbie nie je na mieste. Miesto sa stotožňuje s ostatnými konkurentmi tohto segmentu, takže je to v poriadku. Mohlo sa azda myslieť na viac odkladacích schránok. Neexistuje tu ani lakťová opierka s držiakmi na nápoje.
Vodič a spolujazdec po vyskúšaní všetkých troch dostupných karosárskych verzií ťažko usúdi, v ktorom sa mu sedelo najlepšie. Sú si maximálne rovnocenné, akurát i30 SC má výraznejšie posunutý B-stĺpik vzad, čo málinko zhoršuje načahovanie sa po bezpečnostnom páse. Hoci tu je nastaviteľný podávač, jeho plastová konštrukcia je však dosť labilná a ľahko sa pri nesprávnej manipulácii môže zlomiť.
Premeškali sme niekoľko pokusov vyskúšať na celý týždeň šesťstupňovú automatickú prevodovku, určite sa viac hodí do kombička, ale budiš, i v trojdverovom aute preukáže svoje vlastnosti. S motorom 1.6 CRDi je i30 3dv. vrcholnou a najdrahšou alternatívou. Jediný naftový motor dosahuje výkon 94 kW z toho malú silu si pýta automat. Prečo tá istota v tvrdení? Dobre si pamätám slabšiu odvodeninu agregátu s 81 kW v kombičku spriahnutým s manuálom. Perfektne šiel za plynom a dynamika nechýbala. Tu v i30 3dv. s vyšším výkonom automat neprospieva dynamickej jazde. Opäť ako iné nerenomované automatické prevodovky je naladená na komfortnú a vyrovnanú jazdu.
Akýkoľvek pokus o športovú jazdu vodiča znechutí, radí oneskorene a nehanbí sa o trhnutý prevod. Z opačného štýlu jazdy naopak deklaruje zamatové radenie. Tichý chod štvorvalca dolaďuje komfortnú atmosféru v interiéri. Konzumné nároky sú v norme, automat našťastie nemá výrazný vplyv na spotrebu, po tisícke kilometrov jazdy som vďaka nechuti jazdiť rýchlo dosiahol priemer len 5,4 litra na 100km. Nameraná hodnota zahrňuje jeden dlhý denný výlet a päť dní jazdenia v meste a jeho blízkom okolí.
Hyundai sa pochlapil, darí sa mu vytvárať krásne automobily, stále zlepšuje výberové portfólio modelov pre zákazníka. Novinka menom i30 3dv. je verná kópia aktuálnych modelov i30.
Zbytočne by som obťažoval riadkami o ďalších rozdieloch, keďže sú totálne nepatrné, novinku berte skôr ako oneskorenú voľbu modelu i30 pre tých, ktorým zatiaľ nesadol hatchback alebo kombi.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1582 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 94 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 260 / 1900 - 2750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 197 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 4.9 / 3.7 / 4.1 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4300 / 1780 / 1470 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 378 / 1316 |
Objem nádrže (l): | 53 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1496 / 424 |