Väčšinou nemám potrebu testovať jedno a to isté auto dvakrát, hoci pri viacerých by som sa k nim rád vrátil a nechal si ich pre radosť. S kórejským hot-hatchom Hyundai i30 N som musel spraviť výnimku. Nielen kvôli tomu, že ma v prvom teste očaril. Nedalo mi spávať ako sa asi predvedie za lepších poveternostných podmienok a na letných pneumatikách. Február 2018 bol vtedy veľmi mrazivý a zasnežený, čo úplne nešlo ruka v ruke so športovou jazdou. Test, ale odhalil jeho všestranné využitie. V zime sa s ním nemusíte báť vyjsť na cesty. Nezabijete sa.

Hyundai i30 N Performance

Pripomeňme si troška ako sa tento hot-hatch zrodil. Kórejčan má nemecké vlohy vďaka Albertovi Biermannovi, ktorý predtým pracoval pre divíziu BMW M GmbH. Tam si asi povedal, že 30 rokov skúseností aplikuje na značke, ktorá nemala doteraz riadne športové vozidlá. Veď to je oveľa väčšia výzva. A tak Hyundai založil, pre zmenu, divíziu N, ktorej šéfuje práve Biermann. Už jeho prvý počin s označením i30 N jasne ukazuje, že to myslia s kvalitou vážne. Vrcholný model rady i30 je kompletne prepracovaný od podvozka, cez motor, prevodovku, exteriér a interiér.

Keďže bol tento testovaný exemplár opäť v konfigurácii Performance a okrem farby naozaj nedisponoval ničím navyše alebo menej, preskočím riadky o opise exteriéru a interiéru. Vedzte len, že v drahšom balíku Performance dostanete na viac 25 koní, samosvorný diferenciál na prednej náprave a variabilnú výfukovú sústavu s ventilom. Adaptívny podvozok je štandardom aj pri slabšej verzii. Poďme už konečne jazdiť na suchom, teplom, slovenskom asfalte!

Hyundai i30 N Performance

Poviem vám to na rovinu! Veľakrát vás Hyundai i30 N premení za volantom na 18 ročného pubertiaka. Ale v tom dobrom slova zmysle. Zabudnete na starosti, povinnosti a vžijete sa do dôb, kedy ste mali na stenách plagáty tuningových áut. Už samotné štartovanie vytvára úsmev na perách. Následné uchopenie volantu do ruky a zaradenie prvého prevodového stupňa s mechanickým podtónom, vyvolajú prvé zimomriavky na tele. Začínate si uvedomovať, že nejazdíte s obyčajným Hyundai i30. Tento má športovú dušu a postupne vám ju ukazuje.

V bežných testovacích autách, ako je napríklad aj civilný Hyundai i30, som sa väčšinou premával mestom bez povšimnutia. Športové „enko“ však už  samotným výzorom vyvoláva záujem okolia a kto náhodou odoláva kukuču, tak je tu ešte otvorená klapka na výfuku. Stačí zvoliť jazdný režim „N“ na volante, stlačiť plyn hoc aj na neutrále na podlahu a z výfuku zaznejú hlučné výbuchy ako zo závodného špeciálu. Zaručene sa otočí každý. Znova som si pri týchto šibalských úkonoch uvedomil, že ma i30 N vrátilo o 10 rokov späť, kedy som to robil z frajeriny na každom aute, no prdov a prekvapených pohľadov som sa nedočkal.

Hyundai i30 N Performance

Opúšťam hlavné mesto, volím si cestu cez Pezinskú Babu a chystám sa na divokú jazdu zákrutami v najostrejšom režime „N“. Celkovo ich má i30 až päť. Štyri z nich (Eco, Normal, Sport, N) sú prednastavené elektronicky a piaty zvaný N Custom dovoľuje nastaviť si rôzne súčasti auta podľa vlastných preferencií. To znamená, že môžete mať, napríklad, v režime Eco motor, ale budete radiť stupne s elektronickými medziplynmi a poprdkávať z výfuku. Ideálna kombinácia, nie? :)

Ostrá jazda zákrutami v režime N nie je stavaná na naše hrboľaté cesty. Treba si dopredu dobre zvážiť, kde chcete jazdiť rýchlo, keďže adaptívny podvozok urobí z tohto auta motokáru. Má neskutočne ostré reakcie na plyn, na zatočenie volantom a cez hrbole doslova preletuje. Športový mód je o niečo prijateľnejší, ale ani v prvých dvoch si neodkrojíte priveľkú porciu z charakteru auta. V premávke, totiž, viac oceníte bezpečnosť s komfortom a občasné to šikovné predbehnutie pomalšieho auta. Ja som sa s týmto vozidlom vybral na východ Slovenska a celkovo sme spolu strávili 1100 kilometrov. Za ten čas mi opäť ukázalo ako veľmi dobre dokáže plniť rolu univerzálneho auta.

Hyundai i30 N Performance

Akurát sa pripravte na častejšie drahé zastávky na čerpacích staniciach. Je úplne jedno, či toto auto jazdí pomaly na zasnežených cestách alebo sa premáva na dlhých trasách predpísanou rýchlosťou na letných pneumatikách. Z nádrže si vypýta minimálne 9,2 litra benzínu, až 10,5 litra. V závislosti od toho ako často si doprajete medziplyny v tuneloch a rýchle predbiehanie pomalších áut na okresných cestách.

Sviatočné premávanie po mestských uliciach alebo okresných cestách s častými hrboľmi filtrujú tlmiče tuho, čo je pochopiteľné. Nemal som však pocit, ani po 400 kilometroch jazdy, že auto zo mňa vyklepalo všetky kosti. Naučí vás vyhýbať sa kanálom a aj defenzívnejšej jazde v meste. Práve kvôli elimináciám od prípadných nárazov z nerovností, aby ste ich stihli včas zazrieť. Nízkoprofilové gumy neuchránia disky pred odretím od obrubníka a ani nevydržia všetky ostré výmole na cestách. Každú jamu som prechádzal pod paľbou nadávok, so skrčenou chrbticou a so stisnutými zubami.

Hyundai i30 N Performance

Repete sa vydarilo! Hyundai i30 N potvrdil svoje schopnosti. Je to všestranné auto na denné použitie s obrovskou dávkou duše a maximálnym potenciálom ukojiť dynamické srdce nejedného vodiča.

Cenník Hyundai i30 N

Technické údaje Hyundai i30 N

 

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.