Automobilke Hyundai sa za posledné roky nepodarilo stúpiť vedľa. Všetko, čo predstavila sa uchytilo a získava si priazeň. Jedným z najväčších ťahúňov modelovej rady je Hyundai i30. Vyrába sa v troch karosárskych verziách a to trojdverový, či päťdverový hatchback i kombi. Turbo v spojení s benzínovým motorom tu máme prvýkrát a tak som celkom zvedavý ako to pôjde!
Malá zastávka pred štartovaním auta sa koná pol metra od dverí. Prehliadam si dizajn auta, skutočne sa mi páči. Vyzýva oči, aby si ho dosýta prezerali. Chvastá sa športovým nárazníkom, v ktorom sú implantované LED denné svetlá. Po bokoch narazíte na menej dynamické, zato pekné dvojfarebné päťlúčové disky z ľahkých zliatin obuté do nízkoprofilových pneumatík. Decentný, avšak veľmi pekný difúzor pod zadným nárazníkom odhaľuje dva výfuky, každý po jednej strane. Nesmiem zabudnúť ani na samotnú oranžovú metalízu, ktorá sakramentsky sedí tomuto autu.
Naladený z pútavého exteriéru s úsmevom na tvári nasadám dovnútra. Interiér poznám dôverne zo starších testov a sedel som už v tom vynovenom pri Hyundaii s automatickou sedemstupňovou prevodovkou. Preto ma neprekvapila možno už mierne starobou poznačená palubná doska . Sústreďujem sa na detaily, ktorých tu je celkom dosť. Zapáči sa vám čierny interiér s červenými dekoráciami na sedadlách, radiacej páke alebo venci volantu. Možno práve štvorramenný volant mi tu nesedí. Chýba mu hrubý veniec a menší priemer. Inak hodnotím pozitívne dojmy.
Hoci sa Hyundai navonok i vnútri tvári športovo, zachováva si svoje priority. Odkladacie priestory, miesto na sedadlách, veľkosť batožinového priestoru to všetko ostáva na rovnakej úrovni. Zaujme tiež výkonná a štandardne dodávaná aparatúra. Netrhá ušné bubienky, no zahrá vaše obľúbené hitovky z USB poctivo. Už nebudem dlhšie napínať, určite ste zvedaví ako si tento Kórejčan poradí so serpentínami.
Prvýkrát sa veziem v Hyundaii i30 s prepĺňaným benzínovým motorom. Z objemu 1,6 litra vydolovali konštruktéri 137 kW a spriahli ho so šesťstupňovým manuálom. Akosi som dopredu čakal charakter motora. Naštartovanie nevyplaší vtáky z korún stromov. Na voľnobehu dovnútra nič neprichádza a pomalé rozbiehanie absolútne kryje spomínaný výkon. Šoférovanie mestom v pomalom tempe navodzuje dojem bežnej i30-tky, k tomu je odstupňované aj samotné riadenie. Na volante si viete nastaviť tuhosť v troch režimoch. V tom športovom volant dáva riadny odpor do rúk, ktorý oceníte pri rýchlych jazdách.
Za mestom citeľne mením tempo jazdy, je na čase prevetrať kone pod kapotou. Najprv hľadám záťah, turbo nasáva však veľmi pomaly. Pri dvoch až tritisíc otáčok sa skoro nič závratné nedeje. Akoby tu ani prepĺňanie nebolo. Motor reaguje v tomto pásme otáčok na plyn stlačený do podlahy letargicky. Rýchlosť rastie lineárne a váš chrbát skrátka nepritisne do operadiel. OK. Skúsime to inak. Drsnejšie!
[adsense]
Radím dvojku, otáčky skočia na 3500 a tlačím postupne plynový pedál do podlahy. Teraz sa prebudil diabol v tomto hatchbacku. Priklincovanie do sedadiel prichádza aj po preradení na trojku a následnom pritlačení akcelerátora až k zemi. Svištíte si to zrazu 130 km/h a na štvrtý stupeň neostáva priestor, nakoľko sa blíži ostrá zákruta. Brzdy majú ostrý nástup a znesú dve-tri jazdy serpentínami po Pezinskej Babe v dynamickom tempe, NIE VŠAK PRETEKÁRSKOM!
Podvozok športové nasadenie zvláda perfektne. Tí, ktorí nedajú dopustiť na VW Golf asi zrejme nikdy neocenia Hyundai i30, je to však na ich škodu. Kórejčan ani na 18-palcových diskoch v nízkoprofilových pneumatikách nevytrasie kosti z posádky. Napriek tomu drží v zákrute zvolený smer, do nedotáčavosti sa dostanete vlastným nedopatrením. Auto poskytuje úplnú deaktiváciu stabilizácie aj trakcie.
Hyundai svoju prvotinu s turbobenzínom v modeli i30 odštartoval pozoruhodne dobre. Osobne si myslím, že časom príde ešte ostrejší variant (iba úvaha). Momentálne zrýchľuje na stovku za 8 sekúnd a vytiahne 219 km/h. To je na rodinný hatchback slušné. A cena? V akcii začína na 21 990€, pričom máte vo výbave hádam všetko okrem panoramatického strešného okna. Ja by som doň šiel!
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1591 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 137 / 5500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 265 / 1500 - 4500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 219 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,0 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 9,6 / 6,0 / 7,3 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,9 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4300 / 1780 / 1470 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 378 / 1316 |
Objem nádrže (l): | 53 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1394 / 526 |