Reč je o novinke Hyundai i30. Konštrukčne zdieľa mnohé prvky s Kiou cee´d, ale z vonka i vnútra vystupuje ako jedinečný model. Kórejčan už tak moc nepripomína starých súrodencov spred piatich rokov. V podstate druhá generácia i30 šľape riadne vysoko v kvalite a technike. Budem sa opakovať z minulých testov, ale apelujem na všetkých nedôverčivcov. Nový Hyundai zďaleka nebude tak nepopulárny ako jeho predošlé modely. Stačí sa zahľadieť bližšie.

V novinke som viezol niekoľko ľudí rôznych pováh. A tu boli závery po krátkom zoznámení s Hyundai i30. Môj dobrý kamarát ho porovnával s vlastným Golfom, a napriek tomu, že nedá na svoje nemecké auto dopustiť, podvozkovo sa mu páčilo. Nevýhody videl väčšinou v slabom motore, o ktorom sa ešte nižšie rozpíšem. Okoloidúcim sa páčil väčšinou dizajn, veľa z nich sa prikláňalo podobnému názoru o pôvode vozidla. Na Kórejca slušný. Ale vrátim sa k vlastným pocitom.

IMPA DK_Hyundai_1

Dizajnu som sa venoval z odborného hľadiska v reportáži, zároveň máte možnosť prečítať si novú filozofiu smerovania exteriérových kriviek automobilov do budúcna. V krátkosti len zhrniem. Reklamný slogan Hyundaiu znie „Nové myslenie. Nové možnosti“. Hyundai týmto výrokom demonštruje výrazný postup vpred v technológiách, dizajne, ale aj kvalite v popredajnom servise. Snaží sa nadobro uzavrieť minulosť do kroniky. Jasne dáva najavo svoju snahu a nebojí sa zahryznúť do koláča konkurenčných vozidiel s lepšou reputáciou. A zdá sa, že sa mu to darí. Nie je ani divu. Nová i30-tka mi príde ako klasický moderný hatchback, s troška konzervatívnym zovňajškom. To prezrádzajú hranaté črty karosérie. Nemohlo sa samozrejme zabudnúť na identickú masku chladiča „Fluidic sculpture“ ostatných modelov charakterizujúcu šesťuholníkovým obrysom.

Hyundai i30 1.6 MPi

Ak si človek položí otázku, kde Hyundai šetrí vo výrobe, keď si smie dovoliť ponúkať nižšie ceny vozidiel, než konkurencia pri zachovaní rovnakej kvality, odpoveď nájde v interiéri. Vidno tu podobnosť s modelmi vyšších radov. Trend globalizácie nezastavíte, a prikláňa sa k nemu skoro každá automobilka. Palubný panel má takmer totožný s i40 a Velosterom. Nie to však na zahodenie, pretože sa tu jednotlivé ovládače prispôsobili rukám bežného užívateľa. Majú veľké tlačidlá, prehľadné displeje a logiku rozmiestnenia.

[adsense]

V nezmenenom rázvore náprav vydlabali inžinieri dostatok miesta pre posádku i batožinu. Do predných sedadiel sa pohodlne usadí silnejšia osoba, a rovnako za ňou ostáva dostatok miesta pre kolená pasažiera. Vlastne nemusím klamať, ak budem tvrdiť, že opticky tu je viac miesta, než v Golfe. Batožinový priestor tiež rúbe mierne nad limity nižšej strednej triedy hodnotou 378 litrov.

Na začiatku článku som načrtol kamarátove pocity z motora. Pod kapotou nášho i30 sa schovával zážihový agregát o objeme 1,6 litra a technikou vstrekovania MPi. Každý benzínový motor pre i30 má modernú celohliníkovú konštrukciu znižujúcu hmotnosť a hlučnosť. Jednotka 1,6 MPi je stredná voľba vo výkonovom rozsahu možných alternatív pre benzín. Dosahuje výkon 88kW, čo spolu s hmotnosťou 1,4 tony nehrá do kariet dynamike. Nesúhlasím s názorom, že je motor letargický, ide skôr o to, aký spôsob zrýchľovania zvolíte. Môžete v troch tisíckach tlačiť na pedál, hoci na podlahu a i30 pôjde vpred ako dôchodca po prechode. Hold, neobsahuje turbo, tak aj v tomto pásme je pomerne nevýrazný. Stačí však o 1000 otáčok viac a motor ožije. Točí lineárne až nad 6000ot./min. a zároveň solídne tlačí chrbticu do sedadiel.

Hyundai i30 1.6 MPi

Poslucháči rýdzich výfukových tónov, dajte si pohov. Hyundai i30 uspokojí hlavne pokojnejšie povahy, ktoré ocenia nízku hladinu hluku v kabíne pri akomkoľvek zaťažení. Predsa len nemáme dočinenia s ostrých hatchbackom, takže nudný zvuk od 4000 do 6000ot./min. kórejskej novinke prepáčime. Pochváliť musím tiež konzumné nároky štvorvalca. Nelíšia sa moc od hodnôt stanovených výrobcom. Mimo mesto sa dostanete pri pokojnom štýle tesne nad hranicu piatich litrov. Motor totiž zvláda pracovať v nízkych otáčkach, pokiaľ je ustálená rýchlosť, môžete bez rušivých vibrácii jazdiť na šestke od 60km/h. Diaľničný limit na tempomate zvládlo po 250km jazdy s priemerom 7,2l/100km. Výsledná celotýždňová hodnota svieti v tabuľke technických údajov pod fotogalériou.

Automobilka sa nehanbí tvrdení, že sa chce popasovať s tými najlepšími rivalmi v segmente nižšej strednej triedy. To znamená, že i30 má bojovať s takými konkurentmi ako je Golf, Focus alebo Astra. Všetky tri modely sú momentálne v strednom generačnom cykle, zatiaľ čo nový Hyundai i30 sa predstavil len nedávno, preto je mierne vo výhode z pohľadu veku. Ale, ak má naozaj zastupovať popredné predajné výsledky, musí výrazne dobiehať európsku špičku v komforte. Naše nároky na pohodlie cestovania patria k tým najprísnejším.

Kórejci preto dbali na zostavenie podvozka. A výsledok? Viac než skvelý! V novej i30-tke som jazdil niekedy divoko, niekedy zasa pomaly a citlivo obchádzal všetky výmole. V prvom prípade je dôležité, aby podvozok reagoval pohotovo na všetky druhy zákrut a rôznorodosti vozovky. Dáte mi za pravdu, že ešte stále existuje mnoho úsekov, kde si tlmiče vyslúžia svoje. Cesta po známom „tankodróme“ zo Senca do Sládkovičova neprekvapí tuhosť a pruženie i30. Posádka vzadu, len jemne nadskakovala, spiaci spolujazdec vedľa mňa dokonca nepohol ani hlavou. Dovnútra sa nedostávajú žiadne rušivé zvuky z tlmičov, disponujú slušnou rezervou.

Hyundai i30 1.6 MPi

Druhý prípad, kedy sa do popredia dostáva hlavne výhody citlivosti riadenia som otestoval na kľukatých cestičkách smerom na východ v oblasti Sorožky. Cesta je síce momentálne potiahnutá novou vrstvou asfaltu, ale niektoré úseky za ňou sú stále v dezolátnom stave. Hyundai má vo všetkých stupňoch výbavy štandardne inštalovanú vrúcnu pomôcku pomenovanú Flex Steer,  čo vo voľnom preklade znamená flexibilné riadenie. Vodič si môže vybrať medzi troma režimami nastavenia účinnosti posilňovača riadenia, a to Normal/Comfort/Sport. Každý si asi domyslí, ktorý je vhodný na daný spôsob jazdy. Práve mód Sport som využíval najčastejšie. Hodí sa tak na diaľnice, ako aj na jazdu horskými cestami. Podvozkové komponenty totiž dovolia v rámci normy dynamické zážitky. Limit nastáva po prepísknutí niektorej z pneumatík. Okamžite nastupuje do práce ESP. Vytkol by som len systému ASR zbytočnú snahu o maximálnu trakciu. Nedovolí zrýchliť autu pod jemných prešmykom prednej nápravy vpred. Vždy dostanete za nedovolené zrýchlenie kopanec do sedadla priškrtením výkonu motora. Toto je však chyba všetkých kórejských automobilov.

Ešte sme sa nepozreli na ceny. Momentálne prebieha akcia s uvádzacím bonusom 1 500€ zľava na všetky stupne výbavy a druhy motorizácii, preto základnú i30tku dostanete s motorom 1.4 MPi za 11 990€. Z prvkov výbavy, ktoré sú v štandarde vyzdvihujem ESP, 6 airbagov, alebo aj autorádio s CD, MP3, USB a AUX. Do vyšších stupňov sa montujú také vecičky ako parkovacia kamera, špeciálna modrá koža na sedadlách alebo aj prístrojová doska Supervision s TFT displejom. Model i30 vyniká oproti niektorým svojim súrodencom (Veloster, Elantra) v dostupnosti motorov. Benzínové sú k dispozícii tri v rozmedzí výkonov 73kW až 99kW. Naftové varianty zastupujú moderné agregáty CRDi o objeme 1,4 litra (66kW) a 1,6 litra (81 alebo 94kW). Samozrejmosťou je automatická šesťstupňová prevodovka (nie pre objemy  1,4l).

Prvý test „kórejského golfa“ obtál na jednotku. Mám rád túto značku, nielen pre jej snahu o získanie si priazne náročnejšieho zákazníka, ale aj pre splnené sľuby. Nový Hyundai i30 stojí za zamyslenie sa.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový/Radové
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1591
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 88/6300
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 156/4850
Prevodovka typ/počet stupňov: M/6
Maximálna rýchlosť (km/h): 192
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 8,5/5,0/6,4
Spotreba počas testu (l/100km): 6,8
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4300/1780/1470
Batožinový priestor - min./max. (l): 378/1316
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1311/509

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.