Prvým z ofenzívnych hráčov sa stala predchádzajúca generácia Hyundai i30. Veľmi som si ju pochvaľoval a prirovnával k vtedajším etalónom v triede ako Opel Astra, či Ford Focus. Hyundaiu to však nestačilo a chcel zamieriť na samotnú špičku, kde udáva smer VW Golf. Tretia generácia i30 je živým príkladom hatchbacku, ktorého by sa mal báť najväčší nemecký koncern. Opantáva zmysly už na prvý pohľad, a to som ešte v aute nesedel.

Auto má byť červené. Tak mi prebehlo hlavou, keď som dostal do rúk kľúč od testovanej verzie v krásnej červenej metalíze. Napriek dámskej farbe by som pri kúpe o inom odtieni ani neuvažoval. Hyundai i30 má totiž dostatočne mužský charakter, ktorý som postupom týždňa odhaľoval. Začína to už prepracovaným dizajnom. Oproti predchodcovi neostal kameň na kameni. Hoci sa tretie pokračovanie mierne natiahlo a rozšírilo, v konečnom dôsledku pôsobí na mňa i30 štíhlejšie.

DSC03047

Maximálne pozitívne pocity som mal pri pohľade na prednú kaskádovú masku chladiča. Dokonale k nej sedia kompaktné predné svetlomety s LED technológiou a zamračeným stvárnením. Na boku zdobia kórejský hatchback hlavne disky z ľahkých zliatin s krásnym vzorom. V ponuke sú rozmery od 15 do 17 palcov. Na fotkách vidíte práve krásne sedemnástky. No a zadok je taký klasický, nie extrémne nápadný, ale ani škaredý. Svetlomety tu majú tiež LED podporu, no netýka sa to smerových svetiel. Nad oknom sa ešte stihol udomácniť decentný spojler.

Ázijské vozidlá boli pre mňa, do nedávnej doby, máličko neatraktívne z pohľadu stvárnenia interiéru. Nepotrpím si na francúzsky štýl, ani nepotrebujem mať prepychový nemecký luxus pred očami, napriek tomu uvítam ergonómiu a miernu eleganciu s malými detailmi. A toto chýbalo v autách, hlavne v tých japonských, či kórejských. Automobilka Hyundai však „brnká“ u mňa na tú správnu nôtu dlhší čas a ďalším dôkazom skvelého spracovania s vyváženým stvárnením je interiér modelu i30.

Hyundai i30 1.4 T-GDI

Vodič je obklopený peknou, pre niekoho možno konzervatívnou, palubnou doskou. Všetky jej ovládače sú v pohodlnom dosahu rúk a taktiež logicky rozmiestnené. Centrálny displej v stredovej konzole disponuje dotykovou funkciou, no pre ľahšie a rýchlejšie nastavovanie rádia, asistenčných systémom, či prepojenia s externými zariadeniami, sú vyčlenené po okrajoch obrazovky tlačidlá.

Sťažovať som sa nemohol ani na odkladacie boxy, schránky a držiaky. Toto je, po koncerne VW, hádam len druhá automobilka, ktorá v tradičných segmentoch uprednostňuje praktickosť pred extravaganciou. To znamená, že keď sa zabalíte na víkendový výlet s rodinou, budete si môcť rozložiť veci v interiéri podľa potreby. Od 1,5 litrovej PET fľaše do predných dverí, cez mobil do stredovej konzoly, až po omaľovánky pre deti do káps operadiel predných sedadiel. Vzadu sú k dispozícii menšie úložné priestory pre 0,5 PET fľašu do dverí a lakťová opierka.

Hyundai i30 1.4 T-GDI

Testovaný kúsok mal vyskladanú slušnú výbavu, ktorá zahŕňala skutočne všetky podstatné bezpečnostné, aj komfortné a asistenčné systémy. Od radarového tempomatu, cez cúvaciu kameru s kvalitným obrazom až po kolízny brzdiaci asistent, ktorý sa aktivuje v krízovej situácii a snaží sa predísť kolízii. Pravdou však je, že som systém dvakrát, nechtiac, otestoval v reálnej premávke. Raz mi vbehlo auto do cesty a druhýkrát predo mnou prudko zabrzdilo. Systém v Hyundaii i30 nereagoval a nechal ma vyriešiť tieto náhle situácie samého. Spoľahnúť som sa však mohol na ostrý nástup bŕzd a perfektné riadenie. Reagovalo okamžite na vykrútenie volantom.

Dôležitú časť role, pri voľbe vhodného hatchbacku do rodiny, hrajú priestorové možnosti v kabíne. Hyundai i30 medzigeneračne vyrástol o pár čísiel a hoci pôsobí kompaktnejším dojmom ako jeho predchodca, vnútri to nepoznať. Bez väčších problémov odvezie pohodlne štyri urastené osoby, spolu s batožinou. Nechýbajú tu lakťové opierky vpredu i vzadu. Vodič si navyše dokáže urobiť skvelý posed za volantom vďaka rozsiahlemu nastaveniu sedadla a volantu. Kufor ponúka 395 litrov, čo absolútne postačuje na zbalenie batožiny na týždenný výlet.

Hyundai i30 1.4 T-GDI

Z pomerne širokej ponuky motorizácií som si na prvý test vybral ten najvýkonnejší. Prepĺňaný benzínový štvorvalec 1.4 T-GDi odovzdáva na prednú nápravu 103 kW, čo plne postačuje aj na dynamickú jazdu. Veď technické údaje to udávajú a prax potvrdzuje. Kombinuje sa so šesťstupňovým manuálom alebo sedemstupňovým dvojspojkovým automatom 7DCT. V mojom prípade som si radil stupne sám, ale verím, že aj automatická prevodovka by hatchbacku sadla. Motor je totiž dostatočne pružný, nakoľko má 242 Nm dostupných od 1500 ot./min.

Bol som príjemne prekvapený zo záťahu a ukážkovej kultivovanosti štvorvalca. Za bežných okolností ho posádka vôbec neregistruje a to platí aj pri jazde po diaľnici. Druhá stránka mince agregátu sa objaví pri rezkejšom štýle jazdy. Dlho som nezažil toľkú spokojnosť v obyčajnom kórejskom automobile. Toto auto poslúchalo na slovo a keď bolo potrebné, efektne začalo zrýchľovať až do obmedzovača. Neduh v podobe citlivého protiklzového systému ostáva naďalej, preto radím, vypnite si ho, ak potrebujete vyštartovať z miesta skutočne rýchlo.

Hyundai i30 1.4 T-GDI

Odber paliva nádrže sa rovná potrebám využívania výkonového potenciálu. To znamená, že vie v normovanom cykle odjazdiť trať za 6,5 litra benzínu, ak rýchlosť nepresiahne dlhodobo 130 km/h, alebo aj za deväť litrov, ak ho párkrát prevetráte napríklad Pezinskou babou. Prečo by ste to robili? Pretože, hneď po motore, sú v závese na dobrej úrovni podvozok, riadenie a radenie prevodových stupňov. Spojte si to s výkonom 103 kW, ľahkou karosériou a nízkym ťažiskom. Reakcie viem prirovnať k Seatu Leon 1.4 TSI FR, no i30 je elegantnejšie zvonku. Charakterom sú si však podobní.

Veľký pokrok vidno v podvozku. Bezkonkurenčne, najlepší hatchback, aký som kedy šoféroval zo súčasnej ponuky áut. Neviem to porovnať s najnovšou generáciou VW Golf (pretože nám import autá nepožičiava), ale aspoň môžem s čistým svedomím vrelo odporučiť Hyundai i30 pre vodiča, ktorý nehľadá kompromisy. Pruženie, stabilita, ochotné reakcie a výborná izolácia pazvukov od prejdených výtlkov, posunula novú i30 na špičku rebríčku mnou otestovaných áut s päťdverovou karosériou.

Hyundai i30 má právom ambície stať sa najlepším autom v Európe a predbehnúť konkurenciu. Je pekný, priestranný a maximálne odhodlaný splniť funkciu tradičného auta nižšej strednej triedy!

Cenník Hyundai i30

Technické údaje Hyundai i30

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.