Nie je sa čomu čudovať. Keď môže existovať nezmyselný Nissan Juke, „terénna“ Fabia Combi Scoutline, tak prečo by nemohol svetlo sveta uzrieť napríklad Hyundai i20 Active? Je to oplastovaná, drsne pôsobiaca odvodenina od klasického hatchbacku i20. Tak sme si povedali, že si rovno vyskúšame obe karosárske verzie naraz s tým istým motorom. Začneme, ako inak, exteriérom.
Verziu Active zaraďuje Hyundai do triedy crossoverov. Výrazný predný nárazník so zadným vytvárajú dojem robustnejšieho dobrodružného auta, no v skutočnosti bude primárne jazdiť v meste. Veľkostný klam dolaďujú 17 palcové disky s krásnym vzorom. Napokon najväčším lákadlom bola pre mňa oranžová metalíza Tangerine Orange. Autu veľmi dobre sadla a dosť často bolo lákadlom pohľadov iných ľudí. Naproti tomu, tradičný hatchback zastáva elegantnú funkciu a s davom viac splýva na cestách, no je pekný.
Interiérová zhoda palubných dosiek nikoho neprekvapí, avšak Active skrášľuje niektoré časti dvojfarebnými motívmi. Oranžovou farbou sú zvýraznené ako sedadlá, tak i radiaca páka alebo samotná palubná doska. Pôsobilo to na mňa dobrodružným dojmom. Navyše, i20 Active si zachováva rovnaké priestorové hodnoty ako hatchback i20. Nezmenil sa ani objem batožinového priestoru.
Vo výbave oboch áut figuruje, okrem iného, automatická klimatizácia, slušné autorádio, systém kontroly opustenia jazdného pruhu aj parkovacia kamera. Obraz z nej sa premieta do spätného zrkadla a vôbec nie je kvalitný. No akú takú informáciu o vzdialenosti od druhého auta poskytne vďaka vodiacim čiaram. Keď chcete lepší obraz, musíte si dokúpiť multimediálny systém TomTom Life. Ako i20, tak aj i20 Active disponuje množstvom kvalitných odkladacích priestorov. Páči sa mi, že je tu stále možnosť rezervného kolesa v oboch variantoch.
Zrejme sa dalo čakať, že najväčšie rozdiely medzi týmito vozidlami zaznamenáme v jazde. Oba majú pod kapotou rovnaký trojvalcový motor 1.0 T-GDI spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Jeho výkon 88 kW sa prenáša na prednú nápravu. Active nemá v ponuke 4x4 a ani ho nepotrebuje. Terénne schopnosti končia na poľnej ceste, kde oproti i20 vyhráva s vyššou svetlou výškou o 2 centimetre.
Agregát sa v oboch variantoch správa rovnako dobre. Začínam už pomaly akceptovať trojvalcové motory po akustickej aj dynamickej stránke. Je pekne odhlučnený a chuť vytáčať sa tiež nezaprie. So spotrebou to však vyzerá stále rovnako. Chcete poriadny výkon? Pripravte sa aj na osem litrov benzínu pri dynamickej jazde. Chcete sa hrať na ekológa? Obidve karosárske alternatívy podlezú mierne 5 litrovú hranicu. Taký bežný priemer za normálnej prevádzky znamená odber 6,2 litra s modelom i20 a i20 Active si vypýtal 6,6 litra. Vyššia spotreba bola zrejme dosiahnutá kvôli troška vyššej hmotnosti a taktiež samotnej výške auta.
Podvozok? Absolútna pohoda na naše cesty. V Active sa mi zdal byť o niečo komfortnejší, no stále dosť dobre stabilný. Tlmenie nerovností je na dané triedy až ukážkové a riadenie pekne komfortné. Posilňovač to preháňa so svojím účinkom. Naozaj sa ráta, že domácim prostredím oboch modelov budú mestá, kde sa ľahšie točenie volantom osvedčí pri parkovacom manévrovaní.
Asi čakáte na otázku, pre koho sú určené tieto modely? No pokiaľ ste človek, ktorý má rád štýl a nechce utrácať veľké peniaze zaň, kúpte si i20 Active. Ako bonus dostávate rovnaké výborné priestorové možnosti ako ponúka i20 hatchback. Pokiaľ túžite po kvalitnom aute, ktoré má byť univerzálne do mesta aj mimo neho, voľba i20 sa vyplatí. Navyše sú tu viaceré motorizácie a priaznivejšia začiatočná cena.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 3 / 12 |
Zdvihový objem (cm3) | 998 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 88 / 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 170 / 1500 - 4000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,2 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,0 / 4,1 / 4,8 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,2 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4035 / 1734 / 1474 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 326 / 1042 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1070 - 1218 / 570 - 422 |