Možno ste mali príležitosť vidieť aj reklamný spot, ktorý bežal nielen na českých televíznych staniciach a dôrazne upozorňoval, že Váš sused, majiteľ auta z Mladej Boleslavy vám bude po vzhliadnutí na Hyundai i20 tíško závidieť. Nový model od kórejskej automobilky totiž výrazne vsádza na dizajn. Aplikovali na ňom nové štylistické prvky Fluidic Sculpture 2.0, čo so sebou prináša nielen veľkú šesťuholníkovú masku chladiča, ale aj stmavené C-stĺpiky, ktoré imitujú neprerušenú bočnú sklenú plochu auta.
Dizajn je subjektívna záležitosť, ktorá zvyčajne delí publikum vždy na tri časti. Odporcov, priaznivcov a flegmatikov. Hyundai len ťažko niekoho rozčúli dizajnom. Je absolútne vyrovnaný, príťažlivý a možno i sviežejší ako Fabia, ktorá stavia skôr na jednoduchosť tvarov. Toto auto má ambície upútať človeka so vkusom pre dokonalosť a asi si ho so zvedavosťou obzrie i flegmatik. Zaujmú ho moderné svetlomety s LED denným svietením, predná maska s prvkami chrómu a elegantné disky z ľahkých zliatin. Pozor však! Nejde tu o štýlovú kabelku, ktorú si vezmete len na určitú príležitosť, ale elegantnú a praktickú tašku, ktorú zladíte so všetkým.
V priestore pre posádku nájde miesto päť osôb, no predsa len ide o malý hatchback, takže trojicu chlapov na zadných sedadlách si nepredstavujte. V každom prípade rátajte s celkom prevzdušneným interiérom. Tí cestujúci na predných sedačkách majú oporu tela v podobe slušných bočníc a opierka hlavy pekne smeruje k temenu. Spolu s ideálnym výškovým a pozdĺžnym nastavením rozhrania volantu si tu nájde pozíciu vodič akéhokoľvek vzrastu. Vzadu je to približne s pohodlím rovnaké, možno málinko lepšie ako vo Fabii.
Testovaný Hyundai i20 bol vyhotovený v najvyššej výbave Style, čo okrem iného prináša so sebou dvojfarebné vyhotovenie interiéru, v tomto prípade kombinácia čiernej a hnedej farby. Akoby som sedel v modeli o triedu vyššie, tak dobre na mňa pôsobí palubná doska. Je veľká, prehľadná s krásnym intenzívnym modrým podsvietením tlačidiel. Nič tu okrem navigácie nechýba.
V top verzii nenachádzam nevýhody alebo nezrovnalosti ergonomického spracovania. Klamal by som. Potom si prezerám a chytám veniec volantu, ten by mohol mať o 2-3 centimetre menší priemer. Veniec disponuje správnou hrúbkou, no dlane sa z neho troška šmýkajú, uvítal by som drsnejšiu povrchovú úpravu.
Z výbavy vyzdvihujem hlavne audiosystém, hoci sa nejedná o renomovanú aparatúru za ťažké tisíce, pokiaľ si vyskladáte model na šesť reproduktorov, budete so zvukom celkom spokojný. Z bezpečnostných prvkov tu nájdete napríklad monitorovanie jazdného pruhu a ESP s manažmentom stability vozidla VSM. V zime poteší vyhrievanie predných sedadiel a volantu (príplatok 500€).
V hatchbackoch nižšej strednej triedy dominujú v obľube benzínové motorizácie. Hyundai vybavil model i20 dvoma atmosférickými štvorvalcami o objeme 1.2 a 1.4 litra. Menší objem poskytuje dva výkonové varianty 55 kW a 62 kW, ten nami testovaný 1.4i najvýkonnejší vyprodukuje 74 kW. Nezabudlo sa pre istotu ani na diesel. Pod prednú kapotu sú na výber 1.1 CRDi (55 kW) s troma valcami a 1.4 CRDi (66 kW) so štyrmi valcami.
Na poli vymierajúcich motorov bez prepĺňania stojí jeden druh 1.4i a ja som celkom rád, pretože v i20 sa cez týždeň jazdenia osvedčil ako skvelá benzínová alternatíva, ktorá by nás nemusel opustiť ani v nadchádzajúcich rokoch. Tu nie je čo pokaziť, rokmi vyladené praktiky robia z tohto štvorvalca kultivovaný motor s dobrou spotrebou a nízkou hlučnosťou v prvom pásme otáčok. Od stredných otáčok počujete drobné hrmenie a vo vyšších (4500 a viac) sa pekne rozvrndží. Vysoké otáčky mu sedia, pri predbiehaní to je jediný spôsob ako svižne predbehnete pomalšie auto.
Neočakával som od malého Kórejčana tak podmanivý podvozok s riadením. Je vidieť, že sa snažili nastaviť parametre na európske normy, vozidlo reaguje promptne na pohyb volantu a podvozok stíha robiť svoju prácu precízne bez výrazných zásahov ESP. Ostatne, v zákrutách drží stopu veľmi obstojne, ani kvílenie pneumatík neznačí stratu kontroly nad vozidlom a limitujúce tu nie sú dokonca väčšie náklony karosérie. Inými slovami, na daný výkon je podvozok ešte o dva levely vyššie. Tak to má byť!
[adsense]
Nový Hyundai i20 môže byť nočnou morou Fabie, no tá tu predsa len má väčšie meno, bude záležať na marketingovej stratégii a spoľahlivosti vozidla. My mu držíme palce!
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1368 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 74 / 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 134 / 3500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 184 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,6 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,2 / 4,6 / 5,5 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,9 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4035 / 1734 / 1474 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 295 / 1011 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1060 / 540 |