Asi sa pýtate, či ten redaktor nevie, že v podstate tých modelov SUV so siedmimi sedadlami je podstatne viac ako päť, avšak často ide len o núdzovky. Sedadlá, ktoré neposkytnú žiadnu dávku komfortu sedenia na dlhších trasách a väčšinou na nich neusedí ani dieťa. Grand SantaFe je ale na tom oveľa lepšie.

Na dĺžku mu Kórejci dopriali o 22,5 cm viac, čo sa podpísalo na veľkom vnútornom priestore, a to hlavne vzadu. Vpredu si nájde správnu pozíciu a pohodlie vodič rýchlo, všetko tu je akosi veľké. Napríklad stredová lakťová opierka pokojne vystačuje obom osobám, lakťami sa nebudete z nej vzájomne so spolujazdcom vytláčať. Predné sedadlá sú vyhrievané aj ventilované, pre maximálny komfort dokonca elektricky nastaviteľné.

IMPA DK_Hyundai_1

Stredný rad Grand SantaFe privíta na posuvnú lavicu v pozdĺžnom smere tri urastené osoby. Krajné sedačky samozrejme disponujú lepším výrezom, ale ani stredné sedadlo nie je príliš ochudobnené o pohodlie. Možno len nevie poskytnúť vyhrievanie, ako krajné sedadlá. V strede sklopného operadla ukrýva tiež veľkú lakťovú opierku s držiakmi na nápoje. Pasažieri v strednom rade si vedia spríjemniť dlhotrvajúce cestovanie miernym sklonom operadiel.

Hyundai Grand SantaFe 2.2 CRDi AT

No a tretí rad? Priatelia, tu sa sedí nečakane tiež veľmi dobre, a to aj ak vaša výška postavy meria nad 175 cm. Malý diskomfort na treťom rade sedadiel pocítia iba nohy, pretože sedačky dostali kratšie sedáky a ich umiestnenie je bližšie k zemi, takže vyšší pasažieri budú sedieť v troška kačacom sede. Napriek tomuto negatívu Grand SantaFe kompenzuje hendikep aspoň čiastočne samostatnými výduchmi klimatizácie a držiakmi na nápoje.

Asi nemusím zvlášť zdôrazňovať, že objem batožinového priestoru sa v závislosti od použitia sedadiel kapacitne pretvára. Výrobca neudáva v technických údajoch základnú hodnotu pri použití všetkých sedadiel, no z praxi môžem popísať, že sa doň zmestia dve cestovné kabele strednej veľkosti a zopár igelitiek. Postupným sklápaním operadiel do podlahy vzniká priestor s celkovým objemom až 1842 litrov. Tu sa dá napríklad vyspať vo dvojici.

Hyundai Grand SantaFe 2.2 CRDi AT

Import na Slovensku predáva Grand SantaFe iba s jednou motorizáciou, jedným stupňom výbavy a automatickou prevodovkou. Hoci je Grand SantaFe továrenským nástupcom menej obľúbenej ix55, chýba mu pod kapotou šesťvalec v ponuke ako mal jeho predchodca. A či ho vlastne potrebuje?

S viac centimetrami logicky pribudli aj kilá, ktoré sa trocha podpísali na ťažkopádnosti v zákrutách tohto SUV. Konvenčný Hyundai SantaFe testovaný pred Grandom vykazoval podstatne obratnejšiu manévrovateľnosť. Väčší brat sa cíti najlepšie na rovinatých cestách, kde si to plachtí diaľničným limitom a posádku krásne húpa od zeme k nebu a opačne.

Hyundai Grand SantaFe 2.2 CRDi AT

Na pohon slúži najvýkonnejší dieselový variant 2.2 CRDi 145 kW spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Pravdupovediac, oveľa horšiu dynamiku oproti menšiemu SantaFe som nezaznamenal. Akurát prevodovka si častejšie podraďuje na nižšie stupne pri razantnom zrýchľovaní, ale zvláda to absolútne citlivo a rýchlo. Oceníte celkom kultivovaný chod, drsnejší hluk počuť iba pri štartovaní motora za studena.

Konzumné nároky takto veľkého SUV stúpajú k deviatim litrom v priemere, ale to ozaj keď jazdíte s autom v zaťaženom stave (šesť osôb na palube do Tatier) a chladnom počasí. Vďaka objemnej 71 litrovej nádrži sa na čerpacích staniciach často zastavovať nebudete. Dynamické šantenie vyženie apetít k dvanástim litrom, a ekonomické podlezie spotrebu osem litrov nafty.

Hyundai Grand SantaFe 2.2 CRDi AT

Priame cenové porovnanie (výbava PREMIUM, automatická prevodovka, výkonnejší motor 2.2 CRDi) SanteFe a Grand SanteFe znamená rozdiel rovných 5000€. Za toľko si dáva Hyundai oceniť tretí rad sedadiel a väčší priestor. Vzhľadom na to, že nemá v podstate u nás konkurenta a najviac sa približuje k prémiovým značkám (Mercedes, Audi), tá cena nie je prestrelená.

Do príplatkov si viete vybrať už len parkovacieho robota, panoramatickú strechu, kožené sedadlá a farbu. Ostatné prvky výbavy sú už zahrnuté v štandarde. Komplexne vybavený model sme testovali a ten vyšiel na konečných 48 390€.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 2199
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 145 / 3800
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 436 / 1800 - 2500
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 9,9 / 6,2 / 7,6
Spotreba počas testu (l/100km): 8,9
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4915 / 1885 / 1690
Batožinový priestor - min./max. (l): 634 / 1842
Objem nádrže (l): 71
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1841 / 789

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.