Veru tak, len málokto vie, že Hyundai vyrába a predáva na domácom, či Americkom trhu niekoľko rokov luxusné limuzíny. Jednou z nich je Genesis sedan, ktorý už prešiel generačnou zmenou, no prvýkrát ho Hyundai uviedol aj do Európy. Čudujme sa svetu, ale predaj Genesisu sedan sa dokonca zahájil aj na Slovensku. Máme tu zaujímavého hráča v triede luxusu a pár dní sme sa s ním zoznamovali aj my.
Krásne naleštená limuzína v hnedej metalíze nedáva o sebe poznať odkiaľ sú jej skutočné korene. Emblém Genesis na kapote auta nahradilo fabrický znak Hyundaiu, a tak celkom úspešne klame nič netušiacich obdivovateľov postávajúcich pri aute. Krídla a tvar znaku Genesis z diaľky pripomína Aston Martin alebo Bentley, laici tak po opýtaní hádali, že si sadajú do nejakého nového modelu týchto značiek.
Nóblesa sa rozhodne Genesisu sedan nedá popierať. Ani na oko nemá nič spoločné s Genesis Coupé, ktoré patrí medzi športové automobily. Sedan meria na dĺžku bez jedného centimetra rovných päť metrov. Predná maska automobilu je jedinečná a vôbec z nej neodčítate príbuzenské znaky iných modelov Hyundai, no zadok už mierne pripomína model i40.
Našťastie, interiér pokračuje v individuálnom štýle a to rovno v elegantnom. Po nasadnutí vás bude obklopovať mohutný prístrojový panel posiaty množstvom gombíkov. Po pravej ruke pokračuje stredový tunel s ďalšími tlačidlami. Vyzerá to tu sprvu dosť chaoticky. Neskôr začínam nasávať vôňu kože a prezerám si detaily. Pod centrálny displejom multimédií si našli miesto elegantné analógové hodinky, pokračuje DVD mechanika a radiaca páka osemstupňovej automatickej prevodovky.
V zornom poli vodiča nechýba Head-Up displej. V rukách držím veľký štvorramenný volant tiež so znakom Genesisu a nie Hyundai. Ak mi niečo pripomína ostatné modely značky, potom je to prístrojový panel s budíkmi a palubným počítačom.
Hyundai to myslí so svojou vlajkovou loďou skutočne vážne. Preto natrieskal do výbavy všetky moderné a vyspelé bezpečnostné systémy od kontroly jazdného pruhu s automatickým usmerňovaním, cez radarový tempomat, ktorý dokáže auto zastaviť úplne na nulu bez zásahu vodiča až po špičkový audiosystém Lexicon so sedemnástimi reproduktormi. Mimo to sa môžete tešiť na automatické dovieranie dverí, vyhrievané aj ventilované kožené sedačky samozrejme s elektrickým nastavením, dokonca aj tie zadné sú polohovateľné.
Správnu limuzínu má šoférovať najatý zamestnanec, a majiteľ by si mal vychutnávať komfort vzadu. Genesis mu tu v skutku vychádza celkom v ústrety, vie si prestavovať sedadlo, vo veľkej lakťovej opierke je zabudované ovládanie multimediálneho systému, v podstate umožňuje nastavovať všetky funkcie na obrazovke (rádio, navigáciu a iné.). K úplnému pohodliu tu chýbajú vstavané LCD obrazovky do operadiel predných sedadiel a možno málinko viac miesta pre nohy a hlavu. Pred silnými lúčmi slnka vás vzadu ochránia roletky na bočných okná ovládané mechanicky, a na zadnom okne elektricky.
Genesis sedan je o detailoch. Kopíruje niektoré prvky výbavy zo špičkovo vybavených modelov nemeckých vozidiel, ale má tu aj niečo neopozerané. Tak napríklad veko batožinového priestoru sa samostatne otvorí po tom, ak stojíte pri zadku auta dlhšie ako tri sekundy. Úplne presne som tento systém nepochopil, kedy funguje a kedy nie, pretože raz sa veko otvorilo a raz ostalo zavreté. Musíte mať pri sebe kľúč (vo vrecku) a odomknuté auto. Večer sa po otvorení bočných predných dverí rozsvieti pod ich spodnou časťou osvetlenie, ktoré do zeme znázorňuje nápis „Genesis“. Detaily auta hodnotím na jednotku!
Nie je potrebné ďalej naťahovať, pustime sa do pohonu. Hyundai montuje pod kapotu tohto typu iba jeden motor a to ten istý ako do Genesis Coupé, čiže 3.8 V6, avšak tu mu pomáha vpred aj predná náprava prostredníctvom permanentného pohonu všetkých kolies nazývaného HTRAC. Spriahnutý je výlučne s osemstupňovou automatickou prevodovkou.
Uvedenie šesťvalca do života posádka príliš nepocíti, iba niekde na chvíľku tlmene niečo zahrmí a následne ostane rovnaké ticho ako pred štartovaním. Pohnutie vpred opäť naznačuje iba tlmenú prácu agregátu, ale tak krásne tichučkú ako sa na limuzínu patrí. Kultivovanosť v Genesis sedan patrí medzi top priority jazdy. Pokiaľ si chcete vypočuť rev motora, treba zavítať minimálne k 3500 ot./min., vtedy už počuť, že začína zvyšovať tóny hnevu a v maximálnych otáčkach sa približuje akustikou Genesisu Coupé.
Motor dopraví ručičku tachometru na stovku do sedem sekúnd, nič oslnivé. Poznám aj atletickejšie limuzíny, no aj tak je to veľmi slušná hodnota na daný objem a váhu. Rýchlosť sa zastaví až na rovných 240 km/h, a treba podotknúť, že Genesis sedan sa správa aj nad úrovňou 200 km/h ticho a stabilne. V kabíne počujete len obtieranie vzduchu a odvaľovanie kolies. Naše diaľničné temto 130 km/h v Genesise vôbec nevnímate, akoby ste ani nešli. Komfort by som vedel prirovnať k BMW radu 5, od sedmičky sa má predsa ešte čo učiť.
Uponáhľaní jedinci za volantom si vedia navoliť z troch režimov jazdy, ten svoj športový. Stuhne podvozok, motor sa uvedie do akčnejšieho režimu spolu s prevodovkou, no riadenie je stále dosť preposilované. Pritom, v iných v oveľa lacnejších modeloch značky si viete nastaviť posilňovač oveľa tuhšie ako v tejto limuzíne. Na druhej strane, Genesis sedan nebol stvorený na serpentíny, ale diaľnice a komfort.
Vzhľadom na absenciu akejkoľvek inej voľby motorizácie sa trošku pozriem na spotrebu. Benzínový šesťvalec neťahá premrštené množstvá litrov paliva z nádrže, za normálnych okolností sa uspokojí s rovnými desiatimi litrami benzínu na sto kilometrov. Svižnejšie jazdy si vyžiadajú ešte o dva litre navyše, no a keď budete jazdiť ako pretekár, apetít nie je objektívne zmerateľný.
Okrem toho, že Genesis sedan stráca oproti konkurencii na výbere motora, taktiež nedovolí auto akokoľvek príplatkovo individualizovať. Jediné, čo si viete zmeniť je farba karosérie, ostatné je v štandarde, platí to aj o farbách interiéru.
Takže hneď odpovedám na otázku, pre koho toto auto vlastne je?! Pre človeka, čo sa nebude mať čas zaoberať škrtaním políčok v príplatkovej výbave. Miesto toho radšej ocení za necelých 60 tisíc euro kompletne vybavenú limuzínu pripravenú robiť po každom nastúpení majiteľovi radosť.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Vidlicové |
Počet valcov/ventilov | 6 / 24 |
Zdvihový objem (cm3) | 3778 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 232 / 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 397 / 5000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 240 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 6,8 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 16,2 / 8,9 / 11,6 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 10,2 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4990 / 1890 / 1480 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 493 / - |
Objem nádrže (l): | 77 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 2075 / 445 |