Je to úplne rozdielny model postavený na inom podvozku s rázvorom rovných 2700mm. Pôvodne bol určený na strategickejšie trhy, než európske, avšak Kórejci sa nakoniec rozhodli obohatiť aj starý kontinent. V našich končinách čoraz menej badať sedany, možno by sa dali spočítať na prstoch jednej ruky (nižšia stredná trieda). Nie sú príliš obľúbené kvôli nepraktickému využitiu. Každý si kúpi radšej hatchback, alebo kombi pod divnou predstavou „ Čo ak raz budem denne prevážať televízor a do sedanu ho nevtesnám?!“.

Naproti väčšine zákazníkov, stále existuje verná klientela, ktorá nedá dopustiť na sedany. Elantra sa vrhá do boja proti Renault Fluence, Chevroletu Cruze , či Seatu Exeo. Zvolila dizajn oblých tvarov, pomerne pútavých na oko. I keď technicky nevychádza z i40, dizajnom väčšieho súrodenca dramaticky pripomína. Popravde, napadá ma ešte iný japonský hybridný model podobný Elantre – Toyota Prius. Dôvod? Možno klamný pocit vo mne evokuje biela farba, tak typická pre ekologický Prius a bočný profil auta. Po podrobnejšom prezeraní som si uvedomil, že pôsobí uhladenejšie, navyše Prius je liftback. Tvary karosérie sa podpísali na nielen výbornom estetickom zobrazení, ale aj na aerodynamike. Celistvý dojem kazia pneumatiky s vysokým profilovým číslom 65.

IMPA DK_Hyundai_1

Elantre sa vydarilo stvárnenie interiéru, o čom svedčí fakt, že podstatná väčšina mojich priateľov posadených dovnútra netipovala skutočnú cenovú kategóriu vozidla. Základ, a v podstate najvyšší stupeň výbavy stojí 15 990€. Dostupná je totiž v jedinom stupni výbavy Style a taktiež iba s jedným motorom 1.6 D-CVVT. Možnosť individualizácie teda klesá na nulový bod. Na druhej strane, dostanete kompletne vybavený model tým najdôležitejším a nebudete do budúcna ľutovať kúpu nejakého príplatkového prvku, pretože dokúpiť sa dajú len štyri prvky. Pre úplnosť ide o metalický lak, 16-palcové disky, kožené čalúnenie a inteligentný kľúč (dostupný len v kombinácii s automatickou prevodovkou).

V štandarde nájdete napríklad tempomat, dvojzónovú klimatizáciu, dvojstupňovo vyhrievané predné sedadlá... To, čo však najviac poteší a robí z Elantry takmer prémiový sedan nižšej strednej triedy je vzhľad interiéru. V človeku vzbudzuje pokojné blaho. Pred sebou mám síce totožný panel ako napríklad vo Velosteri, ale umocnený veľkosťou kabíny. V Elantre som sa cítil naozaj veľmi príjemne, hneď po prvom nasadnutí. Čierne plasty s dobrou povrchovou úpravou v aute sedia a nevŕzgajú. Ku komfortu prispievajú držiaky na nápoje vo všetkých dverách, vrátane v stredovom tuneli. Perfekcionista by sa možno sťažoval na tvrdé dielce niektorých častí palubnej dosky.

Hyundai Elantra 1.6 D-CVVT

Cestujúci na zadných sedadlách pod vplyvom mierne zvažujúcej sa strechy, budú ochudobnení o priestor na hlavu, no nie je to tak zlé. Záleží od spôsobu sedenia. V vzpriamenejšom sede budete šúchať o strop vlasmi. Inak, čo sa týka priestoru pre nohy a ramená, priemerne urastená osoba sa odvezie ozaj pohodlne. Batožinový priestor skrz robustný zadný nárazník má iba malý výrez na veko. Nenakladal som doň nič rozmerné, ale napríklad detský kočík určite nevpracete bez logického zmýšľania. Samotný objem vystačí na dovolenku pre štyri osoby, i keď šírku zužujú podbehy. Zamrzí fakt, že kufor sa nedá otvárať zvonka.

[adsense]

A teraz k tomu najpodstatnejšiemu – jazdné vlastnosti a motor. Pekne po poriadku začnem motorom. Ako som spomínal, v Elantre je dostupný iba 1.6 D-CVVT, benzínový štvorvalec s variabilným vstrekovaním paliva. Hoci by som uvítal aspoň jednu naftovú alternatívu, nemožno tvrdiť, že „jednašesťka“ nie je ideálna motorizácia pre tento rodinný sedan. Prepožičiava autu dostatočnú jazdnú dynamiku sprevádzanú s prijateľnou spotrebou paliva. Najvyšší krútiaci moment dosahuje síce pri 4850 ot./min., no neprekáža mu ani ustálené tempo pod 2000 ot./min.

Týždňové jazdenie prevažne po meste a diaľnici ukázalo slabé i silné stránky motora. Na diaľnici som si vychutnával občas zrýchlenie do maximálnych otáčok na treťom prevodovom stupni. Štvorvalec vytrvalo šliape na výkonnostné maximum do 6600 ot./min. Chýba mu však akési nabudenie pri posledných tisíc otáčkach, hučí nenadšene, takým pracovitým zvukom. U rodinného sedanu sa dá takýto prejav prepáčiť, otec rodiny skôr ocení rozumný apetít benzínu. Ten sa pohybuje v závislosti od tempa od 6 do 8 litrov. Priemer som dosiahol 7,3 l/100km. Slabou stránkou ostáva naďalej odhlučnenie. Podobne ako vo Velosteri, nad 120km/h sa začne ozývať vietor do kabíny.

Hyundai Elantra 1.6 D-CVVT

Podvozok treba brať s rezervou. Máme dočinenia s obyčajným autom na normálne jazdenie, nie šantenie. Elantru Kórejci naladili plavne. Neodporúčam siahnuť na limity podvozku, prejaví sa totiž náklonnosť k slabej stabilite. Už pri náznakoch prudkých manévrov som čakal, kedy sa odtrhne zadok, nemal som istotu v jedinej rýchlo prejdenej zákrute. Auto mi neustále dávalo najavo, že sa cíti nervózne, hlavne zadná náprava, ktorá sa ozýva ako prvá. Kontrolu nad vozidlom zhoršuje riadenie skonštruované pravdepodobne pre letargické povahy. Jednoducho treba stále korigovať smer jazdy. Do pretekov by som sa s Elantrou nepustil. Naopak, ak budete používať vozidlo na bežné presuny, oceníte komfortné odpruženie a tuhosť karosérie. Myslím, že sa nehodí pre riskantné povahy, tým by som odporučil poobhliadnuť sa po Seate Exeo.

Hyundai Elantra oživila trh sedanov sviežim dizajnom. Pokiaľ by som mal rodinu a vyberal vhodného kandidáta spomedzi sedanov, zvážil by som Elantru. Nepáči sa mi iba jediný stupeň vybavenia. Povedzme, že niekto by oželel niektoré komfortné prvky výbavy, a radšej kúpil model o 3000€ lacnejšie.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov zážihový/radové
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1591
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 97/6300
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 158/4850
Prevodovka typ/počet stupňov: M/6
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,7
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 8,5/5,2/6,4
Spotreba počas testu (l/100km): 7,3
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4530/1775/1445
Batožinový priestor - min./max. (l): 485/-
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1236/534

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.