Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT

Menší testovaný model sa volá Honda Jazz. Pod kapotou skrýva základný a vlastne aj jediný motor v ponuke 1.3 i-VTEC. Danú motorizáciu som stihol preveriť v redakčnom teste s manuálnou prevodovkou. Táto kombinácia sa osvedčila, hoci by sa v ponuke cenníka hodila nejaká opcia. Honda Jazz vo svojej podstate boduje vo veľkorysom priestore pre posádku a ich batožinu. Ťažko nájde na aktuálnom trhu rovnocenného súpera. Taktiež si pripisuje body za bezpečnosť a množstvo doplnkovej výbavy.

Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT

Do krátkeho testu som zo zvedavosti zaradil model s automatickou bezstupňovou prevodovkou CVT. K dispozícii je už od prvého stupňa výbavy Trend, čo nebýva vždy štandardom v iných značkách. Priplatíte si o 1300€ viac. Hodí sa však k motoru s nízkym objemom, slabším krútiacim momentom a navyše bez turba?

Osobne tento druh prevodoviek nemusím. Lepšie povedané, kedysi som ich nemusel. Oveľa viac sympatií prechovávam k CVT prevodovkám, odkedy vedia simulovať radenie prevodových stupňov. To znamená, že po zošliapnutí plynového pedálu na podlahu nebude Honda Jazz neustále hučať ako vysávač na maximálnych otáčkach. V praxi sa ukázalo, že Jazz skutočne akoby radil jednotlivé prevodové stupne. Akustika bola však dosť výrazná, nakoľko od 3500 ot./min. sa začínal ozývať štvorvalec zbytočne hlasno.

Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT

Na moje prekvapenie, v spotrebe sa motor krotí. Priemerný apetít málokedy vystúpil nad 6,5 litra na 100 kilometrov, pričom som využíval hojne diaľnice. Ak beriem do úvahy, že ide o klasické auto zostrojené prevažne do mesta, tak prevodovka CVT mu sadne. Motor sa snaží udržiavať v nízkych otáčkach, ale iba počas „plachtenia“, teda udržiavania rýchlosti. Ako náhle, čo i len troška silnejšie stlačíte plyn, tak otáčky okamžite letia takmer na úroveň maximálneho krútiaceho momentu.

Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT

Tento efekt sa mi moc nepáčil, lebo Jazz opäť zbytočne zavíjal. Ale chápem, nemá prebytok sily a keď z neho chcete vyššiu rýchlosť, logicky sa musí vytáčať. Je to klasický prejav atmosférického motora. Preto som spomínal vyššie, že by sa sem hodila nejaká motorická opcia turbomotora. Určite by bol tichší, možno aj úspornejší a dynamickejší. Nato si však ešte chvíľu počkáme, či vôbec príde.

Cenník a technické údaje Honda Jazz

Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT

Týždeň po Honde Jazz prišiel rad aj na Hondu HR-V s CVT prevodovkou. V minulosti som ju stihol tiež otestovať a rovno dvakrát. Prvýkrát si odbila premiéru v redakčnom teste s benzínovým štvorvalcom 1.5 i-VTEC a neskôr sa dostal na rad aj obľúbený naftový motor 1.6 i-DTEC. Oba boli spriahnuté s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT

U Hondy HR-V sa mi všeobecne páči odlišnosť od väčšieho modelu CR-V a perfektne utlmený podvozok. Napriek kompaktnejším vonkajším rozmerom, dostáva zákazník vzdušný a priestranný interiér. Opäť, ako v prípade Jazzu, aj v tomto modeli nechýba atraktívna výbava a kvalitné spracovanie. HR-V to má však u nás na Slovensku pomerne ťažké. Radí sa totiž do segmentu crossoverov, kde je veľký boj o popredné predaje. Honda patrí k značkám, čo si za kvalitu nechajú zaplatiť a preto začiatočná cena (18 690€) modelu HR-V uberá na atraktivite oproti iným hráčom.

Ďalším tŕňom v oku je CVT prevodovka dostupná až od druhého stupňa výbavy Elegance, čo činí 21 690€. V tomto prípade ide už skutočne o trošku predraženú alternatívu, kde jednoducho nedokáže súperiť s podobne veľkým oponentom Suzuki Vitara. Navyše, prevodovku CVT spriahnete iba s benzínom. Taktiež sa treba uskromniť iba s pohonom prednej nápravy. Za takýchto podmienok sa obávam, že HR-V bude naďalej atraktívna iba pre skalných fanúšikov.

Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT Na druhej strane, ak sa pre tento model rozhodnete, neoľutujete komfort na palube. Bezstupňová prevodovka sa chová obdobne ako v Honde Jazz. Charakteristikou využívania nízkych, až stredných otáčok prispieva k nižšej spotrebe paliva. Mal som tiež pocit, že motor málokedy potreboval pri zrýchlení točiť vysoké otáčky a jeho akustika bola viac utlmená. Na palube sa potom cítite pohodlne a ani dlhotrvajúce cesty nie sú problém. Najvyššia spotreba bola 7,8 litra (diaľnica) a najnižšia 6,2 litra (okresné cesty).

Cenník a technické údaje Honda HR-V

Záver

Honda sa nekupuje na tri roky. Svojou koncepciou má toto auto vydržať minimálne desať rokov bez extrémnych investícií. Tak ukazujú štatistiky z minulosti, preto by nemala byť nadobúdacia cena hlavnou prekážkou.

Či už sa rozhodnete pre Jazz alebo HR-V, obom dobre sadla prevodovka CVT. Treba mať na pamäti, že oba modely majú ešte atmosférický motor pod kapotou, ktorý toho zvládne veľa. Daňou za životnosť sú jeho zvukové prejavy. Keď potrebujete z neho dostať výkon, pozavíja si trochu. To platí obzvlášť u menšieho modelu Jazz. Okrem tohto malého akustického neduhu sú plne pripravené plniť rolu rodinného auta.

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.