Aby bolo jasné hneď na začiatku, v žiadnom prípade nekritizujem nového Civica za vzhľad! Honda sa vyhrala s dizajnom a zatriedením v predošlých cykloch, a zrejme našla svoj smer. Síce sa tu bavíme o ďalšej generácii, ale ja by som to videl len na výraznejší facelift. Civic kopíruje v stvárnení VW Golf. Tiež sa medzigeneračne nemenia jeho jasné prednosti. Na druhej strane, máme si už aj u Hondy zvykať na jednotvárnosť? Golf je dnes považovaný za konzervatívca, Civic ôsmej generácie, naopak predbehol dobu. Deviatka akoby len spomalila starnutie a bývalú slávu extravagantného obleku. Časom sa uvidí.
Tak čo je nové na Civicu? V podstate ide o kompletnú renováciu exteriéru, všetky súčasti ako svetlomety, krivky dverí, maska chladiča a nárazníky dostali novú podobu, ale ponechalo si črty predchodcu. Dokonca aj v detailoch. Napríklad zadné krídlo dverí kufra naďalej predeľuje okno a výhľad vzad pri parkovaní tak náramne sťažuje. Druhé dvere na bokoch sa otvárajú zasa v okenných výklenkoch, čiže z diaľky pripomína trojdverový hatchback. Prosto, Civic stále vsádza na osvedčené riešenia minulej generácie, ale stačí to?
Popísal by som ho asi takto. Na ôsmej generácii sa mnohým ľudom páčil nebojácny výraz. Cibril sa na každom kroku. Súčasná generácia neprišla s ničím prekvapujúcim, ako boli napríklad výrazné svetlomety perfektne prepojené s maskou chladiča. Deviata generácia dostala novú masku, ale akoby stratila svoje čaro z minulosti. Z výstredného pouličného rebela sa stal slušný, elegantný hatchback s kravatou. Japonci mu naordinovali kus dospelosti, navonok nekričí, chce zaujať až na druhý pohľad. Na mňa takto pôsobí, navyše v čiernej metalíze potvrdzuje predpoklady elegána. A ešte niečo, strašne mi pripomína spredu Civic sedan, to nie je dobré znamenie.
V interiéri prišlo tiež na zmeny, ale ak mali Japonci aj tu na pláne zakryť kozmický pôvod, našťastie sa počin nezdaril. Keď ste sedeli niekedy v ôsmej generácii, a teraz sadnete do deviatej, pocity budú stále rovnako intenzívne. Palubná doska nezostarla. Ožiari vodiča kopou tlačidiel, možno logickejšie usporiadaných, respektíve ergonomickejšie, ale šialené dvojdielne štíty digitálneho rýchlomera a kruhových budíkov ostali. V podstate sa na pár detailov zachovali všetky asymetrické krivky palubnej dosky. Ohŕňať nosom nebudem ani na plastové dielce. Tu niet čo vytknúť, vidno prepracovanosť a iniciatívu tvorcov o dobrý dojem.
[adsense]
Mohol by som sa rovno vrhnúť pod kapotu a jazdiť. Dá sa totiž očakávať, že čo sa týka priestoru pre posádku a ich batožinu sa skrz rovnakú koncepciu exteriéru určite nezhoršilo. Civic poskytuje prijateľné prevádzkové možnosti, nad limit klasických hatckbackov. Ak by som si chcel kúpiť niečo priestranné a zároveň v segmente nižšej strednej triedy, Civic by triumfoval na dvoch priečkach, z troch meraných.
Prvé priestorové meranie sa uskutočňuje tradične vpredu. Futuristické stvárnenie palubného panelu si vyžiadalo daň v podobe absencie čo i len jedinej štrbiny na drobnosti. Hendikep veľmi rýchlo kompenzujú vydlabané priestory vo dverách, medzi sedadlami a v schránke pred spolujazdcom. Všetky sú použiteľné na bežné veci ako mobily, peňaženky, plechovky alebo PET fľaše. Vodič a spolujazdec sa môžu tešiť na komfortné usadenie, aj keď sedačky sú trocha mäkšie. Ani pri dlhšej jazde to mojej chrbtici neprekážalo, skôr ma zarazili bočné výstuhy, tie mohli byť pevnejšie. Silnejšiu postavu neobopnú v zákrutách.
Vzadu to je priestorovo zaujímavé. Principiálne sa dá tvrdiť o dostatočnom mieste pre tri osoby, ale toto tvrdenie je relatívne. Krajné sedadlá zhltnú akúkoľvek náturu, do stredu potom neposadíte ani batoľa, čiže v šírke je to skromné. Zaujal ma však priestor pod sedákom lavice. Tam by som bez väčších ťažkostí uložil zrolovaný koberec z chodby domu. Dá sa využiť na odloženie väčších ruksakov, aby zbytočne nezaberali miesto v kufri.
Tretie meranie sa odohráva v batožinovom priestore. Základných 401litrov a ešte ďalších 76l sa skrýva vo falošnom dne. Na hatchback nezvyčajne veľkorysé cifry, len ťažko ho o tento triumf pripraví iný konkurent v triede. Po ôsmej generácii prebral aj štipku variability skladania sedadiel do podlahy.
V novom Civicu sa nič dramatické nezmenilo ani z pohľadu ponuky motorov. Ako prvý na test sme si vybrali dobre známy naftový štvorvalec 2,2 i-DTEC. Z objemu napovedá ukrutnú silu, a presne tak sa aj správa. So Civicom riadne cvičí v zákrutách a na rovinkách mu dopraje excelentné zrýchlenia. Bol však pozmenený, v podstate je to nový agregát. Má hlavu z hliníka, používa tretiu generáciu vstrekovania common-rail s piezoelektrickými vstrekovačmi a systém EGR pre recirkuláciu výfukových plynov s vodným chladením.
Výkon 110kW prenáša na prednú nápravu, ktorá v určitých situáciách vynáša auto z vozovky von, hlavne v asfaltových koľajniciach má problémy s trakciou. Civicu by slušal v ponuke aj nejaký slabší a objemovo menší brat. Zatiaľ je v ponuke jedine táto dieslová varianta. Na druhej strane objem nijako nenarúša vibrácie v automobile. Už v minulosti sa zaradil medzi špičku naftiakov. Nový agregát i-DTEC pokračuje v tradícii. Kultivovaný chod a silný záťah sú jeho jasnou devízou.
Najviac sa mi páčil krútiaci moment dostupný „až“ od 2000ot./min., podkrúcať sa ho rozhodne neoplatí, na druhej strane za touto hodnotou neskutočne živo ťahá až do 4500. Spotreba sa pohybuje od 5 litrov pri ležérnom tempe na okresných cestách, do 7,5 litra/100km pri divokom jazdení po diaľnici. Ja som sa zmestil počas 1000km do priemeru 5,6l/100km, čo je výborná hodnota, pretože som jazdil vždy s obsadeným autom, a na diaľnici, ani na okreskách som nezabudol na jeho výkonový potenciál.
Horšie to je s hmotnosťou. Veľkoobjemový motor nijako nepomáha odľahčiť prednú nápravu, a tá trpí. Ak to preženiete v zákrute, idete priamočiaro von, ale chyba sa dá skrz dobrý podvozok a riadenie v čas napraviť. Manuálna šesťstupňová prevodovka má skvelé odstupňovanie a ešte lepšie sa radí s jej pákou.
Civic deviatej generácie pokračuje v stopách predchodcu, nechal si vrodené vlastnosti a tie staré nahradil novými. Bude to ideálna voľba pre štýlovo založeného vodiča. Civic by mohol mať aj športový potenciál, k tomu mu však prekážajú kilá vpredu.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 2199 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 110 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 350 / 2000 - 2750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 217 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,3 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,2 / 3,9 / 4,4 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,6 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4300 / 1770 / 1470 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 477 / 1200 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1483 / 427 |