Zrodenie čistokrvného pretekárskeho špeciálu

V polovici 80. rokov minulého storočia sa na pretekárskych tratiach rally majstrovstiev sveta odohrávala jedna z najdivokejších kapitol Skupiny B. Medzi týmito monštrami si svoje miesto vydobyl aj Ford RS200, britský stroj, ktorý síce prišiel neskoro, no dodnes fascinuje fanúšikov svojím potenciálom.

Ford RS200 - Zdroj: mad4wheels.com
RS200 bol od základov navrhnutý ako pretekársky špeciál s jediným cieľom - zdolať dominantné značky ako Audi, Peugeot či Lancia. Na rozdiel od konkurencie, ktorá často vychádzala z existujúcich modelov, bol RS200 postavený ako čistokrvný pretekársky automobil. Za jeho futuristickým dizajnom stál Tony Southgate, ktorý mal skúsenosti z Formuly 1, zatiaľ čo šasi vytvoril bývalý dizajnér Lotusu, John Wheeler.

Technická dokonalosť pod kapotou

Srdcom britského dravca bol 1,8-litrový štvorvalec s označením BDT, prepracovaný v spolupráci s Cosworthom. S turbodúchadlom produkoval v cestnej verzii približne 250 koní, v pretekárskej špecifikácii Evo však výkon presahoval neuveriteľných 600 koní. Výkon prenášal pohon všetkých kolies s manuálnou päťstupňovou prevodovkou umiestnenou uprostred za vodičom.

Ford RS200 - Zdroj: mad4wheels.com
Zvláštnosťou RS200 bolo rozloženie hmotnosti - motor bol umiestnený za prednou nápravou, čo zaisťovalo takmer dokonalé vyváženie. Karoséria z kompozitných materiálov skrývala priestorový rám, čo z RS200 robilo nielen rýchly, ale aj bezpečný pretekársky nástroj.

Civilný superšport pre homologáciu

Ford musel pre homologáciu vyrobiť 200 cestných verzií, čo sa mu aj podarilo. Civilná verzia dosahovala zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 5 sekúnd a maximálnu rýchlosť okolo 240 km/h - pôsobivé čísla i dnes, o to viac v polovici 80. rokov.

Prerušená kariéra na súťažných tratiach

Na súťažných tratiach však RS200 debutoval až v roku 1986, keď už vládli Peugeot 205 T16 a Lancia Delta S4. Hoci prvé výsledky naznačovali veľký potenciál, tragická nehoda na Portugalskej rally, kde Joaquim Santos s RS200 zišiel z trate a usmrtil troch divákov, znamenala začiatok konca. Po ďalších smrteľných nehodách toho roku FIA skupinu B k 31. decembru 1986 zrušila.

Ford RS200 - Zdroj: mad4wheels.com
Odkaz legendy

RS200 tak nikdy nedostal príležitosť naplno preukázať svoj potenciál. Najvýkonnejšia verzia Evo, ktorá mala nastúpiť v roku 1987, už nikdy neštartovala v majstrovstvách sveta. Niekoľko kúskov však našlo uplatnenie v pretekoch do vrchu a v rallycrosse, kde dominovali ešte mnoho rokov.

Dnes predstavuje Ford RS200 jeden z najvzácnejších a najcenenejších modelov skupiny B. Jeho hodnota neustále rastie, pričom najlepšie zachované kusy dosahujú na aukciách ceny blížiace sa k miliónu eur. Zostáva pripomienkou éry, keď bol motoristický šport nebezpečný, vzrušujúci a neobmedzovaný striktnou reguláciou - zlatého veku rally, ktorý sa už nikdy nevráti.

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.