Neraz sa pristihnem počas čítania technických údajov ako sa mi neveriacky krúti hlava do bokov. Napriek viacerým praktickým potvrdeniam, kedy si mnou testované motory potvrdili údaje z papiera, ostávam skeptický. Chyťme sa za srdce, koľkí z vás zdieľajú podobné pocity pri čítaní technických parametrov litrového EcoBoosta od Fordu?
Mnohí stále neveria, že maloobjemové motory dokážu predbehnúť veľkoobjemové. No keď sa pozriete do motorového priestoru C-Maxa a uvidíte tam litrový trojvalec s malým turbom, ľutujete majiteľa, prípadne vás chytia záchvaty smiechu. Toto má ísť? V aute s váhou takmer 1,5 tony?
Titul Motor roka sa neudeľuje len tak. Prestížne ocenenie získa technicky najvyspelejší agregát s dôrazom na ekologickosť, teda aspoň v objemovej kategórii pod dva litre. To je prípad malého EcoBoosta. Trojvalček nielenže krotí apetít na minimum, papierovo dodáva slušný, ba priam na objem najvyšší výkon oproti konkurencii. Len pre zaujímavosť pripomínam, že pod označením EcoBoost figurujú ešte dva štvorvalce 1.6l a 2.0l.
[adsense]
Litrový motorček sa do C-MAXA montuje v dvoch výkonových verziách, a to 74kW a 96kW. Ja som testoval silnejšiu motorizáciu, ktorá sa musela popasovať s väčším karosárskym variantom Grand C-MAX. Ten sa odlišuje od brata väčšími rozmermi karosérie, ktoré dovoľujú za príplatok montáž tretieho radu sedadiel. To však nebol prípad našej verzie. Dizajnovo sa na seba podobajú ako vajce vajcu, iba zadok je odlišný. Napriek dvom rokom výroby si C-MAX zachováva čisté línie a svieži dizajn.
Palubná doska odkazuje na ostatné modely značky. Srší športovou atmosférou v kombinácii striebornej a čiernej farby. Nemám výhrady voči ergonómii rozloženia tlačidiel autorádia a klimatizácie. Všetko je ľahko prístupné a logicky usporiadané, možno len malé nezrovnalosti sa dotknú slabej grafiky palubného počítača. Poskytuje množstvo informácii, okrem iného i Ford Eco Mode, ktorý vyhodnocuje pomocou troch piktogramov vašu jazdu. Ovládanie palubného počítača na volante si zaslúži metal za jednoduchosť.
Mohutná doska pred vodičom a spolujazdcom zaujme ostrými výrezmi na krajoch a širokým stredovým panelom plynulo prechádzajúcim až dozadu, v ktorom si našla miesto krátka páka šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Nielen VW vie vyrobiť bezproblémovú prevodovú skriňu s pevnou kulisou a presnými dráhami, vo Forde som sa presvedčil o rovnakej kvalite. Dokonca sa eliminovali vibrácie, či zo spojky alebo páky.
Grand C-Max naznačuje samotným názvom bohatý priestor v kabíne. Vo väčšej karosárskej variante nejde ani tak o veľkorysejší priestor pre posádku ako batožinu. Naznačuje to hlavne druhý rad. Krajné sedadlá sú plnohodnotné a pojmú do seba zavalitejšie osoby, zato to čudo v strede je len akési núdzové miesto na kratšie vzdialenosti. Normálne sa pýta schovať pod pravé krajné sedadlo, prípadne použiť ako provizórna opierka na lakte. Avšak, ak sa schová, dve osoby sediace vzadu sa budú cítiť rovnako dobre ako tie vpredu, môžu si totiž regulovať sklon operadiel aj posuv sedadla.
Pri flexibilite ostávam aj v ďalšej stati. Správne MPV musí mať posuvné bočné dvere, hoci sú len manuálne posúvateľné, výrazne uľahčujú nastupovanie do kabíny. Batožinový priestor v základnom usporiadaní umožňuje prepraviť náklad v celkovom objeme 471 litrov po kryt. Neznie to moc pozitívne, hlavne keď vezmeme do úvahy, že i Honda Civic má podobný objem, avšak realita je lepšia. Skôr sa obávam pravdepodobne poddimenzovaných príplatkových sedadiel tretieho radu. Vtedy sa zaručene stane z Grand C-Maxa stredný van bez kufra. Nerátajte ani s falošným dnom batožinového priestoru, potenciálne miesto vypĺňa dojazdová rezerva, drobnosti môžete uložiť do schránok na bokoch.
Čo-to odznelo o novom motore 1.0 EcoBoost, netreba sa opakovať, prejdem rovno k jazde. Ak ste mali doteraz možnosť skúsiť trojvalcové motory vyrábané do roku 2011 od iných produkčných značiek, zrejme vo vás pretrváva syndróm zo zvukového prejavu agregátu. Existujú minimálne dva trojvalce, ktoré sa radikálne odďaľujú od starších konkurentov. Jeden vyrába Renault, a druhý práve Ford. Ten však Francúza prevyšuje vo výkone až 96kW, čo je 125 koní.
Ambiciózne nápady konštruktérov Fordu zjavne fungujú. Namontovať do rodinného MPV-čka trojvalec dá odvahu, no po týždňovom jazdení musím sňať pred agregátom klobúk dole. Toto spriahnutie ozaj v praxi funguje, a dobre! V prvom rade treba pochváliť výborné odhlučnenie motora, aj jeho bezproblémový priebeh bez znateľných vibrácií. Chová sa tak trošku ako slabšia atmosféra, otáčky sú využiteľné od 1800 až do 4500, potom citeľnejšie dochádza trojvalcu dych. Predbiehanie zvláda vodič svižne v prázdnom obsadení. V plne naloženom Grand C-Maxe rátajte s väčšími rezervami, hlavne v rýchlosti 70 km/h, kedy na trojke len tak-tak začne reagovať na zrýchlenie, a dvojka je zasa príliš krátka.
Na svete neexistuje nič dokonalé, ani v technickom odvetví, vždy bude čo vylepšovať. V prípade tohto agregátu stačí na úpravu naozaj málo. Ak sa raz rozhodne zákazník kúpiť EcoBoosta, musí počítať len s jedným hendikepom. So spotrebou na diaľnici. Plne naložené MPV dostáva zabrať v diaľničných stúpaniach, rýchlosť si udržuje, no po 50 km zbadáte na plaváku výrazný pokles. Diaľničné presuny si pýtajú od 8 do 9 litrov z nádrže každých 100 km jazdy, no v prímestských aglomeráciách bez sebe menšieho zapretia udržíte odber do 6 l/100km.
Cenníkovo Grand C-Max mieri do vyšších sfér. Základ dostanete za 18 680€ s bohatou výbavou a možnosťami doplnkových príplatkov ako je napríklad elektrické otváranie zadného veka batožinového priestoru. Teraz je v limitovanej edícii Collection X za zvýhodnenú cenu 16 990€. U Fordu ťažko vravieť o nedôvere na kvalitu. Investované peniaze rozhodne nebudú vyhodené do koša. Od Grand C-Maxa okrem iných výhod očakávajte podvozok na top úrovni, čo sa tlmenia týka alebo stability. Svojimi prednosťami plnohodnotne konkuruje VW Touran, či Oplu Zafira.
Jednolitrový EcoBoost v slabšom prevedení tvorí základnú motorizáciu pre daný model. Jemu výkonovo podobný naftiak 1.6 TDCi Duratorq stojí takmer o 2000€. Je na vašom zvážení, ktorá motorizácia je výhodnejšia, záleží nielen od počtu kilometrov, ale aj od miesta, kde sa bude s autom prevažne jazdiť.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 3 / 12 |
Zdvihový objem (cm3) | 998 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 92 / 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 170 - 200 / 1400 - 4500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 185 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 12,2 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,4 / 4,6 / 5,2 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4520 / 1828 / 1684 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 439 / 1867 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): |