Ten náš testovaný kúsok schádza z výrobných liniek exotického Thajska, stojí na identickom základe japonského pickaupu Mitsubishi L200 a pritom mu budete hovoriť aj tak Talian. Vážení, toto je Fiat Fullback. Prvý pickup fiatu. Že Vám to nič nehovorí? Ani sa nečudujem! Fiat Fullback sa v našich zemepisných šírkach ešte len dostáva do predaja. No napriek tomu sa nám ho podarilo v predstihu vyskúšať na celý týždeň.
Je to verzia Double Cab, ktorá zvládne okrem piatich pasažierov odviezť viac ako tonu nákladu na korbe, a hoci je z troch variantov najmenšia, stále sa sem zmestí celá europaleta. Potom máte ešte na výber najdlhšiu korbu a krátku kabínu pre dvoch cestujúcich, alebo strednú variantu a to pre štyroch pasažierov.
Po dizajnovej stránke je všetko v absolútnom poriadku. Má to predok, má to boky a taktiež aj zadok. Avšak, kto je zvyknutý na temperamentné tvary talianskych áut, zostane v tomto prípade na ocot. Hoci je pravda, že Fullback je tvarovo identický s jeho dvojičkou Mitsubishi L200, ktoré sa po celé generácie označuje za najkrajší pick up. A keď sa tak pozerám na neho... Je krajší ako SUV Fiat Freemont. Vlastne až veľmi pekný.
Fullback však nemá za úlohu opantávať ľuďom mozog príťažlivosťou. Toto bude drsný pracant, ktorý má slúžiť v tých najextrémnejších terénnych podmienkach a ešte k tomu odviezť potrebný materiál. Z interiéru mám, ako vodič veľmi, dobrý dojem. Síce je to čistý Japonec so znakom fiatu na volante, no nechýba mi tu z užívateľského hľadiska nič.
Veď sa pozrite! Auto stvorené napríklad pre upoteného drevorubača a ono to môže mať aj kožené elektrické sedačky! Alebo auto stvorené pre pracovníkov telekomunikácii, ktorí sa štverajú do neprístupného terénu a ono to má tempomat, solídnu audiosústavu s multimediálnym dotykovým displejom. Inými slovami povedané. Ani pickup z 21. storočia nezaostáva v komforte oproti iným segmentom.
Musím priznať, že ma tu iritujú isté veci. Tak napríklad dotykový displej. Je pekné, že pôsobí luxusne, aj menu je celkom logické a intuitívne na ovládanie. No keď príde na zadávanie adresy do navigácie počas jazdy, veľmi sa musíte snažiť, aby ste trafili to správne písmeno. Displej má totiž slabú odozvu na dotyk a treba do neho niekedy doslova búchať pri potvrdzovaní. Taktiež lesklé materiály by tu nemuseli byť. Sú hotový lapač prachu. No a že mám k dispozícii impulzné tlačidlo na sťahovanie iba svojho okna, nad tým sa už nepozastavujem. To je opäť typický znak Japonca.
A ešte dve veci, na ktoré si musí majiteľ zvyknúť alebo nejako s nimi vybabrať. Jedná sa o búchajúci bezpečnostný pás spolujazdca. Keď je voľné sedadlo, tak ho rovno pripútajte naprázdno. Ibaže by sa vám chceli celú cestu počúvať tupé odrazy od B stĺpika. No a potom mi vadil slabý výhľad vzad cez vnútorné spätné zrkadlo. Zavadzajú tu vytŕčajúce hlavové opierky lavice. Nedajú sa zapustiť do operadiel. Pre ľahšie parkovanie v stiesnených podmienkach radím kúpiť si parkovaciu kameru.
Inak, na lavici vzadu sa sedí celkom pohodlne. Sklon operadiel je troška kolmejší a sedáky kratšie, napriek tomu, vďaka dostatočnému miestu na nohy sa tu slušne usadí aj trojica urastených chlapov. Za lavicou je potom malý úložný priestor pre povinnú výbavu auta. Fullback si nosí rezervu pod korbou.
Motorizácia pod kapotou je len jedna a to naftová pohonná jednotka 2.4 MTJ naladená do dvoch výkonov (113 kW a 133 kW). My sme testovali silnejší variant spriahnutý s automatickou päťstupňovou prevodovkou. Tá je voliteľná iba pre silnejšiu verziu za 1455€. Slabšie naladenie toho istého agregátu dostanete so 6 stupňovým manuálom.
Osobne si myslím, že do automatu aj silnejšieho motora sa oplatí investovať, nakoľko si veľmi dobre rozumejú v rámci možností a zaradenia. Motor nie je extrémne počuť, čo sa vypláca počas cestovania na diaľnici alebo prejazdoch mestom. Máte na palube slušný akustický komfort a to aj z pohľadu aerodynamiky. Koeficient odporu s hodnotou Cd 0,40 straší na papieri, avšak v rámci triedy a hlavne počas reálneho užívania, ma milo prekvapilo ticho na diaľnici aj za predpísaným rýchlostným limitom. Takto sa dá v pohodičke dosiahnuť slušný priemer spotreby nafty. Pohyboval sa okolo deväť litrov.
Je však na čase pustiť sa do ostrej jazdy. A kde inde otestovať schopnosti pickupu ako v teréne? Bol som vo vojenskom výcvikovom priestore v okolí rieky Váh. Bahenné koľaje, prudké výjazdy, kríženie náprav, brodenie, to všetko sa skúšalo.
Zdolávanie takýchto nástrah sa lepšie zvláda s dostatočne silným motorom, dobrou terénnou výbavou a rozumným medzičlenom sediacim medzi plynom a sedačkou – vodičom. V každom prípade, uzávierka diferenciálu s redukciou, svetlá výška 23,5 cm, či neskutočne výborné hodnoty nájazdových uhlov sú zárukou výborných schopností Fiatu Fullback.
Z videí na našom instagramovom účte @webautosk môžete vidieť, že Fullback si poradí hravo s vyjazdenými blatovými koľajami plných vody. To je hotová malina, a keby sa vedelo auto potiť, Fullback by ostal úplne suchý a v pokoji. Ako vodič som cítil za volantom taktiež výborný komfort. Ono okrem svetlej výšky a nastaviteľného pohonu náprav, som mal mimoriadne dobrý dojem z pruženia auta a odolnosti voči nárazom. Karoséria je pekne tuhá. Fullback sa dokáže „potápať“ do hĺbky až 60 cm.
Problém nastáva na vrcholkoch ostrých kopcov, kde skrz dlhý rázvor ostanete visieť na „bruchu“ skôr ako si to prepočítate. No ak budete pred výjazdom rozmýšľať, dobre odhadovať a správne narábať s plynom a volantom, potom sa s Fullbackom vyškriabete takmer kdekoľvek. Veď ono, tieto autá sú predurčené práve do prudkých stúpaní. Keď sa potrebujete dostať do hornatej oblasti opraviť vysielač, práve Fullback je to správne náradie na zdolanie ťažko prístupného terénu.
Istý čas majitelia strávia s Fullbackom aj na cestách. Tu si treba uvedomiť, že listové pružiny na zadnej náprave nebudú poskytovať komfort SUV. To znamená, že za nezaťaženého stavu zadok často naskakoval na každom výmole alebo retardéroch. Rovnako inak sa správa posilňovač riadenia oproti bežným SUV. Okrem toho, že je tuhý a nežné pohlavie by sa asi aj narobilo pri točení, rátajte s viacerými otočkami z jedného dorazu po druhý. Inak povedané, tam kde by ste s osobným auto potrebovali zatočiť na štvrť otáčky, tu potrebujete polku. Najviac to obťažuje práve pri parkovaní.
Zle som Fullbacka otestoval. Nenašlo sa miesto, cesta, či úsek, ktorý by hravo hneď na prvýkrát nezvládol. A za tie peniaze sa veľmi oplatí!
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 2442 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 133 / 3500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 430 / 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 177 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | - |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | - / - / 7,2 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 9 – 11,5 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 5305 / 1815 / 1775 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | - / - |
Objem nádrže (l): | 75 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1950 / 1150 |